Hej,

Har relativt nyligen flyttat in i en bostadsrätt och har valt att köpa mig en bänkdiskmaskin. Kollade innan att jag har koppling i blandaren (se bild) men märkte nu när jag fick maskinen att inloppsslangen är för stor, den är 20mm och blandaren har 15 mm. Gick till bauhaus och köpte en sådan här https://www.trio-perfekta.se/vvs-produkter/overgangsnipplar/rsk-8186778-overgangsnippel/ .

Märker när jag kommer hem att jag kan gänga den alldeles för långt, det tar liksom stopp först när den når själva kranen. Dessutom var det väldigt svårt att skruva på inloppsslangen då den är så nära väggen. När det väl var påskruvat kändes det inte tätt, nippeln glappande. Finns det någon annan övergångsnippel som är bättre att använda eller funkar det fastän den glappar?

Som ni ser på bilden finns ett svart vred som jag antar används för kopplingen på baksidan av blandaren. Dock är det enligt vredet för varm eller kallvatten. Om jag vrider på den så kommer inget vatten, min första fråga är därför om det först kommer vatten när maskinen börjar pumpa in vatten?

Kan tillägga att det finns också kopplingar under bänken så allt är redo för diskmaskin, dock är köket konstigt designat så får inte plats med en golvstående diskmaskin.
 
  • Kökskran med svart vred för koppling, nära en vägg, monterat på en rostfri diskho.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en blandarkoppling intill en diskho med ett svart vred för diskmaskinsanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Diskmaskinen pumpar inte in vatten, den förlitar sig på vattentrycket för att fylla maskinen.
Det är inte så att det du visar är tänkt för någon extra munstycke/dusch?
 
  • Gilla
Bj0rnis
  • Laddar…
E etompau skrev:
Diskmaskinen pumpar inte in vatten, den förlitar sig på vattentrycket för att fylla maskinen.
Det är inte så att det du visar är tänkt för någon extra munstycke/dusch?
Tack. Verkar ju konstigt om det skulle vara ett extrauttag för dusch i köket och dessutom går det ju inte att styra vattnet. Det är ett ganska litet hål längst in där, kan det vara någon specialkoppling där vattnet bara slås på om den används?
 
Kommer det vatten ur hålet när du vrider på det svarta vredet på blandarens framsida? Det är en förutsättning för att du ska kunna koppla in en diskmaskin.
Beträffande gängor och kopplingar så låter jag andra som är bättre på det komma med svar ...

Ok, ser att du skrev att det inte kommer vatten. Det är som sagt en förutsättning för inkoppling av diskmaskinen.
 
  • Gilla
Bj0rnis
  • Laddar…
E etompau skrev:
Kommer det vatten ur hålet när du vrider på det svarta vredet på blandarens framsida? Det är en förutsättning för att du ska kunna koppla in en diskmaskin.
Beträffande gängor och kopplingar så låter jag andra som är bättre på det komma med svar ...

Ok, ser att du skrev att det inte kommer vatten. Det är som sagt en förutsättning för inkoppling av diskmaskinen.
Nej det kommer inte ut vatten men det är blött i hålet. Det finns pilar på vredet, ena pilen visar VV, och det andra KV. Antar att det står för varm- respektive kallvatten. Det finns inte heller något vred till den liknande kopplingen under diskbänken. Så hur får jag i sådana fall igång vattnet? :)
 
Ingen aning. Kanske får du skaffa en ny blandare.
Ser du något tillverkarnamn på blandaren?
 
  • Gilla
Bj0rnis
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ingen aning. Kanske får du skaffa en ny blandare.
Ser du något tillverkarnamn på blandaren?
La upp en ny bild. Tror det står AV? Alternativt VA?
 
  • Kranens topp med symboler och färgmarkeringar mot kakelvägg, möjlig beteckning 'AV' eller 'VA'.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sorry, ingen aning vem tillverkaren är.
 
  • Gilla
Bj0rnis
  • Laddar…
B Bj0rnis skrev:
Tack. Verkar ju konstigt om det skulle vara ett extrauttag för dusch i köket och dessutom går det ju inte att styra vattnet. Det är ett ganska litet hål längst in där, kan det vara någon specialkoppling där vattnet bara slås på om den används?
Utaget är ett uttag för diskmaskin ovan bänk.
 
Om du har uttag ovan bänk så lär du ha ett under också, sätt tillbaka täcklocket och kolla lm det kommer vatten ur uttagen under diskhon ha en hink under eller koppla på slangen och ned i en hink om möjligt.
 
Du ska ha en packning mellan övergången och anslutningen på blandaren, fick du med den?
 
  • Gilla
Bj0rnis
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Om du har uttag ovan bänk så lär du ha ett under också, sätt tillbaka täcklocket och kolla lm det kommer vatten ur uttagen under diskhon ha en hink under eller koppla på slangen och ned i en hink om möjligt.
Jo det finns ett under också, prova skruva lös den men det satt så hårt så tordes inte försöka mer. Är ganska nollad på sånt här.
A Andy78 skrev:
[länk]
Det där ser ju mer ut som det jag ska ha! Då går det alltså bara att skruva den tills att packningen tar i?

A Andy78 skrev:
Du ska ha en packning mellan övergången och anslutningen på blandaren, fick du med den?
Nej den var packningslös. Tror att killen som hjälpte mig var lika borta som jag gällande sådant här.
 
Ja skruva för hand, jag brukar lägga lite diskmedel på fingret och smörja packningen med innan montering.
 
  • Gilla
Bj0rnis
  • Laddar…
Är rätt säker på att märket är gustavsberg. Har Gustavsberg Vårgårda i toaletten och designen är likadan, med de två röda respektive blåa strecken på kranen. Var kan man hitta gamla manualer för blandare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.