Fått ett hus i gåva av min mor, har nu sålt huset.

Mina föräldrar köpte huset på 80-talet (nyproduktion). Nu måste jag veta hur mycket skatt jag ska betala på vinsten nu när jag sålt huset. Och då ska jag utgå från priset mina föräldrar köpte huset för när jag ska räkna ut vinstskatten.

Jag kontaktade lantmäteriet först för att se om de kunde se hur mycket huset köptes för av mina föräldrar. De hade inga uppgifter så långt tillbaka.

Kontaktade sen riksarkivet och fick ut en del dokument de hade registrerat på huset. Har dock lite svårt att tolka vad huset egentligen köptes för. Har även kollat igenom dokument mina föräldrar sparat gällande huset.

Hittade ett köpekontrakt, där står det bara 44 600:- och det vet jag att de inte köpte huset för. På det dokumemtet står det även

" Samtidigt antecknas på att fastigheten är under uppförande villabyggnad enligt entrepenadkontrakt mellan byggfirman och mina föräldrar. Men att den byggnad ej omfattas av köpeskillingen. Fastigheten utgöres av annan fastighet.


Jag o mina vänners teori är följande.
1. Mina föräldrar har betalat 44 600:- till fastighetsbolaget som sålde husen i området. Typ kontantinsats.

2. Fastighetsbolaget har tagit lån för att betala företaget som byggde husen.

3. Mina föräldrar har tagit över lånet från fastighetsbolaget när huset var färdigbyggt.

Låter detta som en trolig teori?

Andra dokument gällande fastigheten där det står
"Dödningsmedgivande
Fatighetsbeteckningen, 315 200:-"

"Ansökan om inteckning sparbanken 315 200:-"



Totalt pantbrev på huset: 337 200:-


Har även kontaktat Skatteverket hur jag ska tolka dessa dokument, på telefon sa de bara att det säkert är de 315 200:- som verkar vara inköpspriset. De sa att jag kunde maila im dokumenten så de kunde hjälpa till. När jag gjorde det skrev de bara att de inte hjälper till med att tolka några dokument.

Hur skulle ni göra i min sits? Eller har ni några teorier ang detta?
 
Det är inte 315200kr+44600kr då?
 
Gör din tolkning och utgå från det. Blir du inte granskad är allt frid och fröjd, blir du granskad för du skicka in de dokument som legat till grund för inköpspriset. Om de då gör en annan tolkning så är det ju inte jättemkt pengar vi talar om. Du har dessutom handlat i god tro. Ungefär så.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är inte 315200kr+44600kr då?
Jo kan vara så, men är som sagt osäker på hur jag ska tolka alla dokumemt.

På ett annat dokument står det
"Ansökan om inteckning sparbanken
222 600:-
79 500:-
10 100:-
25 000:-
= 337 200:-
 
J Johan456 skrev:
Gör din tolkning och utgå från det. Blir du inte granskad är allt frid och fröjd, blir du granskad för du skicka in de dokument som legat till grund för inköpspriset. Om de då gör en annan tolkning så är det ju inte jättemkt pengar vi talar om. Du har dessutom handlat i god tro. Ungefär så.
Men tycker ni min och mina vänners teori låter rimlig ang att mina föräldrar betalat 44 600:- som "kontantinstats" för att de ska börja bygga huset. Och sedan tagit över fastigjetsbolahets lån när huset var färdigbyggt?

Det jag tycker är lite jobbigt är att det står 44 600:- på köpekontraktet. Vilket är en helt orimlig summa som de inte köpt huset för. Men å andra sidan så står det ju att den summan inte gäller hela köpeskillingen.
 
Det kan vara uttagna lån. Kanske på olika bindningstider.
 
Finns även prospekt från fastighetsbolaget för fastigheterna de byggde i området. Där det står priserna för fastigheterna. Där står det 315 200:- för mina föräldrars hus.

Vilka summor tror ni är mest troligt som kan stämma?
 
Kan vara tillval som gjort det dyrare.
Som sagts tidigare välj en av siffrorna (den högsta) skriv ut dokumenten du har och en kort motivering. Lägg detta i en mapp du kan ta fram om du skulle bli granskad.
 
T tgr_se skrev:
Kan vara tillval som gjort det dyrare.
Som sagts tidigare välj en av siffrorna (den högsta) skriv ut dokumenten du har och en kort motivering. Lägg detta i en mapp du kan ta fram om du skulle bli granskad.
Jo får nog göra så, var i princip så Skatteverket sa att man får göra när man inte vet exakt. Hur vanligt är det att de vill granska och få in alla dokument gällande försäljning av hus? Just försäljningen av detta huset gäller inga större summor då huset var slitet
 
Jag kan tänka att de granskar försäljningar där säljaren påstår sig gjort mycket standardhöjande för att minska vinsten.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Kan det inte vara så att de först har betalat 44600 för tomten och sedan 3xxxxx för huset?
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Jag tror som @Patrik Friberg. Först köp av fastigheten, sen huset. Så någonstans runt 315–360 tkr i inköp. Med en skatt på 22 % diffar det 12.000 kr i skatt mellan det lägre och högre beloppet i intervallet, så det är kanske inte hela världen vad du till slut gissar att det var så länge som siffran är relativt skälig.
 
A Ace83 skrev:
Jo får nog göra så, var i princip så Skatteverket sa att man får göra när man inte vet exakt. Hur vanligt är det att de vill granska och få in alla dokument gällande försäljning av hus? Just försäljningen av detta huset gäller inga större summor då huset var slitet
Om man vill vara på den säkra sidan, så kan man på deklarationen under övriga upplysningar skriva att anskaffningsvärdet är lite osäkert, och att kvitton delvis saknas.

Genom att skriva så, så riskerar du inte skattetillägg (40%) om skatteverket skulle kräva in handlingarna och komma fram till att du har gjort fel. Givetvis under förutsättning att du inte har dragit av för rena påhitt, typ nytt kök 2015, och så hittar skattemyndigheten ett originalkök från 1980, då hjälper det inte att säga att vissa kvitton saknas.

Utöver de handlingar du har hittat, så skulle jag dra till med ett rimligt shablonbelpp för saker som att de har fixat tomten, idag handlar den delen om 100 000 och uppåt, borde ha kostat några 10 000 på den tiden. Har det byggts någoting senare, friggebod, växthus. Har det gjorts några ombyggnader under åren. Större köksombyggnad, badrum med kakel istället för plastmatta osv? Har det varit några renoveringskostnader under de senaste 5 åren?
 
H hempularen skrev:
Om man vill vara på den säkra sidan, så kan man på deklarationen under övriga upplysningar skriva att anskaffningsvärdet är lite osäkert, och att kvitton delvis saknas.

Genom att skriva så, så riskerar du inte skattetillägg (40%) om skatteverket skulle kräva in handlingarna och komma fram till att du har gjort fel. Givetvis under förutsättning att du inte har dragit av för rena påhitt, typ nytt kök 2015, och så hittar skattemyndigheten ett originalkök från 1980, då hjälper det inte att säga att vissa kvitton saknas.

Utöver de handlingar du har hittat, så skulle jag dra till med ett rimligt shablonbelpp för saker som att de har fixat tomten, idag handlar den delen om 100 000 och uppåt, borde ha kostat några 10 000 på den tiden. Har det byggts någoting senare, friggebod, växthus. Har det gjorts några ombyggnader under åren. Större köksombyggnad, badrum med kakel istället för plastmatta osv? Har det varit några renoveringskostnader under de senaste 5 åren?
Nja inga större renoveringar de senaste 5 åren. Nytt badrum för ca 10 år sedan, men det antar jag att vi inte kan dra av på? Eftersom det gått mer än 5 år. I år kapade vi några träd på tomten via en firma, så det kommer vi dra av. Sen är jag nästan säker på att de installerade fjärrvärme för ca 10-15 år sedan...men osäker på om det finns kvitto för det.
 
Om det nya badrummet är en förbättring. Ex. kakel istället för plastmatta, eller på annat sätt en väsentlig standardhöjning i förhållande till originalet. Då får man dra av förbättringen oavsett hur länge sedan det var. I teorin skall man då bara dra av skillnaden mellan förbättring och om man hade renoverat till originalstandard. I praktiken tror jag de flesta drar av hela förbättringen.

Fjärrvärmeinstalltionen bör du kunna dra av, försök få en uppskattning av vad det kan ha kostat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.