Vi har en gammal sommarstuga som vi har intresserade köpare på, men jag vet inte riktigt hur jag skall få den värderad.
Den ligger i ett naturreservat i utkanten av Göteborgs Stad, och precis invid en sjö (ca 15 meter från sjön). Svårigheten är att det inte finns någon väg fram till stugan och stigen som en gång fanns, är övervuxen. Servitut för väg finns. Det finns el i stugan, men inget vatten. Stugan är att betrakta som en gammal "sportstuga" från 60-talet i enkel standard. Fastigheten är på 15,000 kvadratmeter (skogstomt) och taxeringsvärdet är på ca 1,5 msek. Jag ser väl inte att det finns något värde i huset egentligen, utan värdet består väl i att det finns en byggnad på ett ställe där det inte skulle kunna gå att bygga nytt idag... Något tips på var jag skall vända mig för att få till en rättvisande värdering?
 
  • En enkel brun trästuga med svart tak omgiven av skog, belägen i ett naturreservat nära en sjö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kontakta några mäklare så hjälper de dig med värdering. Muntlig värdering brukar vara kostnadsfri.
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Det är svårt att värdera en sådan rätt ovanlig fastighet. Värdet ligger i den stora tomten, det förmodligen fina läget, men kanske främst att det finns en befintlig stuga. Förmodligen svårt att få bygglov för ett nybygge, men det är möjligt att upprusta stugan och troligen även att i viss mån bygga ut den. Om man sedan anlägger den väg man har rätt till så har man en toppstugan i ett fint läge på en stor tomt. Om det någonsin blir möjligt att stycka av så kan värdet vara stort.
Ni kan kanske få en grov värdering av någon kompetent mäklare, men det är svårt. Huset i sig är väl nästan utan värde, så det är tomten, läget och att det enkla huset kan rustas upp som ger värdet
 
Låt en mäklare värdera. men utnyttja inte deras gratisvärderingstjänst. Den skall man se som marknadsföring av mäklartjänster. och risken finns att de då sätter värdet mer utifrån hur de lättast skall kunna få uppdragte att sälja, ex.genom att värdera så högt att dina privata spekulanter hoppar av.

Risken för en sådan värdering finn givetvis alltid, men jag tror att om du betalar för en värdering, så är det större chans att den är seriös.

Det kan ju också vara läge att höra med köparens bank om vilka värderingsmän de accepterar. Så är den saken klar, annars kommer de att få köpa en värdering till om de skall låna på huset.

Banker har på senare tid stramat åt ordentligt när det gäller privat affärer. De vill helst att ett objekt skall ha funnits ute till allmän försäljning. För att de skall våga lita på värdet.

En kollega gjorde precis en privat lägenhetsaffär. Banken krävde att de kopplade in en mäklare, med objekbeskrivning osv.
 
Man skall komma ihåg att även om det finns servitut för en väg, så kan det behövas strandskyddsdispens för att anlägga den.
 
Att fastigheten är stor behöver inte betyda att tomten är det. Jag förutsätter att det var 15 tusen kvadratmeter, inte 15 kvadratmeter. Så stor är definitivt inte tomten.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Hur du än gör är det svårt att veta fastighetens värde på marknaden. En möjlighet är då att sätta det på marknaden. Välj en mäklare som är kompetent, testa en försäljning och låt din intresserade köpare veta vad som gäller. Om fastigheten är attraktiv kan du bli positivt förvånad över vad som händer.
 
Börja med att ta reda på vad man får göra med stugan. Får man bygga väg? Får man fixa avlopp och borra efter vatten? Får man riva och bygga ett dubbelt så stort? Vad finns det för begränsningar för tomt och växtlighet på den?

Var ligger den?
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Börja med att ta reda på vad man får göra med stugan. Får man bygga väg? Får man fixa avlopp och borra efter vatten? Får man riva och bygga ett dubbelt så stort? Vad finns det för begränsningar för tomt och växtlighet på den?

Var ligger den?
Den ligger i Vättlefjäll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.