Vad tänker du för typ av lampor? Och hur/var ska de sitta? Jag kan säkert hjälpa dig :)
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Vad tänker du för typ av lampor? Och hur/var ska de sitta? Jag kan säkert hjälpa dig :)
Tanken var att jag skulle hitta några vanliga "fönsterlampor" dvs sådana här lite mindre lampor som hänger i fönstret.. vi har två fönster nere i rummet vi håller på med.. ett som kommer hamna i badrummet och det andra kommer hamna i tvättstugan - tanken är att båda de fönstren ska ha en varsin lampa som man kan ha tända redan när man kommer ner i källaren/tvättstugan.. och så att det ser lite "pyntigt" ut från utsidan (båda fönstren vetter mot våra odlingar och.. väggen där är ganska mörk.. utifrån).

Man kan ju såklart ha en stående liten lampa i fönstret också (på fönsterbrädan), men en "hängande" liten lampa är ju ganska söt :)

Stilen på lampan, ja den är väl lite flexibel.. därför jag ville kolla utbudet hehe. Vill inte ha bara en kabel med en glödlampa i änden (de verkar trendiga till alla rum idag..). I övrigt kan den både vara lite traditionell (enkel skomakarlampa), modern eller knäpp.. (jag gillade ju också stilen på lampor som du valde till källare/man cave området hehe).

(y)
 
KristinaRT
Måste de vara badrumsklassade? Beror inte kraven på vilken zon i badrummet de är placerade i? Man överspolar väl sällan fönsternischen tänker jag (om man inte har den intressanta konstruktionen m fönster i duschen....)?
 
  • Illustration av IP-klassificeringszoner i ett badrum med dusch, badkar och golvytor markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Duschen är kanske dryga metern ifrån fönstret.. så det kan mycket väl räcka med ip21 (y) djup nisch, så det lär knappt stänka på den från duschen.. snarare ifrån toaletten då som står bredvid fönstret hehe
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Måste de vara badrumsklassade? Beror inte kraven på vilken zon i badrummet de är placerade i? Man överspolar väl sällan fönsternischen tänker jag (om man inte har den intressanta konstruktionen m fönster i duschen....)?
Hade dusch (eller ja badkar med dusch) i vårt förra hus.. vid "stort fönster" klassiskt 70-tal tror jag det är.. så är inte fallet här :) Här är det på ganska tryggt avstånd, så eg funkar säkert vanliga lampor. Men jag tyckte jag borde hitta nått med lite högre ipklass.. (hade aldrig tänkt på att ja, sådana lampor inte är direkt vanliga i badrum) :)

Fast nu när jag tänker på det.. så visste jag ju det :surprised: jag stötte på liknade problem när jag letade lampor till ladans fönster (ej uppvärmt, fuktigt osv.. men inte direkt regn). Det var inte helt lätt där heller.. även om man kollade utebelysningar, så var inte den "smäckra fönstermodellen" någon stor marknad tydligen.. (har ledkransar idag, lagom lugna och inte för julliga..).
 
KristinaRT
Tro mig, jag vet PRECIS hur det är när man letar efter något som man tycker borde finnas men ingen verkar ha tänkt på...
Letar med ljus och lykta efter LED klämspotar som kan dimmas att ha som sänglampa. LED är vanligt, klämspotar är vanligt, dimmers är vanligt. Hittar en enda lampa (som kostar över 1000kr) där man kombinerat de tre :mad:

Du kanske kan sätta ledstrips i fönsternishen? Eller måste det vara hängande lampor?
 
Jag vet inte hur stilen ska vara men jag är kör i fönsternisch spottar. Har det i mitt badrum och det ger en lagom belysning om man bara ska in snabbt, samt ser mysigt ut utifrån :)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Såg din skiss på badrumsmöbel ovan och att tänka på om man bygger med Ikea stomme är att dom är ganska höga. När dom är 40 djupa blir det väggskåp, då är dom 80 höga. Ska du ha fot på och skiva ovanpå hamnar du på en arbetshöjd på typ 100 vilket är lite högt i badrum. Standard är 80-85.
Jag la en Ikea bodbyn list undertill bara.
Grå badrumsmöbel med Ikea stomme, två lådor och öppen hyllsektion, står på ett grått klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

annars är det smidigt att använda deras stommar då lådorna faktisk tål lite last. Vanliga kommoder är ju så sjukt rangliga.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vad gäller fläkt så satte jag Klima K7. Samma funktioner som pax fläktarna men halva priset. Rinkeby rör sålde den för 995..
tycker den var snyggare än pax med..
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
L ljhnilsson skrev:
Såg din skiss på badrumsmöbel ovan och att tänka på om man bygger med Ikea stomme är att dom är ganska höga. När dom är 40 djupa blir det väggskåp, då är dom 80 höga. Ska du ha fot på och skiva ovanpå hamnar du på en arbetshöjd på typ 100 vilket är lite högt i badrum. Standard är 80-85.
Jag la en Ikea bodbyn list undertill bara.
[bild]
annars är det smidigt att använda deras stommar då lådorna faktisk tål lite last. Vanliga kommoder är ju så sjukt rangliga.
Mina ritningar var med 60 cm höga (40 cm djupa) väggskåp! . .just för att kunna ha ben och att handfatet (som står uppepå) och kran skulle få "rätt" arbetshöjd :)

Nu får vi se om det blir att bygga eget eller inte.. har räknat ihop vad den skulle kosta och den är lika dyr som allt annat (utan att räkna in arbetskraften). Men alla delar som behövs.. ploppade in på över 10 papp ändå, trodde jag skulle komma undan lite billigare faktiskt! MEN den skulle bli (som du nämnde) mycket mer stabil och rejäl än några möbler vi kikat på.. (alltså färdiga kommoder osv)
 
Snigla Snigla skrev:
Mina ritningar var med 60 cm höga (40 cm djupa) väggskåp! . .just för att kunna ha ben och att handfatet (som står uppepå) och kran skulle få "rätt" arbetshöjd :)

Nu får vi se om det blir att bygga eget eller inte.. har räknat ihop vad den skulle kosta och den är lika dyr som allt annat (utan att räkna in arbetskraften). Men alla delar som behövs.. ploppade in på över 10 papp ändå, trodde jag skulle komma undan lite billigare faktiskt! MEN den skulle bli (som du nämnde) mycket mer stabil och rejäl än några möbler vi kikat på.. (alltså färdiga kommoder osv)
ja det blir ju inte gratis hur man än gör. Beror ju lite på vilken skiva man väljer i så med. Jag hade inget val då det inte fanns så många kommoder som var 154cm breda:)
Finns det 60 höga väggskåp? Hittade inte det när jag leta...
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag vet inte hur stilen ska vara men jag är kör i fönsternisch spottar. Har det i mitt badrum och det ger en lagom belysning om man bara ska in snabbt, samt ser mysigt ut utifrån :)
Om man är ute efter lite lagom belysning bara funkar led (ja eller spottar generellt) spotar jättebra. Men de är inte så pyntiga i sig själva (de syns inte!) fönstret är lika tomt.. men ljusare :)
 
Msn kan ha pynt i fönstret som belyses av spoten, typ som vi har det (y)
 
  • Fönsternisch med belyst vit blomarrangemang i vas samt figurer och en metallburk med blommor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Tro mig, jag vet PRECIS hur det är när man letar efter något som man tycker borde finnas men ingen verkar ha tänkt på...
Letar med ljus och lykta efter LED klämspotar som kan dimmas att ha som sänglampa. LED är vanligt, klämspotar är vanligt, dimmers är vanligt. Hittar en enda lampa (som kostar över 1000kr) där man kombinerat de tre :mad:

Du kanske kan sätta ledstrips i fönsternishen? Eller måste det vara hängande lampor?
Helst hängande, men eftersom jag har lite problem att hitta nått.. kanske jag får tänka på en vanlig ”bänklampa” istället (om jag nu kan hitta det!) :thinking:

Led/spottar funkar jättebra för belysning allmänt.. men är inte så pyntiga/dekorativa i fönstret.. (som jag sa ovan, de syns ju inte). :)

Jag var tvungen och googla på din lampa,då jag aldrig tänkt på nån sån.. den var fasiken lika illa å leta efter! Hehe :oops:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.