Vi håller på att planera ett nytt badrum pga. en överhängande läcka från ett rör som är inbyggt från tidigare ägare.
Ursprungligen tänkte vi montera tvättställ på samma ställe som den gamla, men nu slog det till att man kan ha det på annat ställe än det gamla. Just nu är den monterad på långsidan som är en fasad, dvs mot utomhus. Jag tänkte flytta den till kortsidan, dock på andra sidan väggen är det ett sovrum, nämligen vårt. Jag vet inte riktigt om det är smart pga. ev. ljud som uppkommer vid vattenspolning, etc, högskåp kommer inte att låta då det kommer att installeras mjukstängare.

Är det en praxis att undvika montera på väggar där sovrum finns på andra sidan?


3D-skiss av ett badrum med tvättställ och högskåp planerat mot en vägg, potential för ny placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tvättställ och högskåp mot vägg - Ny placering fast med sovrum på andra sidan.

3D-skiss av ett badrum med tvättställ och högskåp monterade mot en vägg, toalett och handdukstork.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tvättställ och högskåp mot fasad - Ursprungsstället mot yttervägg
 
Vi har tvättstället mot sovrummet och jag upplever inte några problem med ljud. Det beror såklart på om väggen är isolerad, men har svårt att tro att du får problem med detta.
 
  • Gilla
vincentt
  • Laddar…
Vi har också vask och toalett mot sovrummet utan att uppleva detta jobbigt men visst har det att göra med hur känslig man är för ljud.
 
  • Gilla
vincentt
  • Laddar…
Toppen, man är normal när det gäller ljud. Tänkte annars se till att lägga in isolering och dubbla gipskivor iaf. Dåså, då är saken biff.

Tack!
 
Tvättställ tror jag är mindre problem än en dusch exempelvis. Då sitter ju blandaren monterad direkt i väggen och kan ge ljud direkt in i stommen. Sitter blandare på en kommod så är det mycket ljudet ska passera innan det kommer in i regelverket.

Vi har en duschblandare som sitter i väggen och det BLIR ljud, framförallt när man inte har blandaren fullt öppen ytan stryper lite. Inte så att det stör oss men låter gör det!

Även toalett riskerar att störa mer, den sitter ju också mer fast mot vägg eller golv så ljud kan färdas.
 
  • Gilla
vincentt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.