N Nalleman64 skrev:
Här ligger det på 12:- per m3 om man har både vatten och avlopp. Enbart vatten 35 % av 12:- och enbart avlopp 65 % av 12:-.
Så har man enbart avlopp betalar man 7.80 x 0 m3 eller? :thinking:
 
hsd hsd skrev:
Då hade jag skickat ett mail med mätarställningen och förklarat att inrapporteringen icke fungerar
Vi hade samma problem här men jag var förbi personligen med mätarställning och förklarade att det är amatörmässigt att ha en funktion på nätet som inte funhgerar, året därefter funkade det
Med en annan webläsare gick inrapporteringen bättre.

Snittförbrukningen de senaste 9 åren, sedan förra mätarbytet, är 221m3. Har överdebiteras cirka 16kubik per år 4 år men det blir ju inga större pengar....
 
Alfredo Alfredo skrev:
Så har man enbart avlopp betalar man 7.80 x 0 m3 eller? :thinking:
Gissar att man kan ha egen brunn men kommunalt avlopp och då betala för det man spolar ner.
 
Bra tråd. Följer.
 
V Villa1949 skrev:
Gissar att man kan ha egen brunn men kommunalt avlopp och då betala för det man spolar ner.
Samma här. Taxan för det kommunala avloppet har dels en fast del och dels en rörlig baserad på hur många kubikmeter man förbrukar.
 
Villa med 2 vuxna, ca. 10m3/månad så runt 120m3/år och då sparar vi inte på användningen.
 
V Villa1949 skrev:
Gissar att man kan ha egen brunn men kommunalt avlopp och då betala för det man spolar ner.
Men hur mäts det?
 
Så här svarar min VA-leverantör på det:

"Eftersom du inte har någon vattenmätare när du endast är ansluten till spillvatten beräknas brukningstaxan enligt schablon."

Jag hittar dock ingen information om hur dom räknar ut schablonen...
 
useless useless skrev:
Jag hittar dock ingen information om hur dom räknar ut schablonen...
Det är säkert enligt någon schablon. :surprised:
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
useless useless skrev:
Så här svarar min VA-leverantör på det:

"Eftersom du inte har någon vattenmätare när du endast är ansluten till spillvatten beräknas brukningstaxan enligt schablon."

Jag hittar dock ingen information om hur dom räknar ut schablonen...
Vanligtvis beräknas den på antalet folkbokförda personer på adressen, i Karlskrona är det 75kbm/person och år. Sedan är det en annan schablon för de med sommarstugor men den kommer jag inte ihåg i huvudet på rak arm.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Ca 10 kubik per månad på två vuxna innan vi fick barn.
 
N
Alfredo Alfredo skrev:
Så har man enbart avlopp betalar man 7.80 x 0 m3 eller? :thinking:
Nej på något vis mäter ju kommunen mängden utsläppt vatten eller så schablonberäknas det. Det är en hel del här i närområdet som har kommunalt avlopp men enskilt vatten. Själv har jag enbart kommunalt vatten men enskilt avlopp.
För fastigheter som saknar vattenmätare är schablonen 100 m3 för fritidshus och 200 m3 för permanentboende. Detta gäller alltså för dricksvatten.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Schablon försvinner snart överallt, precis som det vart för schablon på el abb.

låter otroligt konstigt att man kan ha avlopp men ej vatten..
 
N
H Husqvarna220Ac skrev:
Schablon försvinner snart överallt, precis som det vart för schablon på el abb.

låter otroligt konstigt att man kan ha avlopp men ej vatten..
Håller med men det är ett faktum. Såg precis häromdagen ett hus till salu där just detta var ett faktum.
 
Mellan 7 och 8 m3 på ett år tror jag att jag gör av med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.