Vad innebär att anhållet är i rätt vinkel?
 
R robert_gbg skrev:
Vad innebär att anhållet är i rätt vinkel?
Ska nog vara rät vinkel. Dvs 90grader i 0-läget.
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
T
Frustrator Frustrator skrev:
Ska nog vara rät vinkel. Dvs 90grader i 0-läget.
Tack för klargörandet, jag var lite för snabb på tangentbordet.
 
nimhed nimhed skrev:
Ja, det går ju inte att säga vilka grader som gäller, då du kan välja att ha spetsigare eller trubbigare spetsar.

Precis så här är det ju.
 
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Precis så här är det ju.
Jo men några här har ju kört med 36 resp 72 grader och fått ihop det ju.
 
R robert_gbg skrev:
Jo men några här har ju kört med 36 resp 72 grader och fått ihop det ju.
Och geometriskt så går det ihop då också. Men det måste vara exakt. Läs vad andra skrivit till dig.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
J
Jag gjorde samma övning för några år sedan och jag kan bara bekräfta vad alla säger, att precision är A och O. Minsta lilla vinkelfel gör att stjärnan inte går ihop i slutet. Kap- och gersågen var inte optimal för detta så om jag inte missminner mig så gjorde jag ett par improviserade slädar till bordssågen där anhållet var vinklade i exakt de vinklar som behövdes (tror det var 36 + 72). Det blev mycket lättare, men det krävde en del pyssel och experimenterande innan anhållen var rätt.
 
R robert_gbg skrev:
Jo men några här har ju kört med 36 resp 72 grader och fått ihop det ju.
Det stämmer att 36 och 72 fungerar, men det är inte de enda vinklar som fungerar.

Tre olika stjärnor med varierande antal spetsar och vinklar på vitt papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till exempel är de sökta vinklarna inte lika i de olika stjärnorna på bilden ovan.

En intressant sak är att om man använder 36 och 72, så kommer översidan av spetsarna som pekar åt sidorna att vara parallella. Om jag ser på din bild i inlägg #41 så tycker jag att det ser ut som att det diffar lite. Det kan ju vara bilden som ljuger, men kan vara värt att kolla.
 
Redigerat:
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Det stämmer att 36 och 72 fungerar, men det är inte dom enda vinklar som fungerar.

[bild]

Till exempel är de sökta vinklarna inte lika i de olika stjärnorna på bilden ovan.

...
Vad är det för vinklar på den stora stjärnan?
 
Det råkar vara dessa vinklar. Schematisk bild av vinklar i en konstruktion med markerade grader, 81.231° och 9.231°.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Men det är bara ett exempel, det finns oändligt antal vinkelpar som fungerar.
 
Men vilken vinkel är det på snitten.

Ena är väl 81,2/2=40,6 men vad är det på spetsiga delen?
 
Rita upp som du vill ha det i Sketchup eller nåt liknande så får du ut de exakta vinklarna.
 
R robert_gbg skrev:
Men vilken vinkel är det på snitten.

Ena är väl 81,2/2=40,6 men vad är det på spetsiga delen?
Det ser du ju i bilden också. (180 - 9.231) / 2 = 85,3845
 
R robert_gbg skrev:
Har försökt få till det med vinklarna men får inte det att gå ihop helt. Blir glipa mellan skarvarna.

Någon som kan berätta hur de gjort när de använt 36 och 72 grader?

Ett knep som kanske hjälper är att såga geringarna bara på ena biten. Som de till vänster i bilden istället för de till höger. Skiss som visar två olika sätt att såga geringar på lister, en metod till vänster och en till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om vi leker med tanken att vi ställer sågen 0,5° fel, blir felet mellan bitarna till vänster 0,5° medan de till höger blir 1,0° fel.
Detta kanske fungerar, om vi kan acceptera den typen av fulgering.
 
Vad är det för vinklar på den tlll vänster?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.