I princip alla nya spisar går på 230V internt och kräver nolla. Märkningen är då 400V 3N~, vilket inte betyder att den fungerar med ren 400V utan nolla.
 
useless useless skrev:
I princip alla nya spisar går på 230V internt och kräver nolla. Märkningen är då 400V 3N~, vilket inte betyder att den fungerar med ren 400V utan nolla.
Kräver den inte då tre st nollor? Eller iaf tredubbla arean på nollan?

Eller bevisar jag nu bara att jag har glömt elkunskaperna jag lärde mig i skolan för 20 år sedan....

Var det kanske så att om alla tre faser belastas lika så blir strömmen i nollan noll....
 
Ja, du sov i skolbänken... Eftersom faserna är fasförskjutna i förhållande till varandra så drar inte alla ström genom nollan samtidigt. Och är lasten symmetrisk så tar strömmarna ut varandra.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Var det kanske så att om alla tre faser belastas lika så blir strömmen i nollan noll....
Om det är snälla laster blir det så. Spisar är snälla i det avseendet. Om vi tänker oss att du skulle koppla in datorer med switchade spänningsomvandlare på alla tre faser så kan du få en högre ström i nollan. Men det är en ganska udda situation i bostäder att koppla in så stora olinjära laster att det blir ett problem.
 
Oavsett om TS ska koppla in den nya spisen på en eller flera faser måste han säkerställa att det finns en nolla framdragen till uttaget.

Det är ju inte raketforskning att titta om det finns det, men om TS ska göra det själv eller överlåta det åt någon mer kunnig må väl vara en öppen fråga.
 
  • Gilla
Noll_koll_parasoll
  • Laddar…
Bara att kolla spec för vad man ska koppla in.

Tror att rekordet i komplett dumhet nåddes av en elektriker inhyrd av fjärrvärmefirman som bytte ut alla el-element mot vattenburet värme.

Han kopplade om en fullt fungerande spishäll avsedd för 400V mot 230V... gissa hur förvånade vi blev av att han faktiskt fifflat i Perilex-uttaget för att åstadkomma detta. Ännu mer förbluffad att det blev jag själv som lekman som fick äran att koppla om Perilex-donet tillbaka till 400 V i spisuttaget med litet instruktioner via telefon. Blev bra till slut dvs som det var från början. Fanns inget alternativ om vi inte ville vänta till efter långhelgen...

Säger bara: oj.
 
Tack för all input. Elektrikern kommer idag och kikar på det hela, själv rör jag inte eländet igen ;)

En följdfråga: anledningen till att jag skaffade ny spis var att den gamla slog ifrån på jordfelsbrytaren när jag satte igång ugnen (först när ugnen började bli varm slog den av). Tolkade det som att elementet i ugnen hade gjort sitt. Men kan det också ha berott på att något mellan stickpropp och väggurtag inte stämde? Vägguttaget är nyligen installerat av elektriker. Den gamla spisen har jag inte fifflat med.
 
Det tyder på ett trasigt värmeelement. Det hade nog blivit billigare att byta det istället...
 
useless useless skrev:
Det tyder på ett trasigt värmeelement. Det hade nog blivit billigare att byta det istället...
Ok. Jo, tänkte göra det först. Men dels hittade jag inget element som passade just denna modell av spis, och dels hade bultarna som höll fast elementet rostat fast. Men gav kanske upp för lätt...
 
Nu har jag en följdfråga. Spisen har funkat prima i snart två månader så när som på en detalj. Lampan. Jag köpte en ny spislampa på Kjell & Company eftersom den förra exploderade.

Skruvade i den nya lampan i ugnen. Drog igång ugnen. Lampan lyste och ugnen blev varm. Wunderbar! Dagen efter säger dock hyresgästen till min stora sorg att lampan small igen och en av spisens säkringar gick i samma veva.

Frågan är: varför?

Kan den ursprungliga 400V-smällen orsakat att något i elektroniken där lampan monteras har totalpajat?

Eller:

Beror det möjligen på att när expediten räckte mig lampan föll den i backen. Vi öppnade paketet och kontrollerade lampan som såg hel ut. Men kanske den inte var helt oskadd ändå? Men kan en sådan skada orsaka att en säkring slår ifrån? Borde inte lampan bara ha slocknat utan att nån säkring går?

Finns det slutligen nåt idiotsäkert sätt att kontrollera vad som egentligen är fel? Om det är nåt fundamentalt fel där lampan skruvas fast, går det att lösa på nåt enkelt sätt, eller får hyresgästen leva med en mörk ugn?
 
Fungerar spisen i övrigt som den skall? En ny lampa borde inte smälla av en annan orsak än att den fått för hög spänning. Gissningen blir då att något fortfarande är felkopplat. Det finns en kopplingsplint inne i spisen. Sedan finns perilexkontakten. Om du fotar inkopplingen i båda dessa och lägger upp kanske det går att se något. Troligen finns också en inkopplingsanvisning. Fota den också. Jag tycker inte att du skall lämna det som det är.
 
A
Fel effekt på lampan
Och eller armaturen
 
electroluxaren skrev:
Fel effekt på lampan
Och eller armaturen
Kan du utveckla lite? Om det är en 400V spis brukar lampan matas i serie med ett motstånd för att få 230V. Då kan man inte byta till en lampa med fel effekt. Men dels brukar inte lampan explodera för det. Och i det här fallet var det ju en 230V spis. Är det det eller något annat scenario du tänker på?
 
A
Precis
I 400v får man fel om lampan är på fel effekt. Motståndet är ju spänning delning så effekten / lampans innre motstånd spelar roll. Det finns andra modernare sätt att lösa detta med en RC-koppling.

Så om spisen verkligen matas med 240V brukar det vara själva armaturen. Äldre modeller är dåliga så ofta hartillverkaren på spisen armaturer i andra utföranden som utbyte
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Spisen fungerar felfritt i övrigt, och har så gjort i nästan två månader efter min ursprungliga felkoppling. Jag kallade som sagt in en elektriker som kopplade stickproppen då i oktober efter att jag klantat mig. Men trots att spisen i övrigt funkar helt felfritt small alltså lampan igen efter att den suttit i endast en dag. Spisen är på 230V.

Kan tillägga att den nya lampan satte jag i kort efter den ursprungliga olyckan. Sedan har hyresgästen helt enkelt använt spisen utan lampa för att undvika att det smäller igen.

Kan jag ha köpt fel sorts lampa? Vill minnas att det var denna jag köpte:
https://www.kjell.com/se/produkter/...RP0aEGHkVw5frPvjtAX0ujZ78jbi7EmhoCjugQAvD_BwE

Spisen är denna:
https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/spis/gjutjarnsspis/15241/logik-spis-lf60ew19n

Det kan alltså inte bero på att lampan damp i golvet innan jag installerade den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.