Precis. Exakt. Så. (y)
 
  • Gilla
tarevarg
  • Laddar…
Joachim Johansson Joachim Johansson skrev:
Sä här såg det ut vid tillträde 2015. Kvar att göra på utsidan är balkongen, diverse plåtjobb och lite fix.

[bild]
Tack för bilden. Ja visst är det skillnad. Men ni ändrade trappräcket också som gör massor tycker jag. Svart och vitt är elegant i det flesta sammanhang :D :p:cool:Popul%C3%A4r%20Kvinno%20Svartvitt%20Rund%20Halsl%C3%A5nga%20Kl%C3%A4nning%20Vit%20Billig.jpg
 
Jiji Jiji skrev:
Ja självklart, men varför? Som arkitekt undrar jag verkligen varför man skulle göra det?
Teglet som det är, är underhållsfritt. (jo fogar kan behövas fixas ibland men väldigt, väldigt sällan) Huset är byggt och tänkt med den fasaden, förmodligen är det en del av flera liknande hus. Om du inte ville ha ett hus med rött tegel varför köpte du det?
Huset existerar i ett sammanhang och i en historisk kontext, jag tycker att det är väldigt fint som det är och är ett fint exempel på dåtidens byggnadssätt och samhällsförändringar.

Att det är underhållsfritt eller att det bär en viss tids arkitektur är inte lika viktigt för folk jämfört med ljuset. Det är nog för att tre fjärdedelar av året är mörkt nog i Sverige, jag tror folk vill ha i stor allmänhet mycket ljus. Jag blev själv förvånad när det var röstning på Sveriges vackraste hus och alla 10 jag valde var vita hus. Av samma anledning skulle jag inte trivas med mörk furu innertak heller.
 
Men du har väl inte tegelväggar inomhus?

Faktum är att jag gör en detaljplan nu där jag funderar på hur jag ska reglera så att det inte blir vita hus...(går nog inte men jag hade gärna velat.;))

Kom bara ihåg att det blir en betydande fasadförändring, vilket kan (ska vara om kommunen gör rätt) bygglovspliktigt.
 
  • Gilla
tarevarg
  • Laddar…
http://arkitektenstradgard.se/hemma-hos/besok-i-min-morbrors-tradgard/

Rött tegel med två färger på fönstren. :D
Nu ska jag sluta, måla du ditt hus om du vill, och får bygglov. Men sorgligt är det tycker jag att så många hus förvanskas...
Den typen av hus som du har hade ibland putsade partier, det kanske är något att fundera över, tegel och puts. Så, nu är jag klar.
 
Jiji Jiji skrev:
[länk]

Rött tegel med två färger på fönstren. :D
Nu ska jag sluta, måla du ditt hus om du vill, och får bygglov. Men sorgligt är det tycker jag att så många hus förvanskas...
Den typen av hus som du har hade ibland putsade partier, det kanske är något att fundera över, tegel och puts. Så, nu är jag klar.
Du läste ju inte mitt inlägg om att allt detta är bara teoretiskt, jag har varken tegelhus eller tänker måla något tegelhus.
 
Jiji Jiji skrev:
[länk]

Rött tegel med två färger på fönstren. :D
Nu ska jag sluta, måla du ditt hus om du vill, och får bygglov. Men sorgligt är det tycker jag att så många hus förvanskas...
Den typen av hus som du har hade ibland putsade partier, det kanske är något att fundera över, tegel och puts. Så, nu är jag klar.
I blogginlägget ser man tydligt att det finns fint tegel och fult tegel. Bilderna visar till största delen det fina gamla teglet medans det fula teglet i den nybyggda delen till största delen döljs av grönska. Tycker att den nybyggda delen skulle varit snyggare om den varit vit medan man absolut skall låta det gamla teglet vara kvar som det är.
 
  • Gilla
tarevarg
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
[länk]

Rött tegel med två färger på fönstren. :D
Nu ska jag sluta, måla du ditt hus om du vill, och får bygglov. Men sorgligt är det tycker jag att så många hus förvanskas...
Den typen av hus som du har hade ibland putsade partier, det kanske är något att fundera över, tegel och puts. Så, nu är jag klar.
Det finns så många monotona massproducerade bostadsområden nu för tiden så jag skulle uppskatta om husen i dessa områden förändrades efter ägarnas behov, tycke och smak med utbyggnader och färgsättning. Se områden utomlands t.e.x. England med med olika färg på var och varannat hus istället för exakt likadana tråkiga hus i långa rader.
 
  • Gilla
Santapec och 2 till
  • Laddar…
T tarevarg skrev:
Du läste ju inte mitt inlägg om att allt detta är bara teoretiskt, jag har varken tegelhus eller tänker måla något tegelhus.
Då läste jag slarvigt. Ursäkta mig.
 
  • Gilla
tarevarg
  • Laddar…
a.o.f a.o.f skrev:
Det finns så många monotona massproducerade bostadsområden nu för tiden så jag skulle uppskatta om husen i dessa områden förändrades efter ägarnas behov, tycke och smak med utbyggnader och färgsättning. Se områden utomlands t.e.x. England med med olika färg på var och varannat hus istället för exakt likadana tråkiga hus i långa rader.
Håller med. I Växjö har de byggt lägenheter på Teleborgsvägen som de senare målade med olika färger, de har olika höjd och oregelbundet utseende bredvid varandra, jag tycker det blev toppen. Försökte hitta bilder men hittar inga, google map är för gammal.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
T tarevarg skrev:
Tack för bilden. Ja visst är det skillnad. Men ni ändrade trappräcket också som gör massor tycker jag. Svart och vitt är elegant i det flesta sammanhang :D :p:cool:[bild]

Tack, nu ser det dock ut så här:

Vitmålad vinterträdgård med många fönster på ett hus, trätrapp på sidan och nygrävd mark framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Aimeriyeli och 1 till
  • Laddar…
Joachim Johansson Joachim Johansson skrev:
Tack, nu ser det dock ut så här:

[bild]
Det är helt i min smak! :D Underbart :)
 
  • Gilla
Matias Bengtsson
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Givetvis kan du måla med en silikatfärg, men sen är du tvungen att underhålla fasaden likt träfasader med regelbunden målning.

Jag anser att det blir fult.
Betydligt bättre att då putsa fasaden och få den i annan färg, eller från början valt ett hus utan tegelfasad.
En tegelfasad är suverän och jag slulle alltid välja en tegelfasad. Men i vissa fall som denna bör den kanske putsas. Då blir det ännu finare. Väljer man genomfärgad putz slipper man underhåll. Mycket bättre än trä.
 
  • Gilla
tarevarg och 1 till
  • Laddar…
Fadai
Joachim Johansson Joachim Johansson skrev:
Ja, man målar både sten + fogar, antingen sprutar man eller rollar/penslar. Jag och sambon rollade och penslade hela vårt hus på 2 dagar, blev kanon om man gillar det
Alcro Silicat hade vi.

[bild]
Jag trodde inte på att måla tegel men ert hus blev jättefint! Tycker själv att puts är vackrast, fast det är ett stort och dyrt jobb.
 
  • Gilla
tarevarg
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Faktum är att jag gör en detaljplan nu där jag funderar på hur jag ska reglera så att det inte blir vita hus...(går nog inte men jag hade gärna velat.;))
Detta gör mig lite fundersam. Du gillar inte vita hus och så försöker du utforma detaljplanen därefter.
Förekommer det ibland att stadsarkitektens personliga smak styr detaljplaner? Låter skrämmande.
 
  • Gilla
Periskåp och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.