Har dokumenterad (skickad på analys) asbestpapp under plastmattan i köket.

Om vi skulle leja bort sanering av köket, behöver sanerarna i sådana fall riva hela köket? Golvmattan slutar framför köksskåpens socklar. Den tillskurna kanten slutar där så det är väl inte orimligt att tänka sig att en del asbest hamnat under och bakom socklarna då golvet skars till? Pappen blir i princip ett fint pulver när man skär i den.

Ska jag ens anlita en saneringsfirma? Om det skulle slarvas (har läst om en del sådana fall) borde ju mer asbest släppas lös i luften än om vi bara låter golvet ligga kvar och täcker över det med nytt golv? Vad som kan tänkas finnas under socklarna kan vi i sådana fall inte undvika utan måste städa undan själva.

Jag vet att det råder delade meningar om hur farligt asbest är men kan vi i den här tråden utgå ifrån att det är något man bör undvika att handskas med? Asbestpapp är enligt analysföretaget nästan ren asbest så det är en av de värre sorterna vi har att göra med.
 
Man gör vad man kan, inte ens saneringsfirmorna gör annorlunda eftersom man inte kan trolla eller garantera nåt till 100% Särskilt inte som det helt normalt finns asbestpartiklar i all luft helt naturligt.............

Med normala andningsskydd och tejpa igen gränsande rum så skulle jag nog göra det själv bara. Städa normal sen bara så får man nog anse att man gjort det man kan. Man kan liksom inte tänka att det ligger tre fibrer kvar i nåt hörn eller nåt. De skadar inte mer än det som är i luften normal isåfall.
 
S Stefan1972 skrev:
Man gör vad man kan, inte ens saneringsfirmorna gör annorlunda eftersom man inte kan trolla eller garantera nåt till 100% Särskilt inte som det helt normalt finns asbestpartiklar i all luft helt naturligt.............

Med normala andningsskydd och tejpa igen gränsande rum så skulle jag nog göra det själv bara. Städa normal sen bara så får man nog anse att man gjort det man kan. Man kan liksom inte tänka att det ligger tre fibrer kvar i nåt hörn eller nåt. De skadar inte mer än det som är i luften normal isåfall.
Menar du riva ut hela golvet själv eller låta golvet ligga kvar och städa runt om när socklarna rivs? Att riva ut hela golvet själv vågar jag mig inte på med tanke på att det som sagt är nästan ren asbest och jag har varken kunskap eller utrustning.
 
Riva ut då såklart. Att det är ren asbest betyder ju inte att det är kärnavfall. Det är fortfarande bundet i pappen som antagligen går att få ner i nå säckar på nåt vis. Sen dammsuga på normalt vis och sen slänga påsen ihop med resterna av golvet. Nå mer än så kan man liksom inte göra. Att anlita en firma betyder bara att de gör det. Inte att det blir annorlunda gjort eller att de på nåt vis garanterar att det från och med deras besök är asbestfritt och ni kan sluta oroa er. Det blir ju isåfall bara en psykologisk grej. Man får liksom bara konstatera att det som innehöll asbest är bortplockat och det är städat. Då får man lägga sig på den nivån och inte tänka att om man gör det själv kanske det blir kvar nån partikel som gör mitt barn sjukt. Det fungerar liksom inte.
 
BirgitS
Det är vanligt att låta golvmattor som innehåller asbest eller är limmade med asbesthaltigt lim vara kvar och lägga nytt golv ovanpå och det borde väl gå med din plastmatta också.
 
BirgitS
Ska man ta bort något asbesthaltigt ska det finnas en luftsluss för på/avtagning av engångsoverall, efteråt ska allt i rummet våttorkas med ett par dagars mellanrum och allt asbesthaltigt ska förpackas i dubbla lager plastpåsar innan det får slängas på återvinningsstationen.
 
KristinaRT
Ashes Ashes skrev:
Menar du riva ut hela golvet själv eller låta golvet ligga kvar och städa runt om när socklarna rivs? Att riva ut hela golvet själv vågar jag mig inte på med tanke på att det som sagt är nästan ren asbest och jag har varken kunskap eller utrustning.
Skaffa ett ordentligt andningsskydd (inte sm pappmasker) och några engångsoveraller så har du den utrustning som behövs.
Tänk på asbest som damm, tex gipsdamm, inte radioaktivt avfall (y)
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
Microkatten
Använd en engångsoverall för 40kr, en P3-klassad mask för 250-400 kr samt ev ett par skyddsglasögon för 150kr. Allt detta kan du köpa t.ex. här. Täck över skåp, dörrar m.m. med plast för någon hundralapp. Börja riv. Dammsug och våttorka. Det behöver inte vara svårare än så.

Alternativet är att låta en saneringsfirma göra det. Och då blir det en helt annan kostnad. Det är exponering/inandning av asbest under många år som kan utgöra en hälsorisk, inte att städa upp sitt eget kök under en dag, speciellt inte med skydd enligt ovan.
 
S Stefan1972 skrev:
Riva ut då såklart. Att det är ren asbest betyder ju inte att det är kärnavfall. Det är fortfarande bundet i pappen som antagligen går att få ner i nå säckar på nåt vis. Sen dammsuga på normalt vis och sen slänga påsen ihop med resterna av golvet. Nå mer än så kan man liksom inte göra. Att anlita en firma betyder bara att de gör det. Inte att det blir annorlunda gjort eller att de på nåt vis garanterar att det från och med deras besök är asbestfritt och ni kan sluta oroa er. Det blir ju isåfall bara en psykologisk grej. Man får liksom bara konstatera att det som innehöll asbest är bortplockat och det är städat. Då får man lägga sig på den nivån och inte tänka att om man gör det själv kanske det blir kvar nån partikel som gör mitt barn sjukt. Det fungerar liksom inte.
Denna info har jag hittat om om asbestpapp: "Denna golvtyp är värre än den föregående eftersom asbestpappen består av 90 procent av ren asbest som alltså inte är bunden i något annat material".

Själva pappen i sig är alltså nästan ren asbest. AsbestPAPP är ett missvisande ord för konsistensen är mycket mer lik torkat gips än papper och det går inte att plocka bort utan att det dammar då undersidan av asbestpapp är limmad mot spånskivan under. Antingen lossnar den i smulor från golvet eller i smulor från spånskivan.

Någon partikel kan jag leva med men nästan ren asbest som smulas sönder vid hantering är ju en annan sak. Jag kan omöjligt sanera bort det själv och sedan sova gott om natten.
 
Fast hur gammalt är huset? Det låter bakvänt att man skulle ha lagt asbestpapp på ett spånskivegolv ? Varför liksom?
 
Staffans2000
Vill du inte städa bort pappen, låt den ligga där den ligger. Om det är möjligt att lägga ditt nya golv ovanpå? Den metoden ger mindre Asbest i luften än vilken annan borttagningsmetod som helst.
 
Microkatten Microkatten skrev:
Använd en engångsoverall för 40kr, en P3-klassad mask för 250-400 kr samt ev ett par skyddsglasögon för 150kr. Allt detta kan du köpa t.ex. här. Täck över skåp, dörrar m.m. med plast för någon hundralapp. Börja riv. Dammsug och våttorka. Det behöver inte vara svårare än så.

Alternativet är att låta en saneringsfirma göra det. Och då blir det en helt annan kostnad. Det är exponering/inandning av asbest under många år som kan utgöra en hälsorisk, inte att städa upp sitt eget kök under en dag, speciellt inte med skydd enligt ovan.
Dock säger ju forskningen att även de som exponerats för asbest i låga nivåer riskerar att drabbas av följdsjukdomar även om risken är lägre.

Sanera själv är inget alternativ.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är vanligt att låta golvmattor som innehåller asbest eller är limmade med asbesthaltigt lim vara kvar och lägga nytt golv ovanpå och det borde väl gå med din plastmatta också.
Det är vad jag lutar åt att göra. Enda nackdelen är att man ändå kommer i kontakt med asbest när kökssocklarna rivs och då exponerar golvets kanter och eventuellt damm från dem som kanske finns under socklarna sedan golvet skars till.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast hur gammalt är huset? Det låter bakvänt att man skulle ha lagt asbestpapp på ett spånskivegolv ? Varför liksom?
1974. Asbestpappen är golvets undersida och det sitter limmat i spånskivan under. 100% säker då jag skurit bort bitar och skickat på analys.
 
Staffans2000
"Forskningen" säger också att det är riskabelt att gå upp mitt i natten, Äta socker och fett, dricka alkohol, Andas (syre bryter ner kroppen), se på "vilse i pannkakan" och mycket annat. Kort och gott! Man kan inte skydda sig från alla faror som finns. Just nu är Asbest på modet. Imorgon något helt annat.

Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.