Papsen skrev:
Hej,

Vart kan man hitta fakta om Svanenmetoden, har läst här i forumet om Svanenmetoden men kan inte hitta den någon annanstans.
Svanenmetoden ingår i miljögodkännande av anläggningen. Om jag inte är ute och seglar krävs i vissa kommuner att hela anläggningen, inte bara pannan är miljögodkänd för att användas i tätbebyggelse.

Svanenmetoden innebär att dimensionering av acc volymen skall vara minst 18ggr eldstadsvolymen.

Finns säkert mer info på www.svanen.nu
 
Emil J skrev:
MEN! Min erfarenhet (den lilla jag har från mina föräldrars gård med vedpanna) säger att det är inte antalet ilägg / eldningstillfälle som är det som är obekvämt utan antalet eldningstillfällen.
D v s bättre elda 2 gånger på en kväll (och slippa elda på ett par dagar) än att elda 1 gång varje kväll. Många faktorer påverkar när jag kan elda, träning med  barnen, övertid på jobbet, bortbjudna o s v.
Ja det är ju mest jobb/tid som går åt att tända första pannan, Vänta på glödbädd mm för sen är det ju bara att mata in ved då man redan har glödbädden..

Så jag tror nog inte du blir besviken på en 5m3 acktank o en V65:a.. ;)
 
Du kan ju kolla in innova 30kw oxå. Den har viserligen hela 15Liter mindre eldstad än v65.
Priset är det samma som v65.
 
Andreas_Hansson skrev:
Du kan ju kolla in innova 30kw oxå. Den har viserligen hela 15Liter mindre eldstad än v65.
Priset är det samma som v65.
eller varför inte värmebaronens ub 40 eller ub 50.. rejäla grejor utan fläcktar , elektriska prylar kretskort och sådant som pajar med åren! (Har skälv en ub 40)
 
Andreas_Hansson skrev:
Du kan ju kolla in innova 30kw oxå. Den har viserligen hela 15Liter mindre eldstad än v65.
Priset är det samma som v65.
Och elda i 9-10 timmar för att värma 5 m3.. :p

Det skiljer ju en viss del i effekt på pannorna.. ;)
 
Tobbefonsterfixare skrev:
eller varför inte värmebaronens ub 40 eller ub 50.. rejäla grejor utan fläcktar , elektriska prylar kretskort och sådant som pajar med åren! (Har skälv en ub 40)
Ja vist det gjorde jag oxå.Men insåg att värmebaronen betraktar sin provnings protokoll som konfidentiella och är inget som lämnas ut ::)
Som att köpa en bil men försäljaren vägrar att säga hur mycket bensin den drar

2an jag tänkte om han skull ha en mindre tank ;D
 
Angående effekt kan jag tala om att Inovas effektsiffror snarast är mineffekt. Medeleffekten under en eldning är mer än vad dom anger. Att jämföra tex Vedex 30 med Inova 30 är ganska kul. Med lika stora tankar värmer Inovan betydligt fortare och med mindre vedförbrukning.

Tror inte att Inova 50 ger mer än marginellt högre medeleffekt än V65. Nu har jag stuckit ut huvet... :)
 
Enligt baxi kan innova 30 ge 45-50kw
Om man öppnar primären fullt o kör med björk
 
Där har man en fördel om man kör med 1 ilägg/eldning, effekten är av mindre betydelse, volym på vedmagasin vill man ha då ;)

Vill man ha lite större anläggning, så har du nog fått förslag som är riktigt bra :cool:
 
Tack för alla tips! :)

Om jag nu ska summera ihop vad som spekulerats i denna sträng så är jag i nuläget beredd att inte investera i solfångare utan istället satsa på en större panna + stor tank.

Eftersom vi ska bygga i Kalmar och det är ingen nackdel att använda sig av lokala tillverkare och leverantörer m h t priser och service så lutar det i nuläget åt en Calmar V65. Skall utföra lite kontrollberäkningar på hur mycket jag kan värma upp på två ilägg .....
En rolig detalj i sammanhanget är att den VVS-firma jag blev rekommenderad visade sig ägas av min fars gamla klasskamrat, inte heller det någon nackdel.
Trebema som tillverkar Calmar-pannorna har även en cylindrisk ackumulatortank på 5 m3 i sitt sortiment. h=2200, fi 1800. Låg och bred alltså, fördelar /nackdelar?? Någon som vet? En fördel är ju att jag får samma leverantör på all utrustning. :)

Från pannrummet "matas" huset med ca 15 m kulvert. Ska vi satsa på varmvattencirkulation (vvc) från pannrummet  med dubbla kulvertrör eller ha en s k eltank på , låt säga 200 l i huset med en enkel kulvert för varmvatten? I nuläget känns vvc lämpligast då vi vill slippa en extra ful tank inne i huset som inte passar in någonstans!

Kvarstående fråga är om vi ska skaffa en tekniktank till detta eller om man ska köra varmvattnet direkt mot stora tanken? Fördelen med en mindre tank är ju som jag har förstått det hela att man får varmvatten betydligt fortare om man tömt tankarna helt. MEN! Hur ofta händer det om man har en slavtank på 5 m3? Fylla tekniktanken först, sedan slavtanken, för att slutligen pumpa tillbaka varmt vatten till tekninktanken när denna börja tömmas. Någon som har en sådan lösning? Hör av er.........

Vi vill förbereda någon av tankarna med solslinga /solslingor för att ev koppla på solpaneler i framtiden om vi finner det nödvändigt. Ekonomist verkar detta svårt att räkna hem, men människan är av naturen lat. Man kanske kan slippa att elda helt under sommarhalvåret. Kan man få tillräckligt med varmvatten med , låt säga 10-12 m2 paneler mot den stora tanken på 5 m3? Dubbla slingor? Verkningsgraden blir ju betydligt större mot en stor tank med kallare vatten, men kommer jag klara att inte elda alls? Kanske inget större problem! Kan ju hjälpa panelerna med att elda en gång i månaden kanske?

Alltså: Tekniktank eller inte....................+
         Solslingor i vilken tank............ +
        VVC eller tank i huset.................???

Fler tips :D
 
Jag har inte vettig plats till tank i simbassängsmodell, utan har mer normala 2250 liter. Dessutom solfångare med 72 vakuumrör. Under fem månader detta året eldade jag ingenting för varmvattnets skull, utan bara för att ventilera huset några gånger. Har självdragsventilation.

Går det i praktiken att isolera tillräckligt för att hålla vettig varmvattentemperatur i en bamsetank i tre-fyra veckor?
 
Andreas_Hansson skrev:
Men insåg att värmebaronen betraktar sin provnings protokoll som konfidentiella och är inget som lämnas ut  ::)
Som att köpa en bil men försäljaren vägrar att säga hur mycket bensin den drar
Värmebaronen är helt mysko och hemlighetsfulla, bor nästan granne med deras fabrik..som bara växer och växer. Bygger ut minst en gång om året och söker folk hela tiden (vilket iofs. är väldig bra). Skulle dock aldrig köpa någon av deras produkter pga. deras policy mot privatpersoner.

Du kan inte köpa minsta lilla reservdel direkt ifrån dom, du hänvisas bara till att gå via deras återförsäljare. Du kan inte ringa/mejla och få nogon som helst support...mer än det som finns på deras hemsida. Brorsan köpte en P-brännare därifrån delvis för att det var nära och bra, men när den börja krångla efter några månader fick han bara rådet att vända sig till installatören (vilket var han själv). Fick inte ens köpa ett litet roster av dom trots att han stod på plats i fabriken med ett nytt i handen >:(

/danso
 
Emil J skrev:
Alltså: Tekniktank eller inte....................+
         Solslingor i vilken tank............ +
        VVC eller tank i huset.................???

Fler tips :D
Kör på en calmar v65 o en 5m3 tank med 4 st utdragna slingor på 15 meter o vvc på timer, Jag hoppas även att du isolerar huset o tanken ordentligt.. ;)

Som kulvert köp 2 st aquawarm 2x22 mm kopparkulvert med 110 mm isolering (30 meter) till vv o värme då den har små förluster, Den ligger på 5-6Watt/meter vid 60° o hälften vid 30° till golvvärmen..
Det blir mindre förluster med en sådan kulvert o billigare än att köpa en tekniktank till huset om du kör vvc på timer..
På vardagar om ni jobbar kanske den bara behöver gå 6-8 timmar/dygn.. ::)

Du kan även höra med Huaqvarna tanksvets vad dom ska ha för en 5m3 tank med 4 st 15 meter utdragna slingor i, Topp slingorna går få liggande tror jag vilket gör att den övre solslingan monteras så långt från toppen att volymen som ska värmas bara blir runt 500-1000 liter (du väljer själv).. VV slingan monterar du liggande i toppen på tanken el ovanför solslingan... Där kan du mått beställa tanken som du vill ha den..

Solstyrningen kan du köra så den värmer toppen till t.ex 65° sen kör den mot botten vilket gör att solfångaren har mycket låg temp vatten att jobba mot + att du får mycket vatten som förvärmning.. Men de är som sagt bara om du kommer tycka det är jobbigt att elda 2 ggr/mån.. ;)

Om du har slingor i tanken i pannrummet så har du ju även vv i garaget o gäst delen fixat.. :)

 
danso skrev:
Värmebaronen är helt mysko och hemlighetsfulla, bor nästan granne med deras fabrik..som bara växer och växer. Bygger ut minst en gång om året och söker folk hela tiden (vilket iofs. är väldig bra). Skulle dock aldrig köpa någon av deras produkter pga. deras policy mot privatpersoner.

Du kan inte köpa minsta lilla reservdel direkt ifrån dom, du hänvisas bara till att gå via deras återförsäljare. Du kan inte ringa/mejla och få nogon som helst support...mer än det som finns på deras hemsida. Brorsan köpte en P-brännare därifrån delvis för att det var nära och bra, men när den börja krångla efter några månader fick han bara rådet att vända sig till installatören (vilket var han själv). Fick inte ens köpa ett litet roster av dom trots att han stod på plats i fabriken med ett nytt i handen >:(

/danso

Konstigt! Jag ringde dit häromdagen och beställde turbulatorer och lite annat. Jag fick prata med nån som hjälpte mig att räkna ut hur många turb. jag kunde använda. Ett par dagar senare dök grejorna upp.
 
Emil J skrev:
Tack för alla tips! :)

Om jag nu ska summera ihop vad som spekulerats i denna sträng så är jag i nuläget beredd att inte investera i solfångare utan istället satsa på en större panna + stor tank.

Eftersom vi ska bygga i Kalmar och det är ingen nackdel att använda sig av lokala tillverkare och leverantörer m h t priser och service så lutar det i nuläget åt en Calmar V65. Skall utföra lite kontrollberäkningar på hur mycket jag kan värma upp på två ilägg .....
En rolig detalj i sammanhanget är att den VVS-firma jag blev rekommenderad visade sig ägas av min fars gamla klasskamrat, inte heller det någon nackdel.
Trebema som tillverkar Calmar-pannorna har även en cylindrisk ackumulatortank på 5 m3 i sitt sortiment. h=2200, fi 1800. Låg och bred alltså, fördelar /nackdelar?? Någon som vet? En fördel är ju att jag får samma leverantör på all utrustning. :)

Från pannrummet "matas" huset med ca 15 m kulvert. Ska vi satsa på varmvattencirkulation (vvc) från pannrummet  med dubbla kulvertrör eller ha en s k eltank på , låt säga 200 l i huset med en enkel kulvert för varmvatten? I nuläget känns vvc lämpligast då vi vill slippa en extra ful tank inne i huset som inte passar in någonstans!

Kvarstående fråga är om vi ska skaffa en tekniktank till detta eller om man ska köra varmvattnet direkt mot stora tanken? Fördelen med en mindre tank är ju som jag har förstått det hela att man får varmvatten betydligt fortare om man tömt tankarna helt. MEN! Hur ofta händer det om man har en slavtank på 5 m3? Fylla tekniktanken först, sedan slavtanken, för att slutligen pumpa tillbaka varmt vatten till tekninktanken när denna börja tömmas. Någon som har en sådan lösning? Hör av er.........

Vi vill förbereda någon av tankarna med solslinga /solslingor för att ev koppla på solpaneler i framtiden om vi finner det nödvändigt. Ekonomist verkar detta svårt att räkna hem, men människan är av naturen lat. Man kanske kan slippa att elda helt under sommarhalvåret. Kan man få tillräckligt med varmvatten med , låt säga 10-12 m2 paneler mot den stora tanken på 5 m3? Dubbla slingor? Verkningsgraden blir ju betydligt större mot en stor tank med kallare vatten, men kommer jag klara att inte elda alls? Kanske inget större problem! Kan ju hjälpa panelerna med att elda en gång i månaden kanske?

Alltså: Tekniktank eller inte....................+
         Solslingor i vilken tank............ +
        VVC eller tank i huset.................???

Fler tips :D
En fördel med en tekniktank (eltank som du säger) i huset är att man kan ha separata shuntar för element och golvvärme. När värmeuttaget är lågt ska golvvärmen ha högre temp än elementen. Har man golvvärme i badrummet vill man ha den på året om. Svårt om man shuntar golvvärmen från elementkretsen.

Ska du ha en tekniktank vid den stora pallar du bara upp den så mycket som möjligt och kopplar den parallellt (35 mm rör) med stora tanken. Då sköter självcirkulationen det hela mycket bättre än några pumpar.

Glöm solslingor, skaffa en plattvärmeväxlare om du nån gång vill installera solpaneler.

Glöm inte lite marginal när du räknar på dom två iläggen. Det är sällan man vill elda precis när man måste. Nån m3 till gör att man kan elda fulla brasor innan man måste...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.