Vad har ni för åsikter om de husleverantörer som finns på marknaden när det gäller pris i förhållande till kvalité?
Vilken ska man välja om man vill ha mellanbudget?
 
Oj, svår fråga!
Det finns många att välja på i detta segment, A-Hus, Myresjö, LB-Hus, Aneby, Götene, Trivsel för att nämna några av de stora.
Jag tycker inte det skiljer så mycket överhuvudtaget om man jämför lite.
I vårat val vann den som visade mest engagemang i att ta fram ett hus till oss + den som hade bäst referenser!
 
Ok, men hur är det med förändringar och tillval? För jag kan gissa att det är där man kan spara pengar om man väljer rätt, eller har jag fel?

Och vinner man något på att köpa en tomt utan krav på husleverantör jämfört med att köpa tomt av husleverantör?
 
Jag vet att Trivsel, Götene och Aneby kan bygga "helt fritt", vilket innebär att du kan bygga utifrån en egen husidé inom vissa ramar som t ex att längd på typ ytterväggar ska kunna delas med 60 cm.

Vad gäller tillval och ändringar på saker som vitvaror, golv, lister, innertak, kök, trä på insida vägg (istället för eller plus gips om detta är standard) mm mm så tror jag de flesta i "övre mellanskiktet" är rätt smidiga på den punkten. Om du helt väljer bort deras produkt och köper egna exempelvis vitvaror så får du dock vara beredd på att avdragspriset inte alls hamnar i nivå med du skulle få betala om du valt hustillverkarens. Alltså om hustillverkaren vill ha 10000 för en frys så drar denne bort 8000 om du väljer att köpa en frys själv. Vad gäller kök så kan man trots detta ibland minska kostnaden genom att välja exempelvis IKEA istället för hustillverkarens alternativ. Men då får man räkna med lite jobb då egna alternativ måste samordnas i leveranser och sånt av dig själv.

Att köpa tomt genom husfirman kanske är bra på så sätt att de då troligen har lite koll på hur tomten ser ut och vad som ska göras med va och liknande. Detta ska dock vägas mot den frihet man har om man köper tomt själv och som iallafall jag tycker är värt en del. Har man egen tomt kan man troligen pressa priset lite genom att förhandla med olika tillverkare.
 
Håller med IFK (fantastiskt "snyggt" namn förresten...) i hans information. Vi har byggt med Götene så den mesta infon. har vi givetvis från dem trots att vi tittade runt en massa innan vi bestämde oss. Tycker att Götenehus har en mycket hög kvalité i förhållande till pris om man tittar på material och standard. När det gäller själva entreprenaden så beror ALLT på vila hantverkare man får. En dålig snickare kan förstöra det finaste huset. Så, oavsett vilken tillverkare ni till slut väljer var oerhört noga med referenser till alla hantverkare som skall arbete med ert hus.
 
Ok, tack för tipsen!

Men är inte Götenehus rätt dyra ???
 
Nja, det vet jag inte om dom är. Det blir nog väldigt lätt att jämföra "äpplen med päron" om man bara tittar till ex. husstorlek mellan de olika tillverkarna. Lättast att jämföra blir om man kan få en leveransbeskrivning för att se vilket material som ingår och vad det är för "klass" på materialet.
Götenehus är bevisligen dyrare än ex. Älvsbyhus men då får du så mycket mer i både material, kvalité och flexibilitet. Likaväl som man uppgraderar hus med diverse tillval kan man nergradera dem med material för att hamna på ett billigare pris.
 
jämför pris/kvalité men framförallt flexibilitet hos dina leverantörer som de föregående har påpekat, det är otroligt viktigt.
Hos en del kan du som nämnts ändra i princip helt fritt (och det vill man nog i många fall) medan det hos andra är omöjligt.
Vi bygger med Myresjö och det är svårt att vara objektiv ;) men vi tycker de ha en hög kvalitet i förhållande till priset och sen blir det ju inte sämre av att vi har förmånen att ha fantastiskt duktiga hantverkare, för som någon sa, de kan "sabba" det finaste hus annars. :)
 
Hej !

Det är bra punkter ni har tagit upp i denna diskution men jag tycker ändå att ni glömmer alla dom företag som jobbar med dela entreprenad. Borohus, västkuststugan mm. Dessa husleverantörer ska man inte glömma. Att köpa totalentreprenad är inte säkrare än delad specielt inte nu när lagen är ändrad som den gjordes vid årsskiftet. Borohus som jag valde att köpa från har bra kvalite på standarden, man får göra vilka ändringar som helst, dom kan även hjälpa till att få fram offerter och se till att allt ser bra ut på avtalen men dom andra entreprenaderna. Många husleverantörer med delad entreprenad jobbar på liknande sätt. Gå ut och utforska även den delen av husleverantörer.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.