Hej, jag har köpt en router och tecknat mobilabonnemang för att sätta upp ett nätverk i stugan. Min tanke är att koppla t ex kamera till nätverket. Men hur kommer jag "åt" nätverket i stugan från nätverket hemifrån? Måste jag döpa nätverket (i stugan) och sätta upp en login funktion? eller hur gör man...?
 
Before lite på. Vad för 4G router är det? Om det bara är kamera som ska komma åt så har de flesta nån app.
 
tommib
Ja, det beror väldigt mycket på. En lösning är att ordna en VPN-tunnel från stugans nätverk till ditt hemnätverk men det kräver både stöd i routrarna och en hel del tekniskt kunnande.

Det vanliga just för kameror är nog att man går via någon molntjänst/app och loggar in. Nackdelen är att du öppnar upp kameran för leverantören av molntjänsten (och ev andra om det finns säkerhetshål).
 
Tack, Ja, det var kanske lite feltänkt av mig (att ha ett nätverk i stugan). Jag behöver inget nätverk för att t ex surfa när jag är där, utan min tanke var t ex att kunna koppla kamera o klippare till nätevrket där, men det har jag ju ingen nytta av om jag inte kommer åt dem i alla fall.... en app till kamrea borde dock fungera att komma åt, så har jag t ex hemma där jag kör med Arlo som ä kopplade till nätverket och kag kommer åt dem med en app via mobilen. Möjligt det även finns någon sådan till klipparen.
 
Börja med att akrivera remote admin så du kommer åt routern utifrån.
Vad är det för modell på routern?
 
A Andy78 skrev:
Börja med att akrivera remote admin så du kommer åt routern utifrån.
Vad är det för modell på routern?
Bra tips, brukar vara svårt att komma åt modemets inställningar? modellen är Tp-link AC1200
 
Modemets inställningar är inget som du behöver komma åt eller ändra utifrån.
 
Denna router verkar inte stödja mobilt bredband.
 
tommib
Man ska ha i åtanke att öppning för fjärradministrering är ett stort potentiellt säkerhetshål. Se till att du byter både användarnamn och lösenord om du ska göra det.
 
En suddig bild på en enhet med en Micro SIM-kortplats och knappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut att ha kortplats
A Andy78 skrev:
Denna router verkar inte stödja mobilt bredband.
Oj, isf får den lämnas tillbaka, jag har köpt den för att sätta ett kontantkort i den....och det s
 
A Andy78 skrev:
Denna router verkar inte stödja mobilt bredband.
Oj, isf får den lämnas tillbaka, jag har köpt den för att sätta ett kontantkort i den....och det ska enligt Kjell o Co gå bra
 
A Andy78 skrev:
Modemets inställningar är inget som du behöver komma åt eller ändra utifrån.
Nej inte utifrån som i att kontakta nätverket i stugan t ex hemifrån för att på det sättet ändra inställning, men man måste väl komma in i modemet för att ställa om det? Har kollat på det och finns ju ingen "knapp" som man kan ställa om?
 
Då har den inbyggt modem, trodde du skulle köra usb modem, bara stoppa simkort å köra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.