Eric Öbo
Jag tycker att det ser märkligt ut ö h t. Konstiga proportioner. Är övervåningen påbyggd efteråt?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Ja, övervåningen har byggts på senare, dom satt på sådana moduler.
Det var mest läget vi köpte det för. Så får vi göra det bästa möjliga av huset.
 
Eric Öbo
T Thomas_Blekinge skrev:
Ja, övervåningen har byggts på senare, dom satt på sådana moduler.
Det var mest läget vi köpte det för. Så får vi göra det bästa möjliga av huset.
Hur kommer det sig att ni inte reverterade övervåningen övervåningen för att få en enhetlig fasad när ni ändå putsade om huset?
 
MollyMoon
Å nej, måla inte om det fina, coola retro teglet. Nej tänk färger istället runt fönster. Vitt och mossgrönt WoW vilken effekt de hade fått! sen ska ni tänka på fasadväxter och frän belysning. Det är nåt tragiskt med svart, grått till ditt hus tycker jag. på coola 70-talet så använde man ju mycket grönt till tegelhusen...misstänker ändå att du inte gillar 70-tals stilen...alla tycker vi olika...:)-) ett runt fönster nånstans hade också gett huset karaktär...
 
  • Retro tegelhus med belyst trädäck och frodig trädgård i skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Retro tegelhus med blommande klätterväxt vid fönster, föreslagen mossgrön och vit accentfärg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Retro tegelhus med öppen dörr, gröna fönsterkarmar och växter runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mossgrön ytterdörr med vita fönsterkarmar på ett tegelhus, retrostil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
O.Hult och 1 till
  • Laddar…
M
Tycker huset är snyggt, kantigt, nästan funkis bortsett från färgen, men skulle ändå behållt fasaden underhållsfri. Skulle hellre målat om trädetaljerna i mattsvart istället. Blir modernare det också.
 
richardtenggren
Fast fogrenovering lär väl vara värre än att måla ett putsat hus?
Nu ligger vårt hus nära havet men det var många trötta fogar som hade behövs fixas, speciellt ovan dörrar och fönster.
 
M
KristinaRT KristinaRT skrev:
Precis så! Mycket mindre skarp kontrast mellan tegel och trä, och ändå avsevärt mycket mer ljust intryck (y)

Jag röstar för detta förslag ;)
Jag tycker det där se urgammalt ut
 
MollyMoon MollyMoon skrev:
Å nej, måla inte om det fina, coola retro teglet. Nej tänk färger istället runt fönster. Vitt och mossgrönt WoW vilken effekt de hade fått! sen ska ni tänka på fasadväxter och frän belysning. Det är nåt tragiskt med svart, grått till ditt hus tycker jag. på coola 70-talet så använde man ju mycket grönt till tegelhusen...misstänker ändå att du inte gillar 70-tals stilen...alla tycker vi olika...:)-) ett runt fönster nånstans hade också gett huset karaktär...
mycket fina hus i bilderna, men ingen av de har med huset i frågan att göra. tyvärr, det går inte att bara ta vilken detalj som helst som tillhör en annan epok och sätta det på ett hus byggd i funktionalist/nybrutalist stil. dessutom så har huset fönster i eloxerade aluminium, det gäller inte att 'bara att måla om'. folk tycker att det går att blanda hejvilt för att 'jag gillar det'. tidigare ägare har uppenbarligen redan bytt bakdörren, och den passar inte alls.

det absolut bästa ägaren kan göra är att försöka hitta arkitekten som ritade huset och prata med de om vad som skulle funka eller inte.
 
Redigerat:
P plutoorjan skrev:
hej!
Vi ska byta boende och har hittat drömhuset rent planmässigt, med ett totalt renoverat inre, men jag har svårt att förlika mig med de bruna 70:talsfärgerna...

Det ser ut en som mörk koloss, och jag kan inte låta bli att tänka på vilket otroligt lyft allt skulle få om huset istället hade haft en vit tegelfasad med ljusgråa överbyggnad eller liknade.

Är det ens möjligt att måla om en hel fasad med gott resultat?
Kostad på ett ungefär om man låter någon göra detta?
Jag tycker att huset är jättesnyggt som det är. Det är kaxigt med karaktär. Men om du absolut vill ljusa ipp det så är ju dt enklaste att måla träytorna i en ljusare kulör/ vitt. Du kan också tänka på att göra trädgården ljus med vita och gula blommor, limefärger och vitbrokiga blad.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Innan:
[bild]

Efter:
[bild]
Vilken bild menar du är den bättre?
Jag menar att huset ser lika konstigt ut på båda bilderna pga den påbyggda övervåningen och taket.
Relevansen för den här diskussionen är väl att visa hur det kan bli när man gör förändringar som inte matchar husets stil och ursprungliga uttryck.
 
  • Gilla
Eric Öbo
  • Laddar…
Förstör absolut inte teglet med färg eller puts.

Det är så oerhört tragiskt att se gamla fina mid century modern-hus där någon kulturlös ljust-och-fräschtsvensson har totalförstört tegelväggar inne och/eller ute med vit färg.

Vi har så få fina tegelhus i Sverige jämfört med arkitektoniskt överlägsna nationer såsom Storbritannien, att vi måste vårda och bevara de vi har. Resten av svenska hus är mest sockervaddsisolerade trälådor som är helt ointressanta.
 
  • Gilla
Daos69
  • Laddar…
Eric Öbo
O Ozric skrev:
Vi har så få fina tegelhus i Sverige jämfört med arkitektoniskt överlägsna nationer såsom Storbritannien, att vi måste vårda och bevara de vi har. Resten av svenska hus är mest sockervaddsisolerade trälådor som är helt ointressanta.
Okej att man kan behöva måla med bred pensel i diskussioner, men här tycker jag nog att det går lite till överdrift. Exempelvis har Ingrid Wallberg ritat mycket intressanta modernistiska hus i trä som överglänser många av de brutalistiska tegellådorna från 60-talet.
 
Eric Öbo Eric Öbo skrev:
Okej att man kan behöva måla med bred pensel i diskussioner, men här tycker jag nog att det går lite till överdrift. Exempelvis har Ingrid Wallberg ritat mycket intressanta modernistiska hus i trä som överglänser många av de brutalistiska tegellådorna från 60-talet.
Ja jag raljerar lite mycket. Det var mest ett uttryck av frustration från min sida då jag när jag tittar på hus till salu i Sverige i princip inte kan hitta ett enda svenskt hus som kommer i närheten av att vara lika fint i mina ögon som valfritt Engelskt tegelhus:
Ett klassiskt engelskt tegelhus med välhållna blomsterarrangemang och en inbjudande vita grinden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Charmigt engelskt tegelhus med grönt tak, täckt av klätterväxter, med en grön dörr och ett traditionellt staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man är väl obotlig anglofil helt enkelt.
 
  • Gilla
Linnea86 och 2 till
  • Laddar…
Eric Öbo
O Ozric skrev:
Ja jag raljerar lite mycket. Det var mest ett uttryck av frustration från min sida då jag när jag tittar på hus till salu i Sverige i princip inte kan hitta ett enda svenskt hus som kommer i närheten av att vara lika fint i mina ögon som valfritt Engelskt tegelhus.

Man är väl obotlig anglofil helt enkelt.
Tja, jag är också svår anglofil och tycker att de där husen är vackra. Men är det inte lite falskt med all utsmyckning? ”Form follows function.”

Svartvit bild av en modern husfasad med stora fönsterpartier och människor som kopplar av på en balkong och framför huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eric Öbo
Eller, om vi snackar Storbritannien, brutalismens kanske vackraste byggnad Preston Bus Station:
Brutalistisk arkitektur av Preston Bus Station i Storbritannien med distinkta vågformade tak och bussar framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.