Här listar vi de 10 lägsta bolåneräntorna som går att få just nu. Vi anger boräntor, bidningstider, maximala belåningsgrader och övriga krav som måste uppfyllas. 

1. Nordnet - 0,79 procent - 3 månader - belåningsgrad 60% - kräver att du lånar minst 1 miljon och sparar 10 miljoner

2. Avanza Superbolån PB - 0,79 procent - 3 månader - belåningsgrad 50% - kräver att du lånar minst 1 miljon, är private banking kund och sparar 3 miljoner

Du kan läsa artikeln här: 10 lägsta bolåneräntorna november 2019
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fler och fler verkar få upp ögonen för att det är ekonomiskt fördelaktigt och enkelt att bara flytta bolånet till en bank med förmånligare villkor än storbankernas.

Själv så flyttade vi vårt bolån till Landshypoteket Bank. Vad har ni andra gjort?
 
  • Gilla
Jonasdzm och 1 till
  • Laddar…
Excel
Flyttat enbart bolånet. Banken sköter jobbet, sen sparande hos avanza. Finns ingen poäng att samla allt i en bank.
 
  • Gilla
Totte_S och 1 till
  • Laddar…
T
”Nordnet - 0,79 procent - 3 månader - belåningsgrad 60% - kräver att du lånar minst 1 miljon och sparar 10 miljoner”

Skulle snarare vara minusränta med dom kraven!
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
Enligt en undersökning som nyligen presenterades av Nordic Credit Rating så tappar storbankerna marknadsandelar till Skandiabanken, Landshypoteket, Avanza och Hypoteket.

Tidigare har storbankerna Swedbank, SHB, SEB, Nordea tillsammans med SBAB haft en marknadsandel på över 75% av alla bolån men vad gäller nyutlåning och förnyelser (ca 20% av alla bolån förnyas varje år) så går det trögt.

Stapel- och punktdiagram som visar bankernas marknadsandelar i bolån över tiden; Landshypoteket framhävt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Landshypotek lånar inte ut till bostadsrätter, undra hur dom ställer sig till fritidshus på ofri grund (arrende), villor byggda på tomträtt eller krävs det alltid lagfart.
Då borde det vara möjligt att låna till ägarlägenheter.
 
Landshypotek lånar ut till hus i Sverige som är klassade med fastighetstyp 220 vilket betyder bebyggd småhusenhet.

Men Skatteverkets typkoder för småhusenheter uppdaterades 2015, mer om det kan du läsa här. https://www.skatteverket.se/privat/...koderforsmahus.4.46ae6b26141980f1e2d3a0a.html

Jag vet inte hur noga Landshypotek är på just den här punkten. Enklast är nog att ringa och fråga. Skulle tro att det finns gråzoner och att rätt många villor och fritidshus dessutom har fel fastighetsklass (det finns ju inga incitament till att uppdatera dem) och då borde det inte vara något problem.
 
Excel Excel skrev:
Flyttat enbart bolånet. Banken sköter jobbet, sen sparande hos avanza. Finns ingen poäng att samla allt i en bank.
Fast ska du få bättre ränta än storbankerna måste du ju ha sparande i nya banken vilket betyder du måste flytta mer än bara lånet.
 
Helt klart så går det att få bra räntor även hos storbankerna. Men då måste pruta och det är inte så många som får det.

https://www.byggahus.se/ekonomi/bor...=9&belaningsgrad=alla&lan=alla&sort=ranta.asc

Kollar man på de som rapporterat in boräntor för SEB i vår egen räntetabell det senaste året så ligger snitträntan där på 1,40%, vilket är mycket högre än det du kan få hos Landshypotek (obs ej bostadsrätt), Skandiabanken (kräver flytt av pensionssparande), Danske Bank (kräver att du flyttar lönekontot), Avanza Bolån+ och Hypoteket. Avanza Bolån+ och Hypoteket kräver inget alls, annat än att belåningsgraden är på 60 respektive 65%.

Till och med SBABs erbjudande är bättre än SEB och övriga storbankers i mina ögon.
 
Vad menas med sparande i deras bank? Att man har aktiedepån där eller pengar på konto?
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Helt klart så går det att få bra räntor även hos storbankerna. Men då måste pruta och det är inte så många som får det.

[länk]

Kollar man på de som rapporterat in boräntor för SEB i vår egen räntetabell det senaste året så ligger snitträntan där på 1,40%, vilket är mycket högre än det du kan få hos Landshypotek (obs ej bostadsrätt), Skandiabanken (kräver flytt av pensionssparande), Danske Bank (kräver att du flyttar lönekontot), Avanza Bolån+ och Hypoteket. Avanza Bolån+ och Hypoteket kräver inget alls, annat än att belåningsgraden är på 60 respektive 65%.

Till och med SBABs erbjudande är bättre än SEB och övriga storbankers i mina ögon.
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Helt klart så går det att få bra räntor även hos storbankerna. Men då måste pruta och det är inte så många som får det.

[länk]

Kollar man på de som rapporterat in boräntor för SEB i vår egen räntetabell det senaste året så ligger snitträntan där på 1,40%, vilket är mycket högre än det du kan få hos Landshypotek (obs ej bostadsrätt), Skandiabanken (kräver flytt av pensionssparande), Danske Bank (kräver att du flyttar lönekontot), Avanza Bolån+ och Hypoteket. Avanza Bolån+ och Hypoteket kräver inget alls, annat än att belåningsgraden är på 60 respektive 65%.

Till och med SBABs erbjudande är bättre än SEB och övriga storbankers i mina ögon.
Det är väl först hypoteket på 1.20 som är helt kravfritt och det är samma som jag har på SEB :)
 
H Hasse C skrev:
Vad menas med sparande i deras bank? Att man har aktiedepån där eller pengar på konto?
Aktier, fonder, pensionssparande, pengar på konto spelar nog ingen roll. Är också rätt säker på att du får räkna med hela familjens sparande och om du har ett företag så får du även räkna in företagets.
 
Redigerat:
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är väl först hypoteket på 1.20 som är helt kravfritt och det är samma som jag har på SEB :)
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är väl först hypoteket på 1.20 som är helt kravfritt och det är samma som jag har på SEB :)
Skulle tro att din boränta på 1,20 inte är effektiv ränta, för om den inte är det så är Hypotekets snäppet bättre för den som lånar till bostadssrätt.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Skulle tro att din boränta på 1,20 inte är effektiv ränta, för om den inte är det så är Hypotekets snäppet bättre för den som lånar till bostadssrätt.
Det är effektiv ränta
 
  • Wow
Per Eskilsson
  • Laddar…
Ok, då tar jag tillbaka det jag skrev.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.