Hej

Vi har köpt ett hus under sommaren. Det skulle vara uppvärmt med bergvärme via golvvärme i hela huset. Vi har nu upptäckt att det inte finns golvvärme eller annan värmekälla i ett hörn av huset. Det är köket och ett badrum som ligger där totalt cirka 30 m2 av husets 200 m2.

När det blev kallare slog vi på värmen fick vi ingen värme i golven i köket och badrummen. Jag antog att någon slinga hängt sig men efter att undersökt alla 15 termostaterna, konstaterat att de fungerar och vilken golvdel det värmer kommer jag fram till att det finns ingen som verkar gå till köket eller badrummet i köket. Det finns heller ingen annan uppvärmning som element eller liknande i de två rummen. Termostaten i köket sitter på väggen mellan köket och badrummet och "borde" gå till ett av rummen eller båda men går i praktiken till ett förrådsrum 2 meter därifrån bakom en annan vägg.

Vid i köpkontraktet står att huset är uppvärmt med "bergvärmepump" men inget om distributionsväg. Huset var även besiktigat av Anticimex innan försäljningen och i deras besiktningsprotokoll står det om uppvärmningssätt "Bergvärme via vattenburen golvvärme i hela huset". Om man ser till vår undersökningsplikt konstaterade vi att det finns golvvärme via att en del golv var värma och att det sitter termostater i samtliga rum inklusive i köket och till och med golvvärme i garaget. Vi såg även att det fanns två distrubutionsdelar i källaren från bergvärmepumpen med många slingor i varje. Jag tror även mäklaren uppgav för oss att hela huset hade golvvärme men troligen muntligt och det är svårt att föra i bevis. Kan möjligen ha stått något i prospektet men jag har inte det kvar.

Har vi något vi kan gå vidare med som dolt fel eller borde vi upptäckt detta innan köpet?
Vem kontaktar man i så fall säljaren, Anticimex via dolt fel försäkringen som finns, mäklaren?
Och slutligen vad är i så fall rimligt att begära?
 
Fairlane
Intressant fråga som jag inte vet svaret på. Å ena sidan gick det ju att verifiera. Å andra sidan finns det en ganska tydlig uppgift som kan minska undersökningsplikten. Dock bör det vara mer värt om det står i prospekt än i besiktningsprotokollet.

Prospektet brukar man ju få tillsammans med kontrakt etc, har du inte kvar det?
Annars kanske ett samtal till mäklaren för en kopia av prospektet kan vara en väg för att se vad det står, men då är det ju inte signerat av säljaren.
 
Jag tror alla texter från prospektet är med i kontraktet men det kan ha stått mer möjligen. Besiktningsprotokollet är en del av köphandlingen och är signerst av köpare och säljare om det spelar roll.
 
Detta låter märkligt. När är huset byggt? Golvvärme inlagt samtidigt som huset byggdes eller i efterhend? Har kök/badrum renoverats? Det är troligen "bara" något fel som är relativt lätt att åtgärda. Kontakta de gamla ägarna via mäklaren och se om de kan hjälpa er med idéer eller information.
 
  • Gilla
Frajjanspappa och 1 till
  • Laddar…
Berg och golvvärme inlagd ihop med utbyggnad av huset från runt 100 till 200 m2 runt år 2005. Köket och badrummet hör till gamla delen som är byggt 1997 och är med klinkergolv i köket och helkaklat i badrummet. Utifrån färgsättning skulle jag tro att det är från 90talet och inte omgjort senare. Jag är ganska säker på att golvvärmen inte går hit efter att spenderat ett antal timmar i krypgrunden följande ledningar och se hur ventiler till golvvärmen öppnar och stänger

Tillägg:
En del v rummen från gamla delen har fått golvvärme men de har inte klinkergolv.
 
Redigerat:
Kontakta säljaren och fråga hur man får igång värmen i köket.
 
  • Gilla
Stickan56 och 15 till
  • Laddar…
Det är inte orimligt att man struntat i golvvärme i kök och bad för att slippa riva upp klinkern. Att inte ha värme i badrummet ser jag som en stor nackdel men jag skulle acceptera att det inte finns i köket.

Har säljaren fyllt i frågeformuläret som brukar följa med kontraktet?

Jag förmodar att du inte heller är pigg på att riva upp badrumsgolvet men går det att komplettera med ett element därinne?

Det smidigaste är om du kontaktar säljaren och diskuterar problemet. Tror ändå inte att det kan röra sig om mycket pengar men visst är det irriterande!
 
Redigerat:
R Ripass0 skrev:
Berg och golvvärme inlagd ihop med utbyggnad av huset från runt 100 till 200 m2 runt år 2005. Köket och badrummet hör till gamla delen som är byggt 1997 och är med klinkergolv i köket och helkaklat i badrummet. Utifrån färgsättning skulle jag tro att det är från 90talet och inte omgjort senare. Jag är ganska säker på att golvvärmen inte går hit efter att spenderat ett antal timmar i krypgrunden följande ledningar och se hur ventiler till golvvärmen öppnar och stänger

Tillägg:
En del v rummen från gamla delen har fått golvvärme men de har inte klinkergolv.
Kontakta mäklaren. Låter i mina öron som ett dolt fel.
 
yonna yonna skrev:
Har säljaren fyllt i frågeformuläret som brukar följa med kontraktet?
Där står det bara bergvärme
 
Att ha kalla golv någonstans i huset är såklart inget man ska acceptera. Vi har element i köket men likväl blir det lite kallt på golvet när man står vid diskbänken och jobbar, gissningsvis från någon ytterdörr som inte är riktigt tät, och det är inte alls behagligt då man står still. Att inte ha någon värmekälla alls, och det på ett betonggolv hade inte varit något kul.

Förmodligen bara något enkelt fel, annars måste det nästan vara ett dolt fel. Det är ju väldigt svårt att upptäcka detta mitt i sommaren och jag är tveksam om någon firma gör så pass grundliga inspektioner att de kontrollerar varenda shunt och vart dessa tar vägen. Dock kan man ju kolla antalet termostater och vilka rum de styr, det borde ju vara en rad i besiktningsprotokollet.
 
  • Gilla
erre
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Att ha kalla golv någonstans i huset är såklart inget man ska acceptera. Vi har element i köket men likväl blir det lite kallt på golvet när man står vid diskbänken och jobbar, gissningsvis från någon ytterdörr som inte är riktigt tät, och det är inte alls behagligt då man står still. Att inte ha någon värmekälla alls, och det på ett betonggolv hade inte varit något kul.

Förmodligen bara något enkelt fel, annars måste det nästan vara ett dolt fel. Det är ju väldigt svårt att upptäcka detta mitt i sommaren och jag är tveksam om någon firma gör så pass grundliga inspektioner att de kontrollerar varenda shunt och vart dessa tar vägen. Dock kan man ju kolla antalet termostater och vilka rum de styr, det borde ju vara en rad i besiktningsprotokollet.
Förstår inte riktigt resonemanget. De flesta hus som säljs har kalla golv eftersom golvvärme ofta saknas helt. DET är knappast skäl för att klaga.

Jag har också oerhört svårt att se hur detta kan vara ett dolt fel. Det verkar ju ha varit rätt lätt att se att inte dessa golv har golvvärme - en glad amatör har ju själv listat ut att det är så.

Däremot verkar säljaren balansera på gränsen till att lämna felaktiga uppgifter. Dock får man ju beakta ordalydelsen noga. Ett exempel:

"Hela huset värms med bergvärme och golvvärme."
"Hela huset har golvvärme"

Den första skulle jag kunna skriva under på, så är det här. Har ingen annan värme på men alla golv har inte golvvärme.
Den andra leder förstås köparen att tro att alla väsentliga ytor har golvvärme, kök och badrum lär räknas dit.

Så....vad skrevs egentligen i objektbeskrivning och kontrakt?
 
  • Gilla
johel572 och 4 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det verkar ju ha varit rätt lätt att se att inte dessa golv har golvvärme - en glad amatör har ju själv listat ut att det är så.
Hur ser man det som glad amatör mitt i sommaren under en normal undersökning i samband med köp?

Eller för den delen - Hur ser en duktig besiktningsman det?

För att upptäcka felet måste man ju tvinga värmepumpen att köra ut värme i en slinga i taget och vänta nån/några timmar på att betongen ska bli varm.

Min uppfattning är att i ett hus i Sverige så ska man förvänta sig att värmesystemet täcker alla rum man normalt sett vistas i. Det är inget man ska behöva kontrollera explicit om det inte finns några indikationer på att något är fel..
 
Redigerat:
  • Gilla
ViktorHg och 8 till
  • Laddar…
Ja om man tycker det är svårt att reda ut genom att göra empiriska tester eller titta på rör, så har man ju alltid möjligheten att fråga säljaren. Dvs, enkelt att reda ut och därmed inte ett dolt fel.

Jag har fiskbensparkett i hela vardagsrummet. Lagd 1947 och i utsökt skick. Tycker du det är rimligt att förvänta sig att det ligger golvvärme även under det golvet bara för att det gör det under alla andra golv? Nej, det är inte rimligt och på samma sätt var det antagligen inte rimligt för säljaren att riva hela badrummet för att få gv där.

Försöker ge exempel som visar att det inte är så självklart enkelt till köparens fördel här som några av er vill göra gällande. Ingen blir hjälpt av det.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
I det här fallet är det ju ett relativt nytt hus och det sitter dessutom en termostat i köket...

Men, det kan ju vara så enkelt att det finns golvvärme men den inte fungerar av någon anledning. Jag antar att TS kontaktar säljaren och frågar hur man får igång värmen.
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Men inne i ett badrum måste man väl ha någon sorts värmekälla.. Känns som det tar år och dagar att vädra ur fukt ur ett rum som helt saknar värme...?
Jag håller med de övriga att står det att det är golvvärme i hela huset så hade jag utgått från att det är i "HELA" huset och inte i halva huset.
Däremot om det står golvvärme utan tillägget i hela huset så hade jag förväntat mig att det finns ett element i de rum som saknar golvvärme.
En sista passus, i rum i källare där man kanske vill ha det kallt eller inte bryr sig om värme, t.ex. en matkällare eller ett hobbyrum där man lätt kan arbeta sig varm, så hade jag nog tyckt det varit ok utan element där.

Jag hade varit arg, för både kök och badrum!
 
  • Gilla
ViktorHg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.