Hej!

Har under en längre tid haft problem med att det luktar avlopp i badrummet i källaren. En rörmokare var där och kollade i veckan men hittade ingenting. Har lokaliserat doften till toalettstolen och mer exakt där man stänger av vattnet. I dag testade jag att öppna källardörren (kan inte öppna fönstren i badrummet) och då försvann doften för att sedan komma tillbaka när jag stängde dörren. Upprepade detta ett par gånger under ett par timmars tid med samma resultat. Det verkar alltså som att problemet är att lufttillförseln är för dålig och att det gör att avluftningen inte fungerar (att luften inte kan ta sig ut genom avluftningsröret). Bor i ett radhus med självdragsventilation och har en tilluftsventil i källaren och en fläkt i badrummet. Avluftningen sker genom ett rör som går ut över tak. Det kan nog finnas en del skräp i avluftningsröret men det verkar ändå som att det är ventilationen som är problemet.

Frågan är då vad man gör åt detta? Är lösningen att tillföra luft i källaren eller går det att sätta något på avluftningsröret som gör att luften inte "backar". Spontant känns det senare som en enklare lösning.

Tacksam för alla tips och tänkbara lösningar!
 
Åsa Lund
Spola ledningen ren så funktionen kommer tillbaka?
 
Avluftningsröret menar du? Tror inte att det är problemet, då borde lukten inte försvinna vid ökad lufttillförsel. Har varit uppe på vinden och knackat på röret och det låter ihåligt, inte stumt.
 
Skulle tro att du förvärrar problemen med att montera backventil snarare än minska. Dammsug eller blås ur ventröret om det går, öka ventilationen genom att tex skapa springa nertill på toadörren.
 
Finns det vatten i vattenlåset kommer ingen odör in den vägen. Avluftningen ska släppa in luft när man t.ex. spolar, och ska inte ventilera bort någon odör.

Hur ser anslutningen till stosen ut? Foto?
 
Är det denna du menar? Kommer inte åt ordentligt så svårt att ta några vettiga foton. Luktade ännu mer när jag tog bort luckan som satt framför. När jag öppnade ytterdörren på markplan så försvann dock lukten direkt.

Suddig bild av ett svåråtkomligt utrymme med svaga konturer av föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Kan man komma åt uppifrån/ utifrån och spola röret?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.