Hej, jag hittade inget annat ställe än detta för att ställa frågor om kläder. Annars säg bara till så flyttar jag till lämpligt forumsdel.

Jag är på jakt efter en vinterjacka med reflexer eller alternativt en renodlad varseljacka med vettig passform som inte kostar multum.
Jag ska inte använda den till något hardcore arbete utan tänker ha den när jag är med min dotter i stallet och går med henne på uteritterna i mörkret och den kommer även att användas på hundpromenader i mörkret.

Jag är 182 cm lång och väger 89 kg, så jag är varken extremt smal eller kraftig. Jag har provat några jackor från de billigare butikerna, Biltema, Ge-Kå's osv men alla jag provat är extremt vida och har för korta ärmar. Hur fan tror de att folk är skapta?

Någon som har förslag på vettig jacka till vettigt pris? Helst inte jacka av pilotmodell..
 
harry73
Hos oss har många som rider eller promenerar i mörkret riktiga varseljackor, och det är nästan ett krav för att vara synlig. Ibland har även hästen varseltäcke på sig.
Så jag rekommenderar absolut riktiga varselkläder gärna kompletterat med cykellampa.
I prissegmentet 1 000 - 2000 kr borde det finnas bra utbud. Jag skulle välja en med löstagbar innedel, t ex en fleecejacka.
Tanken med för stora jackor är att man kan ha en annan jacka under den när det blir riktigt kallt
 
  • Gilla
berg35
  • Laddar…
engs
Tänk på att reflexer åldras, dvs köper man en dyr jacka med inbyggda reflexer som håller bra men efter x år saknar fungerade reflexer är kanske tråkigt.

Särskilt om man tror de fungerar men inte gör det.

Ser ibland en äldre herre som brukar vara ute och motionera tidiga mornar. Hans reflexväst funkar sämre än en vanlig ljus tröja/jacka då det är så sleten.

Dvs, är man inte i tjänsten, ej jobbet som betalar. Utan köper reflexjacka privat, kanske det är ett av få tillfällen det är bättre köpa billigare och ofta än dyrt och sällan.
 
  • Gilla
berg35
  • Laddar…
Kolla på varselparkas också, och inte bara varseljacka.

En jacka är bra ifall du ska sitta ner och arbeta i en bil, grävmaskin etc. Men om du ska stå upp och gå eller utföra arbetsuppgifter utomhus föredrar jag själv i alla fall parkas som är lite längre över rumpan.
 
  • Gilla
berg35
  • Laddar…
harry73
  • Gilla
berg35
  • Laddar…
engs engs skrev:
Tänk på att reflexer åldras, dvs köper man en dyr jacka med inbyggda reflexer som håller bra men efter x år saknar fungerade reflexer är kanske tråkigt.

Särskilt om man tror de fungerar men inte gör det.

Ser ibland en äldre herre som brukar vara ute och motionera tidiga mornar. Hans reflexväst funkar sämre än en vanlig ljus tröja/jacka då det är så sleten.

Dvs, är man inte i tjänsten, ej jobbet som betalar. Utan köper reflexjacka privat, kanske det är ett av få tillfällen det är bättre köpa billigare och ofta än dyrt och sällan.
Helt rätt. Livslängden på reflexerna i varselkläder brukar enligt tillverkarna vara 10 eller 15 tvättar om man tvättar dem på rätt sått, så reflexerna slits fort. Sen så är kläderna mycket smutskänsliga också, så man vill tvätta dem ofta.
 
  • Gilla
berg35
  • Laddar…
Kolla Swedols egna märke Gesto. Hyffsat bra priser.
Sköna och bra passform. Har man dom för att arbeta i håller dom kanske två säsonger men vid det laget är reflexerna ändå kassa.
 
  • Gilla
berg35
  • Laddar…
B berg35 skrev:
Hej, jag hittade inget annat ställe än detta för att ställa frågor om kläder. Annars säg bara till så flyttar jag till lämpligt forumsdel.

Jag är på jakt efter en vinterjacka med reflexer eller alternativt en renodlad varseljacka med vettig passform som inte kostar multum.
Jag ska inte använda den till något hardcore arbete utan tänker ha den när jag är med min dotter i stallet och går med henne på uteritterna i mörkret och den kommer även att användas på hundpromenader i mörkret.

Jag är 182 cm lång och väger 89 kg, så jag är varken extremt smal eller kraftig. Jag har provat några jackor från de billigare butikerna, Biltema, Ge-Kå's osv men alla jag provat är extremt vida och har för korta ärmar. Hur fan tror de att folk är skapta?

Någon som har förslag på vettig jacka till vettigt pris? Helst inte jacka av pilotmodell..
Varför inte jacka och sen reflexväst utanpå?
 
  • Gilla
berg35
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Varför inte jacka och sen reflexväst utanpå?
Mest för att jag tycker att det är klumpigt. Jag brukar ofta fastna i saker med västar.
 
B berg35 skrev:
Mest för att jag tycker att det är klumpigt. Jag brukar ofta fastna i saker med västar.
Ok. Tycker tvärtom, med reflexväst kan jag välja en jacka som passar min kropp och sen liksom bara klä in mig i reflexväst..
 
  • Gilla
berg35
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.