Hej,

Efter att ha läst följande tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygglov-foer-ersaettning-av-befintlig-stoedmur.191645/

Började jag fundera på om någon har hört något nytt sedan 2012 då sista inlägget skrevs.

Till mina omständigheter:
Vi köpte ett hus ca 30 år gammalt. Mot vägsamfällighetens väg finns det en stödmur av slipers (1,2 - 0,3m hög).
Bygglov på denna stödmur finns och är godkänt, också ca 30 år gammalt.
Nu börjar ju dessa slipers ge med sig (ruttna) och än är det inte akut men jag vill helt enkelt inte stå där handfallen om ett par år när det rasat utan börja fixa i en takt som passar mig och inte muren.

Vad jag vill göra:
Kasta slipersen och ersätta med en ny stenmur som är så exakt lika hög som den gamla som det är möjligt att få (antar att det blir +- 1/2 sten höjd).

Vad jag är orolig för och gärna skulle vilja ha era synpunkter på:
Jo när jag läste tråden jag ovan länkade till så verkade det som att kommunen i vissa fall inte ville ge nytt bygglov för en ny mur på samma plats som var lika stor.
Då hade en del som svarade den bra synpunkten att man kan "renovera" en del i taget. I mitt fall är det dessvärre uteslutet då jag vill byta slipers mot sten.

Jag fattar ju att jag förr eller senare måste ta mod till mig och kolla med kommunen, men jag är bara lite orolig att om jag mailar eller ringer dem och hänvisar till befintligt bygglov och de säger nej så är jag rökt. Borde jag ringa dem anonymt eller är jag bara totalt paranoid?

Visst en lösning är ju såklart att strunta i att fråga dem och bara köra på, men det vill jag ju inte. Kommer innebära för mycket tid och pengar för att vara osäker på om det är okej eller inte.

Det är inte heller sannolikt att någon granne skulle ha synpunkter då alla är trevliga och bra att ha att göra med (ta i trä).

Råd, och tips från de som vet bättre tas tacksamt emot. Även om det inte är mer än "var nu inte en sån jävla fegis utan bara ring kommunen!".

Mvh
 
Delvis beror det nog på vad som står i bygglovet. Om det där (eller i handlingar som har med bygganmälan att göra) framgår att det är en slipersmur, så är väl risken större att du behöver bygglov för att byta mot sten/betong.

Jag skulle nog kolla med kommunen först, utan att vara alltför specifik om addressen.

Normalt sett så tror jag inte att handläggarna gör några anteckningar om vem som har frågat något. Men OM de säger att du inte får byta någonting utan bygglov, och samme handläggare råkar ha vägarna förbi din tomt en vecka senare, när du är i full gång med att gjuta en ny mur. Då kanske han börjar fundera på om du dels har hunnit författa en bygglovsansökan, och någon av hans kolleger har hunnit godkänna den också.

Det kan vara bra att kunna ange ungefär vilket område det rör sig om, det kan finnas lite olika fokus på denna typ av frågor i olika områden. Områden som antingen är K-märkta, eller som har en inofficiell intern k-märkning, där de är lite extra noga med vad som godkänns.
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Jo i bygglovet framgår det att det är en slipersmur.

Bra tips, ska nog börja så. Kommer inte bli aktuellt att börja bygga i höst i vilket fall som helst.
 
Ny mur i tex sten/btg kräver bygglov.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Jag var tvungen att söka bygglov för min nya stödmur efter att den gamla gett vika, eller rättare sagt jag blev varse
det när grannen anmälde mig till kommunen för svartbygge! :devilish:
Det trots att det var hans mark som rasade in på min tomt.....men det är en annan historia :rofl:
 
  • Wow
Workingclasshero
  • Laddar…
Oj vilket trevlig granne...

Men det var inga problem att få bygglovet?
 
K Klass0n skrev:
Oj vilket trevlig granne...

Men det var inga problem att få bygglovet?
Nej det var det inte, förutom att jag även åkte på en liten nätt straffavgift....:cry:
 
Bra där att aktivt lösa en stödmur i förfall!!
Självklart behövs nytt bygglov om du väsentligt bygger om stödmuren!
Stödmurar är ofta svåra att ersätta då de utgör tomtgränser och byts i för sent skede!
Grannar är ofta otacksamma för de konsekvenser bytet medför!
Därför är det viktigt att göra ordentliga jobb med stödmurar och se dom som del av grundläggning av en fastighet
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Då jag själv gillar att få avslut på saker och ting så tänkte jag meddela hur det gick sådär 4 år senare 🙂

Vi tog mod till oss och mailade kommunen och frågade vad som gällde, dvs behövs nytt bygglov eller ej.

Kommunen svarade skriftligt nej, vi meddelade grannarna (för att det är trevligare så!).

Efter lite velande vad gäller stentyp, grund mm så byggde vi tillslut en ny stödmur med rejäl betongsula samt armering och betong i den köpta stenen. Jo det tog sin lilla tid men den har än så länge inte rört sig en millimeter så vi är nöjda och glada 🙂
 
  • Gilla
  • Älska
sysmali och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det krävs bygglov för att anordna, inrätta, uppföra, flytta eller väsentligt ändra murar. (6 kap 1 § PBF).

Så det hela blir en fråga om vad väsentligt ändra innebär och var gränsen går mot att bara ändra. Kommunen har ju gett dig vägledning hur de troligen skulle se på det om du inkom med en bygglovsansökan eller om det nu i efterhand blir en tillsyn.
 
  • Wow
Klass0n
  • Laddar…
Hmm...
Som vi ställde frågan till kommunen "behöver vi bygglov för att byta ut befintlig mur mot betongsten, då befintlig mur faller sönder" och där kommunen svarade "nej" har jag (tills idag!) varit trygg med att allt varit i sin ordning 😅
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Har det redan gått flera år sen du bytte ut muren och ingen sagt något kan du nog känna fig rätt trygg i att ingen kommer säga något heller.
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Klass0n skrev:
Hmm...
Som vi ställde frågan till kommunen "behöver vi bygglov för att byta ut befintlig mur mot betongsten, då befintlig mur faller sönder" och där kommunen svarade "nej" har jag (tills idag!) varit trygg med att allt varit i sin ordning 😅
Trygg kan man väl aldrig vara med en bedömning från en enskild kommunmedarbetare och inte ett riktigt beslut. Men risken att någon ska anmäla ärendet och att byggnadsnämnden sen ska finna att det är en väsentlig ändring måste ju ses som låg. Eller scenario två, att anmälaren överklagar kommunens beslut och vinner hos länsstyrelsen att det är en väsentlig ändring.


Efter fem år är det hela preskriberat vad gäller byggsanktionsavgift och efter tio år så kan man inte föreläggas att rätta. Skulle man få en byggsanktionsavgift på sig så ska den halveras eller justeras ned till en fjärdedel i de fall som man har försökt göra rätt, t ex tillfrågat byggnadsnämnden och deras medarbetare felaktigt har sagt att bygglov inte krävs.
 
Redigerat:
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Vilken värld vi lever i! Jag frågar nämnden, en av deras anställda ger fel information och jag får betala 25% av en avgift. 🤯
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Trygg kan man väl aldrig vara med en bedömning från en enskild kommunmedarbetare och inte ett riktigt beslut.
Tack Claes!
Inte för att du gav mig lite magont (det kan jag hantera!) utan för att du tagit dig tid att beskriva hur det funkar och vad som behövs för att ha ryggen fri!

Hade tänkt lägga upp nån bild på muren men då får det vänta 6 år till tills preskriptionstiden gått ut 😎
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.