Detta innebär tydligen att när man har hus av betong/isoblock bör man inte placera pumpen dikt intill fasaden?
 
Vet inte riktigt hur du menar men man måste alltid ha en luftspalt på minst 10cm , olika märken och modeller kan ha olika krav.
Den luftspalten spelar ingen roll vad det är för material i ytterväggen
 
Om vibrationer ska undvikas förstår jag inte poängen med tråden då man tydligen alltid har en luftspalt?
 
Vad har luftspalten mellan fasad och utedel med stomljud via vibrationer från utedelen på konsol skruvad på fasaden att göra ?
 
yonna yonna skrev:
Om vibrationer ska undvikas förstår jag inte poängen med tråden då man tydligen alltid har en luftspalt?
Förklara, förstår inte riktigt. Luftspalten är ju för att tillräckligt med luft ska cirkulera genom utedelen, därav kan du inte placera den för nära.
 
C Comfort Thomas skrev:
Beror på yttervägg och vad man har rum innanför där utedelen är placerad.
Fritidshus har ofta inte dom bästa ytterväggar konstruktionsmässigt så stålfjädrar eller markstativ är vettigt, dock självklart beroende på vad det är för rum innanför.
Jag hade en lättare pansonic tidigare utan märkbart större ljud. När jag köpte en större och tyngre modell höll de med om att det var bra att köpa de starkare stålfjädrarna. Den sitter på yttervägg till tvättstuga. Så det är inte lika känsligt som du nämner.
 
A AndersS skrev:
Förklara, förstår inte riktigt. Luftspalten är ju för att tillräckligt med luft ska cirkulera genom utedelen, därav kan du inte placera den för nära.
Att utedelen inte får placeras för nära fasaden stämmer och det har jag skrivit, men stomljudet kommer inte via "luftspalten" utan via infästningen i fasaden
 
C Comfort Thomas skrev:
Att utedelen inte får placeras för nära fasaden stämmer och det har jag skrivit, men stomljudet kommer inte via "luftspalten" utan via infästningen i fasaden
Har jag inte heller påstått, utan förklaringen varför luftspalten fanns och inte hade med stomljud att göra, se vilket inlägg jag citerade. Om du hade kollat så skrev jag inlägget nästan samtidigt som dig och ditt inlägg fanns då inte i tråden.
 
  • Gilla
lärjungen
  • Laddar…
Ok, då är jag med :)
 
electroluxaren skrev:
fjädrar fungerar bättre än fjädrarna kostar 700kr +jobb och det får man betala själv för det ingår inte i Köpet av luftvärmepumpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.