E
Nyköpt kökslampa med LED funkade ej med nuvarande dos-dimmer som sitter bakom en återfjädrande brytare i tre-facks utförande (modell Eljo trend)

alternativet är ju att köpa en ny dosdimmer som klarar led, Men nu tänkte jag passa på att hitta en vrid-dimmer istället då jag genom åren stört mig på att den låter så mycket När man trycker, sen är det alltid svårt att snabbt hitta rätt läge.

någon som vet om det finns vrid dimmer för LED som passar i trefacksram?
 
Plejd med vridadapter
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
E
O ompalompa skrev:
Plejd med vridadapter
passar den i Eljo trend?

Plejd behöver ju nolla så det funkar inte heller.
 
E
"Vanliga" 315 brukar fungera bra till dimbara LED. Annars får du ta en exxact LED-dimmer och byta ramen till trend.
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
Väcker den här tråden. Kan man alltså pilla isär en exxact dimmer och få in den i en Eljo trend 3-facksram?
 
M Masthugg skrev:
Väcker den här tråden. Kan man alltså pilla isär en exxact dimmer och få in den i en Eljo trend 3-facksram?
Det är samma mått på själva dimmern men olika ramar till. Du behöver ha tag i en centrumplatta för Trend som du kan sätta på Exxact-dimmern.
(Det går att klippa hörnen på en Exxact-centrumplatta men det ser inte bra ut. Jag har gjort så under en bardisk.)
 
Tack för svar. Jag är relativt händig men har inte gjort just detta förr och har inte koll på termerna, vad som utgör en ”ram” t ex. Får jag bara hem rätt grejer så löser jag det.

Jag har nu en trefacks trend, utan vriddimmer, bara vippbrytare. Om jag köper hem en exxact vriddimmer, kan jag pussla ihop något då?
 
M Masthugg skrev:
Tack för svar. Jag är relativt händig men har inte gjort just detta förr och har inte koll på termerna, vad som utgör en ”ram” t ex. Får jag bara hem rätt grejer så löser jag det.

Jag har nu en trefacks trend, utan vriddimmer, bara vippbrytare. Om jag köper hem en exxact vriddimmer, kan jag pussla ihop något då?
Nej, du behöver en gammal centrumplatta för Trend-dimmer. Om det inte är bråttom kan jag skicka en sån på posten, jag byter från såna till Plejd rätt ofta och då blir centrumplattan över. Just nu har jag ingen sparad.
 
  • Älska
Panor82
  • Laddar…
E
M Masthugg skrev:
Tack för svar. Jag är relativt händig men har inte gjort just detta förr och har inte koll på termerna, vad som utgör en ”ram” t ex. Får jag bara hem rätt grejer så löser jag det.

Jag har nu en trefacks trend, utan vriddimmer, bara vippbrytare. Om jag köper hem en exxact vriddimmer, kan jag pussla ihop något då?
Om du ändå ska köpa en dimmer så är det väl bättre att köpa en trend med detsamma?
 
Ok, min grundfråga är egentligen samma som TS: hur sätter jag in en LED-dimmer av vridtyp i en eljo trend trefacksram?

Det verkar ju liksom inte finnas någon LED- dimmer av vridtyp till trend, det är därför jag inte bara köper en. @Emil_K ger ju dock svaret i inlägg två att den vanliga trenddimmern brukar funkar, annars exxact led dimmer.
 
E
Nä precis jag lyckades aldrig hitta en som skulle passa i befintligt fack.

jag bytte helt enkelt bara dosdimmer även om jag helst hade hittat en bättre lösning.
 
Jag bumpar den här tråden. Hur får jag tag på centrumplattan och ratten till en Trend-dimmer? De känns lite saftigt med 700:- bara för att få fatt på plasten..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.