Skånepöjk
useless useless skrev:
Bara för att ingen har blivit dömd betyder det inte att lagen inte gäller.



Vet du vad ett allmänt råd innebär? Det är ett förslag på hur du kan uppfylla det bindande kravet, inte en valmöjlighet att strunta i det.

Allmänna råd
Ett allmänt råd anger hur någon kan eller bör göra för att uppfylla en bindande regel i lag, förordning eller föreskrift. Ett allmänt råd är en rekommendation där en metod eller lösning presenteras. Men om man väljer att inte göra på det sätt som anges i det allmänna rådet ska man kunna visa att de bindande reglerna ändå uppfylls.
[länk]
Om vi ska skicka länkar...

"Det finns en felaktig föreställning om att det numera finns en lag som kräver obligatorisk brandvarnare i varje hushåll"

Från riksdagen

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/obligatorisk-brandvarnare_GZ02Fö208
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Mer tydligt än så här blir det väl inte:

"År 2007 uppdaterade Statens räddningsverk sina allmänna råd angående brandvarnare i bostäder. Det är dessa allmänna råd som misstolkats som lagstiftning om obligatorisk brandvarnare. De allmänna råden har en bra inriktning, där slås fast att varje bostadslägenhet bör ha minst en fungerande brandvarnare på varje våningsplan. Men det står att brandvarnare bör finnas, inte att de skall finnas. Orsaken är att allmänna råd inte är tvingande, trots att de är utfärdade av en myndighet. De skiljer sig på det sättet från lagar och föreskrifter som är bindande."

(Saxat från länken ovan)
 
Har 3st varnare kopplade till larmet (en per hall) 4st vanliga (en i varje sovrum)
En 6kg pulversläckare per plan. (3st)
En 9L skumsläckare i gillestugan samt
en 1kg pulver på öppna spisen.
En 1kg i köket och en Maus (kaliumsläckare) som rör sig mellan bilen och grillen
Brandfilt i köket.
Larm, vattenfelsbrytare...
 
C
P Paxman skrev:
Mer tydligt än så här blir det väl inte:
...
Grundproblemet här är precis det som är andemeningen i den länkade riksdagsmotionen (även om motionären endast riktar in sig på den specifika frågan om brandvarnare) - Lagen om skydd mot olyckor är j-ligt luddig, och det saknas i stort sett rättspraxis om jag förstått det rätt. Detta har inte hindrat (kanske snarare uppmuntrat) myndigheter och myndighetspersoner att göra sina egna mer eller mindre fantasifulla tolkningar. Alltså egna hittepåregler som att det t.ex. är förbjudet med dörmattor i trapphuset i flerfamiljshus.

Sanningen är alltså att ingen vet säkert om lagen skall tolkas som att det är obligatoriskt med brandvarnare eller inte.
 
C cpalm skrev:
Sanningen är alltså att ingen vet säkert om lagen skall tolkas som att det är obligatoriskt med brandvarnare eller inte.
Om ingen vet säkert så kan det aldrig vara obligatoriskt...det faller ju på sin egen orimlighet.
 
  • Gilla
Skånepöjk
  • Laddar…
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Vilken efter gymnasial utbildning har du som ger dig bättre kunskap än mig som läst smo?
Och som arbetar med detta åt bla hyresgästföreningar där vi knackar dörr och berättar om brandskydd och vad som krävs
Kan vi inte lägga ner titlar i denna diskussion?

Att du går och knackar dörr och sprider felaktig information är inte heller något som får mig att tycka att du har mer rätt.

Att LSO är luddig är vi alla överens om. Likaså att det är ett ”skall-krav” med brandvarnare i alla bostäder byggda efter år 1999,(eller har du en annan åsikt här?;)
Kraven för bostäder byggda innan dess är mer svårtolkat eftersom LSO pratar om en ”skälig nivå” på brandskyddet. De flesta räddningstjänster har tolkat det som ett skallkrav (att din räddningstjänst inte gjort det är ett stort undantag) med brandvarnare för alla bostäder och vid tillsyn enligt LSO förelägger om det, oavsett byggnadsår.

Så, sammanfattningsvis, för bostäder byggda efter 1999 är det glasklart, för andra bostäder mer luddigt men de flesta (alla?) tolkar lagen som brandvarnare är en skälig nivå för att uppfylla LSO 2 kap 2.

Länk till räddningstjänsten storgöteborg
http://www.rsgbg.se/hem-och-fritid/brandsakert-hemma/brandvarnare/

Länk till RSYD
https://www.rsyd.se/hem-och-fritid/brandsakerhet-i-hemmet/brandvarnare/
 
Skånepöjk
E erikgöteborg skrev:
Kan vi inte lägga ner titlar i denna diskussion?

Att du går och knackar dörr och sprider felaktig information är inte heller något som får mig att tycka att du har mer rätt.

Att LSO är luddig är vi alla överens om. Likaså att det är ett ”skall-krav” med brandvarnare i alla bostäder byggda efter år 1999,(eller har du en annan åsikt här?;)
Kraven för bostäder byggda innan dess är mer svårtolkat eftersom LSO pratar om en ”skälig nivå” på brandskyddet. De flesta räddningstjänster har tolkat det som ett skallkrav (att din räddningstjänst inte gjort det är ett stort undantag) med brandvarnare för alla bostäder och vid tillsyn enligt LSO förelägger om det, oavsett byggnadsår.

Så, sammanfattningsvis, för bostäder byggda efter 1999 är det glasklart, för andra bostäder mer luddigt men de flesta (alla?) tolkar lagen som brandvarnare är en skälig nivå för att uppfylla LSO 2 kap 2.

Länk till räddningstjänsten storgöteborg
[länk]

Länk till RSYD
[länk]
Det är nog bara du som tycker det här är "luddigt", vi andra tycker det här är glasklart och en ickefråga.

Läs länken i ett annat svar här i tråden som jag skrev, den till riksdagen, eller du kanske tycker att den referensen inte är trovärdig :D?

Antar att du tagit dig en fredagsöl.
Sluta länka till andra räddningstjänster, vad som står där är knappast fakta.
Däremot är min länk till riksdagen det.
Jag jobbar inom Storstockholms brandförsvar, och att du dissar mig för att jag knackar dörr och sprider kunskap förstår jag inte, förebyggande är en stor del utav vårt jobb.
Men du har säkert ett viktigare jobb, eller hur?

PS dina länkar säger piss

Lämnar nu den här diskussionen då jag åter igen har bevisat att jag har rätt i frågan.
Visa mig en lagtext så kommer jag gärna tillbaka och diskuterar men det kommer du inte kunna
 
Redigerat:
Jag gör mellan 800-1000 skadeförebyggande besiktningar åt försäkringsbolag varje år och jag kan lova att ingen ser så många hus som jag. Det är skrämmande hur många som bara har en brandvarnare i ett flervåningshus. Snittåldern på brandvarnarna skulle jag säga är 15-20 år men vissa är så gamla som 35 år! Tillverkarna själv säger 8-10år innan det är dags att byta dem. Det sunda förnuftet borde infinna sig hos alla. Minst en per plan?

Om man inte kan få till en tydlig lag på brandvarnare borde samtliga försäkringsbolag göra undantag på brandmomentet på de som saknar anständigt antal brandvarnare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
hsd hsd skrev:
Vilken Tina, Nordström ??
There Is No Alternative
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Äh du är ju helt pantad.
Läs länken i ett annat svar här i tråden som jag skrev.
Antar att du tagit dig en fredagsöl.
Sluta länka till andra räddningstjänster, vad som står där är knappast fakta.
Däremot är min länk till riksdagen det.
Jag jobbar inom Storstockholms brandförsvar, och att du dissar mig för att jag knackar dörr och sprider kunskap förstår jag inte, förebyggande är en stor del utav vårt jobb.
Men du har säkert ett viktigare jobb, eller hur?
Jag har samma jobb och samma utbildning som du, bara en lite annan inställning till svåra frågeställningar. Jag dissar dig inte för att du sprider kunskap, jag dissar dig för du sprider felaktig kunskap. Eller kollar du byggåret innan du knackar på ...?;)

Men, som jag försöker berätta för dig med blandad framgång, lagstiftningen är inte tydlig för byggnader före 1999. Men om du vill fortsätta leva i din bubbla för att en annan brandman har sagt ”så här är det” så gör det.....
 
C
P Paxman skrev:
Om ingen vet säkert så kan det aldrig vara obligatoriskt...det faller ju på sin egen orimlighet.
Nä, det kan man ju tycka, men när myndighetspersoner tycker sig veta säkert (utan att ha en juridiskt hållbart stöd för sin uppfattning) och till följd av det använder sanktionsmedel mot dig är det en klen tröst.
 
Vilka myndighetspersoner skulle använda vilka sanktionsmedel mot någon i frågan om brandvarnare menar du?
 
Skånepöjk
Är det också lag på att ha en brandsläckare? Brandfilt?
Var går gränsen enligt dig?
Om det är någon skillnad, var kan du läsa det?
Tvingar du folk som inte har det du anser dom ska ha att åtgärda det? Ringer du polisen annars?
Göteborgs räddningstjänst haha
 
C
P Paxman skrev:
Vilka myndighetspersoner skulle använda vilka sanktionsmedel mot någon i frågan om brandvarnare menar du?
Det är enligt LSO 5 kap. Räddningstjänsten är det jag primärt tänker på. Sanktionsmedlen är föreläggande, förbud och vite.

Just när det gäller brandvarnare är det väl så klart mycket en icke-fråga i praktiken eftersom jag tror att alla är hyfsat överens om att det är en väldigt rimlig nivå av brandskydd. Men det finns många exempel på godtycke som t.ex. de nämnda dörrmattorna. Hade varit betydligt bättre om reglerna varit konkreta. Så jag tycker den länkade motionen är helt rätt ute.
 
Som att en rikstadsledarmot skrev en motion om ett förtydligande av LSO?

Hur tolkar du själv BBR efter 1999?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.