Varför vill man ha termostatstyrda tilluftsdon? Är det inte andra faktorer än utetemp som bestämmer behovet för tilluften?
 
  • Gilla
Villa1949
  • Laddar…
elmontören elmontören skrev:
Varför vill man ha termostatstyrda tilluftsdon? Är det inte andra faktorer än utetemp som bestämmer behovet för tilluften?
För att när det blir kallt så slutar man andas och då behövs ingen tilluft.
Människokroppen är fantastiskt, eller hur.

När det blir kallt så stänger man uteluften och behåller samma flöde i frånluften.
Vilket gör att man inte alls tar luften från springor, vindar, källare, krypgrunder.

När det blir kallt alstras mindre fukt i toaletter och duschar och därför är det en lysande ide att stänga tilluften.

Jag kan hålla på hela kvällen och rabbla men du har helt rätt.
Själv tror jag att en påtänd orangutang snubblade och lyckades konstruera termostatstyrda tilluftsventiler i fallet.
Därför finns de att köpa.
 
  • Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
Eller så är det bara så att man vid kallare väderlek får ett större flöde genom ventilerna då skillnaden mellan. Temp inne och ute är större.
 
G guggen skrev:
Eller så är det bara så att man vid kallare väderlek får ett större flöde genom ventilerna då skillnaden mellan. Temp inne och ute är större.
Det är just därför man stryper på avluften/frånluften.
INTE på uteluften. Flödet kommer då bara ta en annan väg. Tex genom krypgrund,isolering via vind eller annat.
 
T Tjoa skrev:
Det är just därför man stryper på avluften/frånluften.
INTE på uteluften. Flödet kommer då bara ta en annan väg. Tex genom krypgrund,isolering via vind eller annat.
Fast tanken är väl ändå att man vill ha ungefär samma flöde.
Det är ju inte så att dessa ventiler stänger helt utan reglerar tallriken ngt så att man i de flesta fall skall få samma flöde. Dvs det behövs ingen avancerad reglering av frånluften baserad på årstid.
 
G guggen skrev:
Fast tanken är väl ändå att man vill ha ungefär samma flöde.
Det är ju inte så att dessa ventiler stänger helt utan reglerar tallriken ngt så att man i de flesta fall skall få samma flöde. Dvs det behövs ingen avancerad reglering av frånluften baserad på årstid.
Luften går alltid enklaste vägen.
Om enklaste vägen är genom krypgrund eller vind så kommer den gå den vägen oavsett vad man tycker.
Ett sjävdrag bygger ju på att man ändrar luckorna eller ventilerna vid wc, kök osv.
Det är ju däeför det alltid finns kedjor och luckor att reglera.
Att sätta termiska ventiler på frånluft som betjänas fläkt är ju meningslöst. Där har msn ju ett injusterat flöde som skall hållas.
 
T Tjoa skrev:
Luften går alltid enklaste vägen.
Om enklaste vägen är genom krypgrund eller vind så kommer den gå den vägen oavsett vad man tycker.
Ett sjävdrag bygger ju på att man ändrar luckorna eller ventilerna vid wc, kök osv.
Det är ju däeför det alltid finns kedjor och luckor att reglera.
Att sätta termiska ventiler på frånluft som betjänas fläkt är ju meningslöst. Där har msn ju ett injusterat flöde som skall hållas.
Självklart gör den det.
Men termostatstyrda tillluftsventiler är väl gjorda för att ge ett jämnt flöde oberoende av årstid, så att den mekaniska frånluften kan dra samma mängd hela tiden.
I en vanlig tilluftsventil sitter normalt ett snöre för att reglera öppningen (eller annan reglering), i dessa automatiska sitter en liten grunka i bi-metall och "drar i snöret åt dig"
Så vad är problemet menar du?
Funktionen är densamma förutom att dessa är automatiska.
 
G guggen skrev:
Självklart gör den det.
Men termostatstyrda tillluftsventiler är väl gjorda för att ge ett jämnt flöde oberoende av årstid, så att den mekaniska frånluften kan dra samma mängd hela tiden.
I en vanlig tilluftsventil sitter normalt ett snöre för att reglera öppningen (eller annan reglering), i dessa automatiska sitter en liten grunka i bi-metall och "drar i snöret åt dig"
Så vad är problemet menar du?
Funktionen är densamma förutom att dessa är automatiska.
Den mekaniska ventilationen skiter i att du stänger ventilen. Undertrycket fläkten skapar är så stort att luften bara tar en annan väg.
Problemet är det jag skriver ovan. Efter att ha gjort hundratals provtryckningar av hus, tusentals injusteringar så vet jag att luften tar enklaste vägen och det innebär att man inte vet var luften tas. Det är därför uteluftsöppningar skall vara öppna för då vet man att luften går rätt väg. Därav ändrar man alltid på frånluftsdon eller lucka för då vet man att man stryper.
 
T Tjoa skrev:
Den mekaniska ventilationen skiter i att du stänger ventilen. Undertrycket fläkten skapar är så stort att luften bara tar en annan väg.
Problemet är det jag skriver ovan. Efter att ha gjort hundratals provtryckningar av hus, tusentals injusteringar så vet jag att luften tar enklaste vägen och det innebär att man inte vet var luften tas. Det är därför uteluftsöppningar skall vara öppna för då vet man att luften går rätt väg. Därav ändrar man alltid på frånluftsdon eller lucka för då vet man att man stryper.
Vad är det vi inte förstår?
Man stänger inte ventilen, bara automatiserar det vanliga dragandet i tallriken som varierar med årstiderna.
Återigen, självklart tar luften lättaste vägen, det vet alla. En automatiserad ventil säkerställer snarare att den inte är stängd och att den är rejält öppen vid varmare årstider. Således en förbättring mot den vanliga tallriken med ett snöre som folk går o drar i och som skapar just problemen att luften tar en annan väg.
 
Du förstår inte att du reglerar i fel ände av systemet.
Du tror att du minskar flödet genom att stänga uteluftsventilen. Det är fel. Flödet kommer vara konstant om inte huset är helt hermetiskt tätt och det är inte ens godkänt provtryckta hus.
 
T Tjoa skrev:
Du förstår inte att du reglerar i fel ände av systemet.
Du tror att du minskar flödet genom att stänga uteluftsventilen. Det är fel. Flödet kommer vara konstant om inte huset är helt hermetiskt tätt och det är inte ens godkänt provtryckta hus.
Såklart bör man se till att ha rätt reglerat flöde i frånluften.
Man behöver förstå att dessa termostatstyrda ventiler är en liten förbättring där man helt enkelt slipper reglera dessa själv (som man normalt gör i hus med självdrag eller mekanisk frånluft) och säkerställer att huset får tillräckligt med tilluft och inte behöver dra denna från annan ort.

Du menar, antar jag, att alla typer av tilluftsventiler där man reglerar tilluften (de flesta på marknaden om inte alla) oavsett dessa är automatiska eller ej är förkastliga? Det är intressant, du mot hela branschen.
Jag menar att automatiska är en förbättring då dessa säkerställer att flödet är jämnt.
 
Jag når nog inte fram till dig.
Du har fel i sak när du tror att du ändrar totalflödet genom att strypa uteluftsflödet.
Och vem menar du med branschen? Jag jobbar i branschen och gjort så i 20 år.
Och vi är rörande överens om att de är skit.
Ingen nyhet, men det hindrar ju inte leverantörer att sälja saker som inte funkar.
Inget nytt under solen där.
Men det är ju fritt att köpa saker som inte funkar. Men folk på forumet som söker på termotstat styrda ventiler ska ju inte luras att köpa skit.
 
T Tjoa skrev:
Jag når nog inte fram till dig.
Du har fel i sak när du tror att du ändrar totalflödet genom att strypa uteluftsflödet.
Och vem menar du med branschen? Jag jobbar i branschen och gjort så i 20 år.
Och vi är rörande överens om att de är skit.
Ingen nyhet, men det hindrar ju inte leverantörer att sälja saker som inte funkar.
Inget nytt under solen där.
Men det är ju fritt att köpa saker som inte funkar. Men folk på forumet som söker på termotstat styrda ventiler ska ju inte luras att köpa skit.
Jag menar absolut inte att man skall strypa flöden eller på ngt sätt reglera flödet genom att förändra tilluften, det är du som tjatar om detta.
De flesta tilluftsdon har ett sätt att ställa in flödet, många dessutom tex ett snöre för att ställa om detta som används när tempratur och tryck ändras (=det blir vinter).
Det enda en termostatstyrd ventil med bi-metal gör är att skippa snöret. Man sjusterar fortfarande in dessa som vilken ventil som helst, skillnaden är att man slipper "dra i snöret".
Så nej, du når inte fram för du tjatar om grundläggande fakta kring tilluft och frånluft, och i det sammahanget ger du dessa ventiler egenskaper som de inte har.
Tvärtom skulle jag vilja påstå att de säkerställer flödet och framförallt säkerställer att man får ett jämnt flöde.

Jag skulle vilja påstå att de inte gör så enormt stor skillnad, de rationaliserar bara bort snöret och säkerställer att någon mindre vetande inte har ställt om ventilen (=säkerställer flödet).
 
Redigerat:
G guggen skrev:
De flesta tilluftsdon har ett sätt att ställa in flödet, många dessutom tex ett snöre för att ställa om detta som används när tempratur och tryck ändras (=det blir vinter).
(=säkerställer flödet).
Det är ju precis detta som är knäckfrågan.
Du ska inte röra dina uteluftsventiler oavsett om det är snöre, bimetall. De ska alltid vara öppna.
Oavsett om det är -38 grader eller låg och högtryck ska de vara öppna.
Vill du reglera flödet gör du det i andra ändan systemet.

Eller menar du att du sätter bimetall don istället för frånluftsdon?
 
T Tjoa skrev:
Det är ju precis detta som är knäckfrågan.
Du ska inte röra dina uteluftsventiler oavsett om det är snöre, bimetall. De ska alltid vara öppna.
Oavsett om det är -38 grader eller låg och högtryck ska de vara öppna.
Vill du reglera flödet gör du det i andra ändan systemet.

Eller menar du att du sätter bimetall don istället för frånluftsdon?
Jag vet inte om du har missat det men TS fråga handlar om tilluftsdon.
Ja det är din åsikt, att man skall ha 10 st 110 hål i ytterväggen helt öppna när det är -38.
Jag och tydligen de flesta andra, då de flesta tilluftsdon har en manuel eller automatisk reglering utöver injustering, tycker inte det verkar en så bra idé.
Vad är problemet med att ha en korrekt öppning av ventilerna? Vad är problemet med att automatiskt reglera att de inte är helt stängda och börjar dra från annan ort?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.