Hej,

Har bytt avloppsstam i källaren. Hus från 1956. Hittade asbestplattor i ett rum då under de klinkers jag tog bort som skulle bytas. De är analyserade nu att de innehåller asbest. Har lyft på några klinkers i de andra utrymmena men hittar inga likadana plattor. Verkar bara vara betong där under. Men under kittet så är det oxidgrön färg. Är detta normalt eller kan det vara sånt där kitt med asbest i? Känns osannolikt då jag tippar att klinkers är lagda nån gång på nittiotalet, men jag vet ju inte. Använder nu halvmask med P3 filter när jag jobbar där nere.
 
  • Delvis borttaget golv med synlig betong och oxidgrön färg, rester av klinkers och byggdam nära en väggkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En bild till
 
  • Skadat golv med delvis avlägsnade keramikplattor och synlig underliggande betong och murbruk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Det låter inte sannolikt alls!
Grön färg är på inga vis en indikation på Asbestförekomst.

Låg det verkligen asbestplattor under klinkern?
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det låter inte sannolikt alls!
Grön färg är på inga vis en indikation på Asbestförekomst.

Låg det verkligen asbestplattor under klinkern?
Ok, det låter ju bra.
Jepp, i ett rum. Tydligen ganska vanligt att man la klinkers på istället för att ta bort. Det blir ju farligt först när man tar börjar ta sönder det.
 
Staffans2000
Det märkliga är att plattorna lades dit i första början.
 
S Sigward skrev:
Ok, det låter ju bra.
Jepp, i ett rum. Tydligen ganska vanligt att man la klinkers på istället för att ta bort. Det blir ju farligt först när man tar börjar ta sönder det.
Det kanske är målat? Det är ju både blått och grönt på en av bilderna...jag vill bara veta om det sannolikt kan vara asbest så jag vet hur jag ska ta hand om det
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det märkliga är att plattorna lades dit i första början.
Nu menar du klinkersen antar jag? Det kan ju jag tycka också, men har läst om att en del gör så. Saneraren trodde att de nog inte visste om att det var asbest, men båda alternativen känns inte orimliga tänker jag.
 
JanneJanne123
Tror han menar asbestblattorna/eterniten. Normalt satte man dom i tak och på väggar som brandisolering, vad plattor på golvet ska vara bra för är lite mer oklart.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Tror han menar asbestblattorna/eterniten. Normalt satte man dom i tak och på väggar som brandisolering, vad plattor på golvet ska vara bra för är lite mer oklart.
Ok. Det var en inte helt ovanlig golvplatta tror jag. Kallingeplattan kallades den. Nu bor vi i Karlshamn nära Kallinge, kanske den är vanligare häromkring. Saneraren visste precis, och golvläggarna hade starka misstankar också.
Nån mer som har nån ide kring den gröna färgen på betongplattan? :) ofarligt?
 
Staffans2000
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Tror han menar asbestblattorna/eterniten. Normalt satte man dom i tak och på väggar som brandisolering, vad plattor på golvet ska vara bra för är lite mer oklart.
Just det.
Eternitplattor på golvet är en nyhet för mig.
 
S Sigward skrev:
Ok. Det var en inte helt ovanlig golvplatta tror jag. Kallingeplattan kallades den. Nu bor vi i Karlshamn nära Kallinge, kanske den är vanligare häromkring. Saneraren visste precis, och golvläggarna hade starka misstankar också.
Nån mer som har nån ide kring den gröna färgen på betongplattan? :) ofarligt?
Hej Sigvard! Jag har själv gått i tankar om golven eventuellt har asbest i sig (hus från 1960). Är det såna här plattor du har, vet du? Tack!
 
  • Person håller en gammal öppnad låda med texten "KALLINGE VINYL EXTRA GOLVPLATTOR" och en bild av en kvinna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror någon nämnde namnet Kallingeplatta, skulle tippa på det faktiskt. Ser rätt lika ut de vi hade.
 
  • Gilla
huvudetpåspiken
  • Laddar…
Mer troligt att limmet som användes för att lägga golvplattorna innehåller asbest. Eller kunde de säga att det var i själva plattan? Har liknande i källaren och de plattorna är vad det verkar gjorda av vinyl. Däremot är de ditsatta med svartlim = trolig förekomst av asbest.
 
  • Gilla
huvudetpåspiken
  • Laddar…
hamhamham hamhamham skrev:
Mer troligt att limmet som användes för att lägga golvplattorna innehåller asbest. Eller kunde de säga att det var i själva plattan? Har liknande i källaren och de plattorna är vad det verkar gjorda av vinyl. Däremot är de ditsatta med svartlim = trolig förekomst av asbest.
Ganska säker. En bit av plattan skickades på analys. Kan inte svära på att det inte var limmet de kollade, men att plattorna ska innehålla asbest har jag för mig att jag hört o läst på andra håll också, samt från golvkillen som uppmärksammade oss på detta.
 
  • Gilla
huvudetpåspiken
  • Laddar…
S Sigward skrev:
Ganska säker. En bit av plattan skickades på analys. Kan inte svära på att det inte var limmet de kollade, men att plattorna ska innehålla asbest har jag för mig att jag hört o läst på andra håll också, samt från golvkillen som uppmärksammade oss på detta.
Intressant, har aldrig hört talas om det men absolut värt att kolla upp. Har hela källaren full med såna Verkar slitstarka så risken att nån asbest spontant virvlar runt är nog minimal.
 
  • Gilla
huvudetpåspiken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.