Ska precis lägga bjälklag på ett nybygge.
Spännvidden är 7.12m med ett upplag nästan i mitten (20-30cm off).

Jag har 480cm reglar att tillgå.

Enligt konstruktören skall jag lägga bjälklagsreglarna ände mot ände och laska på båda sidor med en 1200mm bit och spika.

Det blir mycket att såga och mäta.

Tänker att man kanske skulle skarva omlott istället och lägga reglarna varannan. Känns betydligt snabbare, bara slänga upp och spika.

Vilken lösning blir bäst?

Bilder på de två förslagen nedan.
 
  • CAD-ritning av två bjälklagsreglar laskade med en mittbit och ändstycken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har samma förutsättning och ska börja inom kort. Hade tänkt lägga omlott över mittupplaget. Kan inte se någon nackdel med det?
 
CAD-ritning av träbjälke och stödpelare med måttangivelser.

Ja, det är såklart ett ytterligare alternativ. Då slipper jag såga öht och får visserligen inga spillbitar, men gångsmässigt är det lika mycket virke som behövs som vid laskning.
 
  • Gilla
Tjillivippen
  • Laddar…
E
Om det bara gäller mellanbjälklag så ser jag inte hur det skulle kunna vara någon nackdel med att lägga omlott med limmad och spikad skarv. Spontad 22mm golvspån kan ju skarvas "i luften"
 
Jag har 57 mil upp till mitt bygge så speed is the key i de moment som går att snabba upp utan att tulla på kvalle :D
 
  • Gilla
ramini
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
Om det bara gäller mellanbjälklag så ser jag inte hur det skulle kunna vara någon nackdel med att lägga omlott med limmad och spikad skarv. Spontad 22mm golvspån kan ju skarvas "i luften"
Enda nackdelen vid omlottskarvning är väl att bjälkarna inte hamnar rakt över de stående reglarna i ytterväggarna. Men 45mm "offset" borde kanske inte spela någon roll.
 
R ramini skrev:
Ska precis lägga bjälklag på ett nybygge.
Spännvidden är 7.12m med ett upplag nästan i mitten (20-30cm off).

Jag har 480cm reglar att tillgå.

Enligt konstruktören skall jag lägga bjälklagsreglarna ände mot ände och laska på båda sidor med en 1200mm bit och spika.

Det blir mycket att såga och mäta.

Tänker att man kanske skulle skarva omlott istället och lägga reglarna varannan. Känns betydligt snabbare, bara slänga upp och spika.

Vilken lösning blir bäst?

Bilder på de två förslagen nedan.
Alltså... 2 x 1200 mm = 2400mm långt. På de flesta brädgårdar säljs virket i längder 2,7m och uppåt.

Tar du kortaste standardlängden och kapar på mitten har du nu två bitar som är 1350mm. Och vem vet, just din brädgård kanske även har 2,4m? Då blir det exakt 1200mm!

Det konstruktören menar är, att för att komma upp i acceptabel styrka på laskarna måste de vara minst 1200 mm. Det gör ju inget om du har 120mm extra på laskningen. Lägger du den någorlunda mitt på skarven är det bara 75mm på var sida. Det blir i värsta fall 4-8 extra spik per laskning att slå i. Det är verkligen inte mycket, i synnerhet inte om du har spikpistol.

Vill du få mätningen och kapningen att gå fortare? Gör så här:

  1. Köp alla extra reglar du behöver för att göra laskningen (det vill säga en extra 2,7m regel för varje skarv).
  2. Lägg alla dessa på högkant bredvid varandra, lägg en annan regel på tvären bakom deras ändar och håll emot och dra dem mot dig så att alla ligger helt jämnt. Alla bitar som ska kapas ligger nu parallellt jämsides mot varandra. Märk på höger sida av högen, 135 cm. Märk på vänster sida, 135 cm. Slå mellan dessa punkter med en snörslå. Bingo, du har nu märkt varenda regel exakt där den ska sågas.
  3. Ställ dig vid kapen och bara mata tills du är igenom hela högen. Du har nu alla laskbitar färdiga.
  4. (Frivilligt) Laska ihop alla bjälklagsreglar innan du sätter dem på plats.

Vet inte hur många snitt du måste göra här, men om jag godtyckligt gissar att huset du ska bygga är 15 meter långt och du kör bjälklaget på 600cc blir det 25 bjälklagsreglar som ska laskas. Det vill säga 25 extra reglar, 25 snitt att såga, och någonstans i ordningen 100-200 extra spik att slå i.

De timmar extra detta tar är en tidsmängd som helt försvinner i ett husbygge, och om du frågar mig inte värt att frångå konstruktörens instruktioner för att spara. Men det är ju bara min åsikt.
 
Mats-S
Kretikos Kretikos skrev:
Jag har samma förutsättning och ska börja inom kort. Hade tänkt lägga omlott över mittupplaget. Kan inte se någon nackdel med det?
Det är absolut den bästa lösningen, skarva över mittupplaget kant i kant. Sätt långa förstärkningar på bägge sidor, typ 1m. Denna lösning förutsätter att mittupplaget är typ lika som det i ändarna. Vill man "överdriva" lite så kör genomgående bult genom skarvplanken, typ 2X5st, unbreakable då :)
 
Redigerat:
Varför skulle det vara bättre än att lägga omlott? Hållfasthetsmässigt då, jag ser nackdelen med att positionen inte blir identisk.
 
Mats-S
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle det vara bättre än att lägga omlott? Hållfasthetsmässigt då, jag ser nackdelen med att positionen inte blir identisk.
Därför att man dels får rätt position i ändarna (och hela vägen emellan så att man alltid vet vart man kan spika/skruva i bjälklaget), dels får en starkare konstruktion iom dom extra förstärkningsplanken på bägge sidorna. Därmed inte sagt att det inte håller med omlott, men jag tycker det här är en snyggare lösning ;-)
 
Positionen håller jag med om. Men att ha två obrutna reglar över upplaget som tar upp varandras böjmoment skulle vara sämre förstår jag inte. Varför?
 
Mats-S
D Daniel 109 skrev:
Positionen håller jag med om. Men att ha två obrutna reglar över upplaget som tar upp varandras böjmoment skulle vara sämre förstår jag inte. Varför?
Som jag skrev, säkert lika hållbart i slutändan, men det är en stor fördel att få bjälklagsreglarna i en enda linje, inte bruten på mitten.
Anf sågning/mätning, låt änden sticka ut på ena sidan, snörslå när allt är på plats, såga sedan. Busenkelt och snabbt :)
 
Så nu är det inte starkare längre?
 
Mats-S
D Daniel 109 skrev:
Så nu är det inte starkare längre?
Jag anser att det är starkare som jag beskrev, men omlott är nog good enough i det här fallet. Men jag tycker det är en "klonkig" lösning som ser klart amatörmässig ut. Det är så man brukar göra när det är provisoriskt och bråttom, inte permanent.
 
Tack för alla svar!

Nu har jag pratat med konstruktören - absolut ok att skarva omlott, t o m bättre ansåg han.

Och för mig som är väldigt beroende av bra väder och korta byggsprintar så är varje moment som kan skippas (sågning/mätning/etc) utan att kompromissa på slutliga kvalitén något som är nödvändigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.