Hej Allihopa!

Har en fråga som jag inte hittar några vettiga svar på som jag säkert tror att någon här inne sitter på svar på!

Vi bor i en villa med uppvärmning genom luft/vatten pump med vattenburen golvvärme.(så enbart golvvärme som värmekälla)
Tidigare ägare måste ha älskat klinkers då det ligger i hela huset. (som har gått sönder på sina ställen)

Vi hade hemskt gärna velat byta golv och då genom att lägga nytt golv ovanpå klinkers då det är allt för mycket jobb med att knacka bort allt.
Men då till frågan, vilket golv/matrial ska man välja, och vad ska man lägga mellan klinkers och nya golvet och även om detta sätt påverkar uppvärmningskostnaden mycket? Eller är det helt enkelt så att man måste ta bort all klinkers?
Finns det någon som gjort detta själv eller känner någon som gjort det eller helt enkelt sitter på information så får ni mer än gärna dela med er :)

Stort stort tack på förhand!

Hälsningar

Angelina
 
BirgitS
Klinkers är ju rätt ojämna så det behövs nog en ordentlig spånskiva eller liknande som kan ta upp ojämnheterna. Nackdelen är att det bygger ju rätt mycket på höjden med både en spånskiva och det nya golvet så det kan bli problem med dörrarna.

Är du säker på att det inte är någon risk för tillskjutande fukt från marken?
Ibland är det för att få något fukttåligt som man lägger klinkers över hela våningsplan.
 
Hej:)
Anledningen att dom gjorde om golvet var för att gräva ur radon. Så hade nog inget med fukt att göra. Hoppas jag inte iallafall
 
surris
Flytspackla och sen på med det nya golvet.
Men ta bort all klinkers. Golvvärme är trögt, du kan få problem med regleringen om den ligger för djupt.
 
surris mattias1jonsson skrev:
Flytspackla och sen på med det nya golvet.
Men ta bort all klinkers. Golvvärme är trögt, du kan få problem med regleringen om den ligger för djupt.
Okej! Är det jätte svårt och ta bort klinkersen?
 
A Angelinafridlund skrev:
Okej! Är det jätte svårt och ta bort klinkersen?
Nej, inte alls.
En barkspade eller ett isjärn så skrapar du bort dom.
Finns inget som är jättesvårt, möjligen att åka till månen.
 
surris
GoC GoC skrev:
Nej, inte alls.
En barkspade eller ett isjärn så skrapar du bort dom.
Finns inget som är jättesvårt, möjligen att åka till månen.
Instämmer. Inte svårt men lite jobb såklart. Å andra sidan att flytspackla är ännu värre..
Får du bort klinkersen så har du förmodligen en gjuten platta? Där du enkelt kan lägga ett schysst trägolv
 
surris mattias1jonsson skrev:
Instämmer. Inte svårt men lite jobb såklart. Å andra sidan att flytspackla är ännu värre..
Får du bort klinkersen så har du förmodligen en gjuten platta? Där du enkelt kan lägga ett schysst trägolv
Jag är som sagt helt ny på sånt här och jag fattar inte mycket alls, såhär skrev förra ägaren:

Golvvärmen är ingjuten i en finsats. På den befintliga bottenplattan ligger 50 mm isolering och golvvärmeslangen är najad i armeringen sen gjutit ny finsats. På de ojämna ställena fins även lite flytspackel.

Vad kan jag dra för slutsats av detta? Måste jag flytspackla när jag tagit bort kaklet eller kan jag lägga nytt golv direkt under?
 
surris
Så länge du inte gör någon åverkan på på gjutningen. Bara bort med klinkersen och fixen så är det bara att lägga golv direkt på.

Förutsatt att det inte är några ojämnheter, men det förutsätter jag att det inte är med den beskrivningen
 
surris mattias1jonsson skrev:
Så länge du inte gör någon åverkan på på gjutningen. Bara bort med klinkersen och fixen så är det bara att lägga golv direkt på.

Förutsatt att det inte är några ojämnheter, men det förutsätter jag att det inte är med den beskrivningen
Vi har märkt att det diffee på sina ställen men det kan ju vara att de lagt för mycket fix under klinkern. Men sedan ska man ha något mellan underlag och nya golvet eller? Tänker för golvvärmen?
 
surris
Så kan det vara. Kan ju bero på plattsättarens skicklighet. Lite diffar det såklart men pratar vi 1-2 mm eller 5mm. Kan ju inte avgöra såhär om golvet är plant eller inte, men förutsätter att det är det. Annars är det ju fel.
När allt är borta så kollar man med rätskiva eller långpass
Ska ni ha trägolv? Då ska ni lägga foam med plast på
 
surris mattias1jonsson skrev:
Luktar? Fix luktar inget om det inte är i användning eller torkningsfasen.
Ska ni ha trägolv? Då ska ni lägga foam med plast på
Jag skrev fel diffar var det rätta ordet :)
Vi tänkte ha antingen laminat eller vinylklickgolv. Vinyl har jag hört ska vara bra tillsammans med golvvärme :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.