Har en gammal panna med en px21 pelletsbrännare.
Den har funkat klanderfritt i nu 17 år.
Har fått problem med matningen av pellets och den inte matar rätt. Den lilla skruvpotten för drift matar nu endast !/4 varv i stället för nära 1 varv vid varje fyllning. Har försökt att få bort ev oxid på potten genom att skruva fram o tillbaka. Detta fungerade ett antal gånger men doseringen nu åter 1/4 varv med följd av att brännaren stängs p.g.a bränslebrist.
Går felet att åtgärda enkelt, eller måste det bytas moderkort. Reparation kan bli dyrt och värmepannan går på övertid. Kanske bäst att byta den helt.

Glad för något råd
 
S
För den som är van med lödkolven är det en baggis att byta potentiometern.
För en nybörjare tar det bara lite längre tid med rätt redskap.
Kanske finns någon lödkunnig i bekantskapskretsen.
 
S Stegatorparn skrev:
För den som är van med lödkolven är det en baggis att byta potentiometern.
För en nybörjare tar det bara lite längre tid med rätt redskap.
Kanske finns någon lödkunnig i bekantskapskretsen.
S Stegatorparn skrev:
För den som är van med lödkolven är det en baggis att byta potentiometern.
För en nybörjare tar det bara lite längre tid med rätt redskap.
Kanske finns någon lödkunnig i bekantskapskretsen.
Tack för försöka var
M maer45 skrev:
Har en gammal panna med en px21 pelletsbrännare.
Den har funkat klanderfritt i nu 17 år.
Har fått problem med matningen av pellets och den inte matar rätt. Den lilla skruvpotten för drift matar nu endast !/4 varv i stället för nära 1 varv vid varje fyllning. Har försökt att få bort ev oxid på potten genom att skruva fram o tillbaka. Detta fungerade ett antal gånger men doseringen nu åter 1/4 varv med följd av att brännaren stängs p.g.a bränslebrist.
Går felet att åtgärda enkelt, eller måste det bytas moderkort. Reparation kan bli dyrt och värmepannan går på övertid. Kanske bäst att byta den helt.

Glad för något råd
Tack för råd
Ska försöka att byta potentiometern på kretskortet då den verkar vara felaktig.
Länge sedan jag bytte någon komponent på något kretskort. Alla komponenter är så mycket mindre i dag än på "förra århundradet" då jag var sist och lödde på något kretskort
 
Annars brukar det finnas objekt till salu lite här och var. En del skänker ju nästan bort grjejerna och en reservdelsbrännare kan vara bra att ha. Är ju sällan nå fel på dem utan de har bara bytt värmekälla. En hemmavid begärde en 500kr för PX21 brännare inkl skruv och förråd. Försvann dock fort.
 
Problemet kanske nu löst!

Någon skrev om att det fanns en flamvakt i brännaren.
Har frågat flera om mina konstiga fel på min px21 brännare. Ojämna pelletsdoseringar, fläkt som stannar ibland men kan fungera under perioder. Servat det mesta men utan resultat.
Hittade flamvakten vilken var sotig efter alla 17 år i drift!. Torkade den ren och nu har brännaren fungerat perfekt igen under hela veckan.
Tack för alla råd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.