Vi håller på och totalrenoverar en lägenhet. Den är helt utblåst. Av lite olika skäl har det dragit ut ganska mycket på tiden. Vi lägger LK vattenburet värmegolv och kommande vecka skall golvet flytspacklas (bottning och toppning). Ytskiktet som skall läggas är Kärhs enstavig ekparkett. Parketten införskaffades redan i början av juli. Den har sedan dess legat staplad i vårt kallgarage. Jag vill nu få iväg parketten till lägenheten. Vi kommer inte att ha någon golvvärme igång i lägenheten på en tid. Vi får förlita oss på byggfläktar. Temperaturen ligger på runt 17-19C, då slutisoleringen av väggarna inte är klar ännu (de är öppna i väntan på nytt elsystem). Nu till själva frågorna som jag hoppas någon vänlig Byggahus själ kan hjälpa mig med:

1. Hur länge bör parketten vila i lägenheten innan jag lägger den?

2. Vilket rörelsegap till väggarna bör jag jobba med vid läggningen med tanke på omständigheterna (största ytan är 4.8x11.5 m).

3. Skall jag ens fundera på att lägga parketten innan golvvärmen är igång på riktigt och miljön är stabil?
 
Åsa Lund
2. Avstånd/ glipa ska motsvara 1,5 mm per breddmeter golv har jag fått lära mig nån gång.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack! Det verkar rimligt. Det gäller säkert bra om parketten är i stabilt skick. Jag har dock svårt att bedöma hur "svullen" eller "krympt" parketten är efter förvaringen och vad som kommer att hända med den när jag lagt den. Om den kommer att krympa mycket efter läggningen kan glipan mot väggen bli för stor. Eller tvärtom.
 
Är det torrt i garaget kommer det inte bli såstor skillnad, men nu är det höst och då ganska fuktigt i luften så dom kommer krympa lite framåt vinter/vår
 
BirgitS
1. Borde stå i läggningsinstruktionerna liksom tillåtet temperatur- och fuktighetsintervall om det är viktigt. En mätare av luftfuktighet är nog bra att ha.

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
2. Avstånd/ glipa ska motsvara 1,5 mm per breddmeter golv har jag fått lära mig nån gång.
Dock minst 10 mm brukar det stå i läggningsinstruktionerna.
 
P Peter Je skrev:
Jag har dock svårt att bedöma hur "svullen" eller "krympt" parketten är efter förvaringen och vad som kommer att hända med den när jag lagt den. Om den kommer att krympa mycket efter läggningen kan glipan mot väggen bli för stor. Eller tvärtom.
Låt paketen ligga i lägenheten någon vecka och hoppas på att eventuell fukt försvinner. Om osäkerheten är stor kanske du kan låna/hyra en fuktmätare och kontrollmäta?

De andra frågorna besvaras av lägginstruktionerna för ditt golv. Byggmax har bra lägginstruktioner och de lär inte skilja sig från någon annans.

Gersåg och multicutter är bra verktyg för golvläggning.
 
Sticksåg runt dörröppningar, men det löser man kanske med ett multiverktyg också?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Sticksåg runt dörröppningar, men det löser man kanske med ett multiverktyg också?
Multiverktyg glänser som mest när det gäller att kapa dörrfoder för att få plats med parkett under. Med mothåll går det att såga rakt. Fixar också kapning av metallprofiler.

Sticksåg är förstås ett alternativ och har sina styrkor.
 
Tack för input. Det är möjligt att jag oroar mig för mycket. Läggningstemp skall vara minst +15C och relativ fuktighet 30-60% enligt Kährs. Ska kolla med hygrometer vad jag har för RF i lägenheten. Skulle gissa att den är Ok. Sedan låter jag paketen vila i lägenheten några veckor, fast inte i en hög utan lite utspritt. Känner jag mig fortfarande osäker hyr jag en fuktmätare och kollar fuktigheten i själva parketten. Jag har sticksåg, multiverktyg och andra läggningsverktyg, så själva läggningen ska inte vara något problem. Med tanke på fukten ska jag nog hålla rörelsefogen lite åt det smalare hållet så blir det nog bra farmåt vinter/vår.
 
BirgitS
P Peter Je skrev:
Med tanke på fukten ska jag nog hålla rörelsefogen lite åt det smalare hållet så blir det nog bra farmåt vinter/vår.
Bestäm dig inte förrän du faktiskt vet vad du har för luftfuktighet, det är kanske redan är rätt torrt och du vill ju inte att golvet ska klämmas mot väggarna när det blir 60 % i augusti.
 
Åsa Lund
BirgitS BirgitS skrev:
1. Borde stå i läggningsinstruktionerna liksom tillåtet temperatur- och fuktighetsintervall om det är viktigt. En mätare av luftfuktighet är nog bra att ha.


Dock minst 10 mm brukar det stå i läggningsinstruktionerna.
11*1,5=16,5 mm
Ganska mycket glipa, kräver stor sockellist?
 
BirgitS
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
11*1,5=16,5 mm
Ganska mycket glipa, kräver stor sockellist?
Fast om det är 4,8 m som är tvärs brädorna så blir det betydligt mindre.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Jag har alltid lämnat rörelsefog både i parkettens längdriktning och på bredden. Är det bara bredden som räknas? I vilket fall så är innerväggarna antingen inte ens uppreglade eller öppna. Jag skall sätta plyfa+gips på samtliga. Om jag behöver ett 16.5mm gap tänkte jag låta gipset sluta strax ovanför parketten. Det ger mig ytterligare 12.5 mm fri fog fram till plyfan. Sedan en sträng akustikfog för att stänga till.
 
BirgitS
Naturligtvis ska det vara rörelsefog runt om hela golvet (liksom runt elementrör etc.) men det brukar vara avståndet tvärs brädorna som bestämmer dess storlek. Kolla läggningsanvisningarna för det golv du vill ha.

P Peter Je skrev:
Sedan en sträng akustikfog för att stänga till.
Är det något som är så flexibelt att det klarar att golvet rör sig flera mm?
 
Jag tror att det är tillräckligt flexibelt, men tack för att du frågar. Skall undersöka det närmare innan jag lägger dit tätningen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.