Syrran har köpt en frysbox för att ställa i kallgaraget. Den klarar -15 man kallare kan det ju bli. Kan jag bygga ett litet isolerat hus till den som värms upp av dess motor men ändå har tillräcklig ventilation?
 
Behöver den göra något under -15grader?
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Ja den ska ju stå där och fungera som frysbox.
 
Under min landsförvisning till Luleå hade vi frysbox (ren- &älgkött) i kallförrådet. Boxen stod uppallad på ca 8 cm tjocka träbitar. Förrådet var inte så stort - kanske 8 kvm. Boxen gav ju lite spillvärme. Fungerade.
 
A
om din syster köpt en ny frysbox för konsumenter så lägger den av vid +16C eventuellt vid +10C beroende på modell
Vad som händer vid lägre temperaturer är att kondenseringstemperaturen/trycket går ned och kompressorn ej kan upprätthålla rätt tryck som erfordras för förångning och fast än kompressorn går för fullt kommer tempen i boxen att gå upp.
litet isolerat utrymme kan vara en lösning men hur gör man för att det inte skall bli för varmt i detta utrymme?
 
electroluxaren skrev:
om din syster köpt en ny frysbox för konsumenter så lägger den av vid +16C eventuellt vid +10C beroende på modell
Nja, både Cylinda och Whirlpool har sedan ett par år tillbaka frysboxar som marknadsförs med att de klarar temperaturer ner till -15 om de står inomhus.

Antar att om det är kallare än -15 behöver man inte tillföra så mycket kyla... De ska iaf inte gå sönder bara för att det är kallare.
 
A
vad har det för betydelse att de står inomhus då?
köldmedlet klarar ju inte av detta
 
Ja, jag har sett det där. Men vad jag funderar över är vad som händer vid lägre temp. än -15. Om jag t.ex. skulle kunna bygga in den i en låda och om nån av er vet hur mycket ventilation som krävs isf.?
 
Tror att grundigs kombinerade kyl/frysar klarar lägre omgivningstemperatur än 10 grader. 5 om jag inte missminner mig

Kretikos Kretikos skrev:
Har själv spanat efter kyl/frys kombo som mår bra i 7-10 grader vilket är vad vi brukar ha i stugan på vintern när vi inte är där. Snubblade då över detta på Cylindas support.
[länk]
 
  • Gilla
Kretikos
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Under min landsförvisning till Luleå hade vi frysbox (ren- &älgkött) i kallförrådet. Boxen stod uppallad på ca 8 cm tjocka träbitar. Förrådet var inte så stort - kanske 8 kvm. Boxen gav ju lite spillvärme. Fungerade.
Jag måste tyvärr rätta mig själv efter att ha läst hela tråden. Det är 30 år sedan min landsförvisning i Norrbotten och det fungerade för mig . Idag är tydligen frysarna mer känsliga.

Jag har även nu i södraste södern ny frys i kallförråd och ska fixa en termometer och hålla koll på förrådstemperaturen.
 
P penord skrev:
Ja, jag har sett det där. Men vad jag funderar över är vad som händer vid lägre temp. än -15.
Kompressorn slår väl av? Men det spelar ingen större roll eftersom den inte behöver gå när det är lika kallt utanför som inuti.
 
Har ett 10 år gammalt frysskåp ute i snicken där det är minusgrader vintertid. Stått där i 6 vintrar nu utan problem. Kanske bara tur....Eller så överdrivs riskerna av tillverkarna? Eller hur många här har råkat ut för haveri pga kyla?
 
Man får ju såklart välja själv men dom ger inte någon garanti om det är kallare än 10 grader alt. 16 grader beroende på vilken klimatklass det har.

john68 john68 skrev:
Har ett 10 år gammalt frysskåp ute i snicken där det är minusgrader vintertid. Stått där i 6 vintrar nu utan problem. Kanske bara tur....Eller så överdrivs riskerna av tillverkarna? Eller hur många här har råkat ut för haveri pga kyla?
 
Många frysboxar klarar torrt inomhusklimat till 15 minus. Frysskåp är känsligare. Under fem grader är inte att rekommendera för de flesta skåp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.