Vår lilla skrubb till tvättstuga är ca 1,4x3m med våtrumstapet och plastmatta.
Vi har haft ett igensatt returspolningsrör på avloppet från tvättmaskinen vilket tyvärr uppdagades långt senare. Detta berodde på att tvättstugan i vårt trångbodda hem delvis använts som långtidsförvaring av dynor och textilier som hindrat vattnet från att krypa fram till "synlig" yta på golvet.

Effekten detta har fått är att vatten smugit sig ner i golv och väggar via gamla rördragningar samt nyare rördragningar (båda genom golvet.

Nyckelfrågan som försäkringsgubben verkar fråga sig är huruvida det finns en golvbrunn i rummet eller inte - min fråga är varför han undrar detta?
Jag inser att jag inte kan undanhålla huruvida det finns eller inte - men jag vill ändå veta vad som skiljer sig åt mellan ett våtrum med eller utan golvbrunn och vilka olika regler som finns.

Vi har inte gjort några ingrepp själva utan det som har gjorts har gjorts av en riktig rörmokare.
Troligtvis är rummet i övrigt orört sedan -75 då den delen av huset byggdes och vvb som röris slängt ut är också från det årtalet.

Vi känner att vi inte kunnat påverka situationen mer än valet av plats för förvaring, men känner ändå en överhängande risk att försäkringen inte hjälper oss överhuvudtaget i detta läge..

Tacksam för tips, råd och kunskapsbidrag!

Mvh Niklas
 
Det räknas som ett våtutrymme om det finns en golvbrunn, finns inte golvbrunn kan det aldrig klassas som våtrum.
Kan tänka mig att försäkringsmannen vill veta om rummet använts som tvättstuga = våtrum, men i avsaknad av brunn.
Är det ett läckage så är det ju meningen att vattnet ska kunna ta sig ner i brunnen.
Har ni brunn eller inte?
 
Hej, tack för ditt svar.
Vi har brunn men besiktningsmannen som var ute från torkfirman kunde inte se den under tvättmaskinen - därav tveksamheterna!
Min känsla är att genomföringarna som rörkrökaren har gjort för något år sedan när vi renoverade intilliggande kök är boven till att vatten letat sig nedåt istället för till golvbrunnen.
 
Ja rör genom golv är ju dessvärre inte godkänt...just av denna anledning ni råkat ut för.
 
Är inte rörkrökaren ansvarig för att göra det korrekt då? Eller är det mitt ansvar att hålla koll på fackmannen som jag anlitar?
 
H Hedinho skrev:
Är inte rörkrökaren ansvarig för att göra det korrekt då? Eller är det mitt ansvar att hålla koll på fackmannen som jag anlitar?
Absolut så är det röris ansvar.
Och om det går att göra på annat sätt ska en avvikelserapport skrivas.
 
Fast rent generellt så är det ju husägarens ansvar att se till att installationer är korrekta ifall man vill veta att försäkringen gäller och täcker skador. Kan man inte bedöma det själv så anlitar man lämpligt besiktningsorgan. Detta gör man alltså innan det händer nåt.........
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Det som är gjort 1975 följde andra regler, eller rättare sagt inga regler alls.

Men om en rörmokare har gjort nya genomföringar ned i golvet, i ett våtrum. Då skall han antingen låta bli, eller skriva en avvikelserapport. En avvikelserapport blir här bara en formalitet, försäkringen gäller ändå inte om man utför felaktiga genomföringar. I så fall kan rörfirmans ansvarsförsäkring ev. gå in.

Nu skulle du tydligen ändå renovera utrymmet? I så fall skulle jag tro att vattenskadan bara givit en marginell extrakostnad.
 
Hej och tack för svar.

Försäkringen täcker noll och ingenting, vilket jag också förstår är fullt logiskt.
Jag får såklart lära mig vara med kritisk och mindre naiv över tid men jag köper inte heller att jag ska behöva anlita en oberoende besiktningsman varje gång jag haft en hantverkare i huset (från betrodda företag ska även tilläggas).

Nu har just denna rörmokare dessutom bytt arbetsgivare men de kommer ut från hans gamla firma på måndag och verkar tillmötesgående om att göra rätt för sig.
Även han själv och hans nya arbetsgivare är medvetna om situationen och eftersom de alla vet om att vi ska renovera inom kort så visar de väl ett visst intresse.

Det är nog torktiden för trossbottnen och ev byte av reglar i underliggande konstruktion som kan dra ut på tiden och vara merkostnader.

Mvh Niklas

H hempularen skrev:
Det som är gjort 1975 följde andra regler, eller rättare sagt inga regler alls.

Men om en rörmokare har gjort nya genomföringar ned i golvet, i ett våtrum. Då skall han antingen låta bli, eller skriva en avvikelserapport. En avvikelserapport blir här bara en formalitet, försäkringen gäller ändå inte om man utför felaktiga genomföringar. I så fall kan rörfirmans ansvarsförsäkring ev. gå in.

Nu skulle du tydligen ändå renovera utrymmet? I så fall skulle jag tro att vattenskadan bara givit en marginell extrakostnad.
 
Claes Sörmland
H Hedinho skrev:
Jag får såklart lära mig vara med kritisk och mindre naiv över tid men jag köper inte heller att jag ska behöva anlita en oberoende besiktningsman varje gång jag haft en hantverkare i huset (från betrodda företag ska även tilläggas).
Du står där med ansvaret för ditt eget hus vare sig du vill eller inte. Praktiskt kan du lösa det genom att ta reda på hur olika delar i huset ska utföras, t ex genom att fråga på detta forum eller det kanske finns någon kunnig i vänskapskretsen. Eller så kan du betala någon för det, t ex en rörfirma som du litar på eller en besiktningsman. Problemet med nya affärsrelationer är ju att du inte vet om de är att lita på. Och det finns lyckosökare och inkompetens även i hantverkarbranschen. Och inte har det blivit lättare för hantverkarna med den flodvåg av nya regler och standarder som vuxit fram sedan 90-talet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.