Tapeter kan också vara täta, gipsskivor är däremot inte täta i något av fallen. Så fukten stannar inte kvar i limmet eller spacklet.
 
T tank77 skrev:
Att du har fel i att OSB inte är godkänt att ha bakom kartonggips i ett badrum.
Har reglerna ändrats i helgen? Branschorganisationerna är ju överens om endast EN konstruktion när det gäller detta.
Känner mig lite förvånad då jag jobbar dagligen med detta sedan 15 år tillbaka.
 
T
D Daniel 109 skrev:
Tapeter kan också vara täta, gipsskivor är däremot inte täta i något av fallen. Så fukten stannar inte kvar i limmet eller spacklet.
Ja, jag vet men man vill ju vara på den säkra sidan. Har hänt att kunder själva har spacklat med vanligt spackel i skarvar och jag har sedan monterat folien utan att det har trillat ner, tror jag:rolleyes::rofl: I så fall hade jag nog hört det från kunden......
 
nzsc
Våtrumsspackel, sandspackel, krita, plywood, OSB, vanlig gipsskiva, humidboard, cc-avstånd, försäkringsbolag, GVK, BKR, Säker Vatten, plastmatta, tätskikt, diffspärr, plintgrund... Så mycket att förhålla sig till. :worried:

Ser trådstartaren framför mig...
Man badar i portabelt badkar i badrum, omgiven av leksaksdjur och kaos.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
nzsc nzsc skrev:
Våtrumsspackel, sandspackel, krita, plywood, OSB, vanlig gipsskiva, humidboard, cc-avstånd, försäkringsbolag, GVK, BKR, Säker Vatten, plastmatta, tätskikt, diffspärr, plintgrund... Så mycket att förhålla sig till. :worried:

Ser trådstartaren framför mig...
[bild]
BBR, PBL, HusAMA
 
Mikael_L
Plask! plask ! ...

Den här gula ankan är ju jättefin ... :sweat:
 
Följer då vi planerar att inom ett halvårs tid påbörja vår renovering av ett badrum. Vi ska också ha matta.

Hur stort är ert badrum och vad är budgeten för det?
 
Vårat är 5,6kvm och jag har räknat med att klara mig på 50' allt som allt. Men då kommer jag göra allt själv förutom matta och spackling.
Vi kommer inte sätta in något utöver rena standard saker då vi enbart renoverar för att det ska vara mer lättsålt

Fick en offert på matta som gick på 24' efter rot vilket är lite väl tilltaget enligt mig då mattan kostar ca 7' om jag köper den och spackel går på ca 2' så det är iaf 14' i arbete efter rot.
Vilket borde ge kring 30h arbete.
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
Mikael_L
JLyck JLyck skrev:
Följer då vi planerar att inom ett halvårs tid påbörja vår renovering av ett badrum. Vi ska också ha matta.

Hur stort är ert badrum och vad är budgeten för det?
ca 2,4 x 2 meter. Budgeten ... tja det blir vad det blir, jag bryr mig inte, nu är det tid och engagemang som är bristvaran, inte pengar.
Men det blir i alla fall ingen direkt lyx, troligen en kommod+spegelskåp från IKEA t.ex.
Badkar tas upp från nedervåningen.

Jag kommer fräsa ner roth's 10,5 mm slang i golvet, dvs vattenburen golvvärme.
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Vårat är 5,6kvm och jag har räknat med att klara mig på 50' allt som allt. Men då kommer jag göra allt själv förutom matta och spackling.
Vi kommer inte sätta in något utöver rena standard saker då vi enbart renoverar för att det ska vara mer lättsålt
Är du säker på att du kommer få den önskade effekten? Beroende på husets skick i övrigt så behöver inte ett nyrenoverat badrum enbart vara av godo, speciellt om du gör jobbet själv och inte kan utfärda ett intyg enl. säker vatten. Och speciellt om det är standard överallt (läs tråkigt). Det som köparen ser är kanske inte det noggrant renoverade badrummet du gjort utan en hemmapulare som precis innan försäljning själv fixar upp badrummet. Hade jag varit köpare hade jag funderat i alla fall...,
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fast även det enkla kan bli lyx. Fått någon offert på mattan?
 
Inte för ja läst igenom allt, men finns ytterligare en bransch standard över målning idag som heter MVK. Spacklar alltid skarvarna med våtrumspackel till matteläggaren. Fäster bättre hårdare sen e de mer fukt resistent å ev mer mögelresistent. Har OSB bakom humingboarden funkar fint för mej, dok reglat extra för ducshväggar å komod då ja vill ha både hängsler å livrem, hade gjort samma om ja kört 15mm ply. Skillnad på plywood å osb e att skruven drar betydligt bättre i plywood än i osb,. I osb går de å dra runt skruven medans skruven går av i plywood vid för högt moment.
 
Q qvrk skrev:
Är du säker på att du kommer få den önskade effekten? Beroende på husets skick i övrigt så behöver inte ett nyrenoverat badrum enbart vara av godo, speciellt om du gör jobbet själv och inte kan utfärda ett intyg enl. säker vatten. Och speciellt om det är standard överallt (läs tråkigt). Det som köparen ser är kanske inte det noggrant renoverade badrummet du gjort utan en hemmapulare som precis innan försäljning själv fixar upp badrummet. Hade jag varit köpare hade jag funderat i alla fall...,
Huset i sig är renoverat med nya ytskikt i alla rum, delvis ny el med renova serien i alla rum. Nytt yttertak, ny tvättstuga, utbyggt med varmfarstu och lite sånt smått.

Då ser det illa ut om badrummet ser ut att höra hemma i en pundarkvart i Kazakstan.
Med ett nytt badrum så tror jag att huset kommer bli mer lättsålt då nya ägarna inte själva behöver direkt spränga ut badrummet utan faktiskt kan ha lite is i magen och göra det vid behag.

Tror att dom pengar jag skyfflar in lönar sig eller iaf blir det break even men mer lättsålt
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Huset i sig är renoverat med nya ytskikt i alla rum, delvis ny el med renova serien i alla rum. Nytt yttertak, ny tvättstuga, utbyggt med varmfarstu och lite sånt smått.

Då ser det illa ut om badrummet ser ut att höra hemma i en pundarkvart i Kazakstan.
Med ett nytt badrum så tror jag att huset kommer bli mer lättsålt då nya ägarna inte själva behöver direkt spränga ut badrummet utan faktiskt kan ha lite is i magen och göra det vid behag.

Tror att dom pengar jag skyfflar in lönar sig eller iaf blir det break even men mer lättsålt
Låter rimligt i sådana fall. Vi var och kollade på ett hus där ytskikt var gjort med det billigaste möjliga, samtidigt som inget faktiskt var renoverat. Gammal el, gammal VS gammalt allt. Men "ljust och fräscht" som mäklaren beskrev det om man inte skrapade på ytan. Kunde inte sticka därifrån fort nog
 
Kartonggips, skarvspackling med våtrumsspackel. Bästa och starkaste golvkonstuktionen; ett lager flytspackel (fiberarmerat) med armeringsnät 2,5 mm absolut minimum 13 mm över slingan. Gå in en-två timmar efter spackling och skrapa bort överflödigt i fallet för en kraftigare lutning i fallytan än övrigt golv. Har du ytterväggar i badrummet så ska det ligga ett fogsvans emot väggarna minst, vissa spackelleverantörer vill ha mot alla väggarna då trägolvet under rör sig. Observera också att för bäste värmespridning så ska det ligga minst 30 mm spackel...
/ golvläggare till yrket
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.