Har hittat en FLVP som eventuellt kommer passa bra till mitt husbygge på cirka 100 m2. Modellen heter EX-C35 och kan ge både uppvärmd och kyld tilluft, vilket jag vill ha.

Är det någon som har installerat just denna modell och har erfarenhet av den? Annars: är det någon som har installerat någon annan FLVP från ComfortZone och kan dela med sig av hur väl den har fungerat? Om den fungerat relativt smärtfritt eller haft mycket problem? Rent allmänt sådär.
 
Kör FTX och luft-vatten värmepump om du vill ha uppvärmd/kyld tilluft, det är effektivare.

Comfortzone är helt okej. Har funnits länge så inga konstigheter.

Vad har du för hus och övrigt värmesystem?
 
Ja det är nog ingen dum idé. Det är det andra alternativet jag tänker mig. Har du lust att utveckla vad du menar med att det är effektivare? Anledningarna till att jag började undersöka möjligheten med FLVP var dels att slippa utedel och dels att det eventuellt kan bli billigare än luft/vatten. Jag har dock inte fått något exakt pris på vad EX-C35 + tilluftmodul men det ser ut att bli billigare. Jag har räknat på cirka 80 000-90 000 kronor för luft/vatten med installation och cirka 45 000 kronor för FTX-paket om jag gör installationen av FTX själv.

Hade du kylbatteri till FTX:en i åtanke? Eller tänkte du fläktkonvektorer? Det kostar ju också några tusenlappar till och då är installationen uppe i cirka 125 000-145 000 kronor som jag tänker mig.

Huset kommer (om allt går i lås) bli en låda på 120 m2 i byggyta. Välisolerat (+250 i väggar och 500 i tak). 3-glasfönster från Traryd. Har tänkt mig endast golvvärme ingjuten i betongplattan. Kommer sätta in en braskamin också.
 
I ett nytt och välisolerat hus är FLVP ofta det bästa alternativet. Visst får man lägre driftkostnad med berg- eller luftvärmepump plus FTX, men det kostar ju ganska mycket mer så det tar väldigt många år innan man tjänar in den extra investeringen.

Enda nackdelen är väl att det inte finns något bra sätt att skapa kyla, men det kan man lösa med en enkel luftvärmepump.
 
useless useless skrev:
I ett nytt och välisolerat hus är FLVP ofta det bästa alternativet. Visst får man lägre driftkostnad med berg- eller luftvärmepump plus FTX, men det kostar ju ganska mycket mer så det tar väldigt många år innan man tjänar in den extra investeringen.

Enda nackdelen är väl att det inte finns något bra sätt att skapa kyla, men det kan man lösa med en enkel luftvärmepump.
Ja det är ju också ett alternativ. Det jag framförallt gillade med den här FLVP:en var just att det också går att kyla tilluften med den. Jag kan tänka mig att det kanske inte går att kyla ned huset med den lika bra som med en luftvärmepump/ac, men jag tänker att om det bara går att ta ned de värsta topparna en het sommar, så är det ju en väldigt smidigt lösning och få "allt i ett". Där jag alltså har ventilation med värmeåtervinning och möjlighet till kylning plus uppvärmning av både tappvatten och elementvatten. Allt detta utan utedelen som jag inte slipper undan med luft/vatten+ftx eller FLVP + luft/luft.
 
Som du är inne på blir det inte så jättehög kyleffekt via tilluften med de flöden man brukar ha. Ökar man luftflödet så drar man också in mer varm uteluft som måste kylas.
Dessutom krävs kondensisolerade tilluftkanaler. Det är inte så svårt att ordna i samband med nybygge, men måste tas med i planen.
 
Ska du kyla med enbart ventilationsflödet måste du ha ordentlig solavskärmning. Tänk dig ett terasstak över alla fönster i söderläge.

Ska du kyla ordentligt behövs en fläktkonvektor, antingen via frikyla, /luft-vatten eller luft-luft värmepump

Och inte för att vara sån. Men din beskrivna isoleringsmängd är inte välisolerad utan absolut minimum vad man kan tänkas få igenom med energikraven.

Om du vill ha en allt i allo lösning kan du kolla in Nilan Compact S och P serie
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ska du kyla med enbart ventilationsflödet måste du ha ordentlig solavskärmning. Tänk dig ett terasstak över alla fönster i söderläge.

Ska du kyla ordentligt behövs en fläktkonvektor, antingen via frikyla, /luft-vatten eller luft-luft värmepump

Och inte för att vara sån. Men din beskrivna isoleringsmängd är inte välisolerad utan absolut minimum vad man kan tänkas få igenom med energikraven.

Om du vill ha en allt i allo lösning kan du kolla in Nilan Compact S och P serie
Tack för tips, ska kika på Nilan. Ingen fara på taket! Men vad skulle du säga är välisolerat? I tak respektive väggar? Jag hade spontant tänkt åtminstone 170+45+45... I yttervägg.
 
Redigerat:
300 i vägg, 400 golv, 600 tak samt fönster och dörrar med U under 0,8 ser jag som välisolerat. Om man behöver gå dit eller inte kan ju diskuteras. Jag har ännu lite mer i mina väggar och fönster men det är passivhusstandard.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
300 i vägg, 400 golv, 600 tak samt fönster och dörrar med U under 0,8 ser jag som välisolerat. Om man behöver gå dit eller inte kan ju diskuteras. Jag har ännu lite mer i mina väggar och fönster men det är passivhusstandard.
Har du gjort någon jämförande kalkyl mellan den ökade kostnaden för byggnationen med olika u-värden i väggar/golv/tak och fönster i relation till vinsten i minskad energiförbrukning?
 
Ja, men det var länge sedan så jag har inte kvar resultaten. Det tar ganska lång tid att räkna hem men jag ville bygga ett energisnålt hus när jag ändå gjorde det.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ja, men det var länge sedan så jag har inte kvar resultaten. Det tar ganska lång tid att räkna hem men jag ville bygga ett energisnålt hus när jag ändå gjorde det.
Det är väl aldrig en nackdel att ha ett välisolerat hus såklart. Så det är ju vettigt tänkt att isolera ordentligt när man ändå bygger. Men det gäller väl ändå att hitta en rimlig nivå mellan ökad kostnad och marginalnyttan. I mitt fall har jag inte tagit något beslut ännu så jag får nog göra fler kalkyler med lite bättre isolering och se var det landar kostnadsmässigt.
 
Fyller på med lite information från ComfortZone gällande modellen EX-C35.

Tydligen så kyler den här modellen inte bara tilluften. Det går också att få komfortkyla via golvvärmen. Någon som har några spontana tankar om detta? Jag har ingen aning om hur detta kan tänkas fungera i praktiken, d.v.s., till exempel hur många grader det går att få ned temperaturen i huset en varm sommardag. Jag förstår ju att det beror på väldigt många andra parametrar också. Men ja. Rent generellt sådär.
 
Vi hade ett inställningsfel på värmepumpen så den gjorde kyla och körde ner i golvet. Sjukt kallt golv i badrummen, väldigt obehagligt men visst det kylde ju ner..
 
Då kan jag förmodligen vänta mig att det blir rätt svalt om jag lägger mig ner och sover på golvet då, om det skulle råka bli tropiskt någon vecka :rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.