windestal
N Noseone skrev:
Bygg 15kvm friggebod där du tänkt. Sök sen bygglov för att bygga ut?
Fast även för friggebod behövs ju grannens medgivande när det är så nära tomtgräns.
 
  • Gilla
MrXman och 1 till
  • Laddar…
windestal windestal skrev:
Fast även för friggebod behövs ju grannens medgivande när det är så nära tomtgräns.
Medgivande har ju TS fått att placera en byggnad där. Finns ju skriftligt.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
windestal
Föreslår att du läser igenom tråden, då ser du att det finns problem med detta medgivande. Om det inte gjort det hade ju TS kunnat bygga som hen ville från början. Ett medgivande gäller för den specifika byggnad det getts. Så ett medgivande för en byggnad, ex ett attefallahus (som dessutom i detta fallet inte var specifikt nog för att vara giltigt) kan inte användas för att bygga en helt annan byggnad, ex en friggebod.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
windestal windestal skrev:
Föreslår att du läser igenom tråden, då ser du att det finns problem med detta medgivande. Om det inte gjort det hade ju TS kunnat bygga som hen ville från början. Ett medgivande gäller för den specifika byggnad det getts. Så ett medgivande för en byggnad, ex ett attefallahus (som dessutom i detta fallet inte var specifikt nog för att vara giltigt) kan inte användas för att bygga en helt annan byggnad, ex en friggebod.
Jo, för det är ju kommunen som strular.
 
windestal
Nja, det är ju grannen som strular... Grannen vill ju inte låta TS bygga så nära gränsen (längre). Så att grannen inte kommer protestera om TS nu bygger en friggebod så nära, på ett medgivande som gällde något annat och dessutom var ogiltigt utformat ens för det ursprungliga syftet, är väldigt otroligt. TS har inget giltigt utformat grannmedgivande för vare sig attefallshus eller friggebod och för att bygga så nära gränsen krävs det i båda fallen. Som sagt, läs tråden!
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
A Adem skrev:
Det krävs inga bygglov till ett attefallshus 25kvm utan bara anmälan till kommunen.
Du behöver likväl startbesked, innan du kan sätta igång. Sedan blir det beroende på detaljplanens ålder, om medgivande från granne krävs. Är planen från en tidigare årgång än 1987, så är det istället upp tilk kommunen att avgöra huruvida byggnationen får medges eller inte.
 
B Berta Karlsson skrev:
Du behöver likväl startbesked, innan du kan sätta igång. Sedan blir det beroende på detaljplanens ålder, om medgivande från granne krävs. Är planen från en tidigare årgång än 1987, så är det istället upp tilk kommunen att avgöra huruvida byggnationen får medges eller inte.
Fast nu gäller det ett bygge enligt attefallsreglerna. Där behövs ett startbesked, men det är inte kopplat till placering nära gränsen, du får bygga attefallshus hur nära gränsen du vill, OM grannen godkänner. Kommunen ocg detaljplanen har inte med den saken att göra. Sedan finns det i vissa detaljplaner ett explicit förbud mot bygglovsfria åtgärder som friggebodar och attefallshus. Men det är i undantagsfall, ofta K-märkta områden.
 
  • Gilla
Borgir och 1 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Sluta blanda ihop sak och person, sånt gör mig så oerhört störd. Bara för att hon inte vill att du ska bygga ett hus på en plats där hon har rätt att neka så har det inte med personliga relationer att göra. Att du tröstar henne ger inte dig mer rätt få bygga ett hus där hon inte vill det.
Genom att dra tillbaka medgivande 41 dagar, eller va det va, så har hon redan gjort det till något personligt. Däremot ett nej direkt eller i samband gällande ok så hade det inte längre varit "personligt". Finns ju en gräns någonstans och jag hade nog dragit den vid 30 dagar.
 
M Myckling skrev:
Ja absolut. Jag förstår att du känner dig lurad men jag tror tyvärr inte att du kommer längre än så här även om det, rent logiskt, finns konstigheter. Kan man tex återta ett medgivande? Ja, kanske, enligt vad som påpekats tidigare att det inte finns ritningar kopplade till medgivandet, osv. Misstänker att det stannar vid att du dyrt får konstatera att det hade behövts mer dokumentation kopplat till medgivandet.
Ett medgivande är ett avtal som är ensidigt från den som ger det till förmån för den som får det. Självklart undviker man en del framtida diskussioner om man bifogar ritningar etc, men det är knappast ett rimligt form krav. Precis som TS skriver är ju ofta ett medgivande startskottet för att man ska dra igång processen, alternativ placering är inte alltid möjlig om man får nej. Så har man medgett att man låter grannen placera en byggnad 1 meter från gränsen så har man gett grannen stora friheter, kanske större än man förstår. Jag har gett ett sådant öppet medgivande en gång men då villkorat det av att grannen samtidigt gett ett motsvarande, dvs att jag i framtiden kan placera ett hus 1 meter från tomtgräns. Självklart hade jag inga ritningar klara att visa grannen eftersom jag inte visste vad som skulle byggas just då. Hen fick helt enkelt köpa grisen i säcken. Haninge kommun hade inga problem med det, tvärtom ger det ju båda parter någonting. Möjligen får jag problem om grannen säljer, men man kan inte gardera sig mot allting.

Slutsatsen är att man ska vara försiktig med vad man skriver på och gärna kräva någon eftergift i utbyte. Men också att det ursprungliga medgivandet absolut borde gälla även om det är löst formulerat, det går ä då att tolka. Kommunen har agerat utanför sina mandat men troligen kräver det att man överklagar "uppåt" för att få rätt. Tolkning av Attefallsreglerna har i en del fall varit tvugna att gå ända upp till MMÖD för att ändra kommunens inställning.
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
Surt ämne, men att fortsätta stöta i frågan om grannens tillstånd känns meningslöst. Om allt är klart för din del och det bara är placeringen som kvarstår (på en smal tomt) så får du troligtvis välja om byggnationen är så pass viktig för dig att du kan leva med den 4,5m från tomtgränsen eller om du vill ha kvar tomtytan. Det är dessutom inte ett stort extra ingrepp att bygga byggnaden så att den relativt enkelt kan demonteras och flyttas vid ett senare tillfälle. Kanske är nästa granne mer positivt inställda till er ide?
 
Jag hade vänt på hela bygget då som jag har förstått det så behövs inte bygglov för varken en liten pool eller låg altan vilket isåfall går att bygga fram till tomtgränsen då har ju grannen två alternativ att välja på. :)
 
  • Gilla
Granatäpple
  • Laddar…
K klimt skrev:
Bra sammanfattning. En punkt man kan lägga till är att det medgivande som lämnades troligen inte uppfyller formkravet för ett medgivande. Ett korrekt medgivande bör innehålla en ritning som visar var komplementbyggnaden kommer att placeras. I så fall krävs det även ett andra medgivande med komplett underlag.
Jag har vara muntliga medgivande av grannen och det är helt i sin ordning enligt kommunen
 
Det skall ju inte vara något problem med ett muntligt medgivande, så länge du kan bevisa att det givits. OCH vad det givits för.

Men om du bygger efter ett allmänt medgivande "ja du får bygga en bod vid tomtgränsen". Då kan ena parten senare hävda att det var ju en liten bod med 1 - 1,5 m vägg mot gränsen, och som nästan inte skulle sticka upp över staketet, som jag godkände. När det byggs en Attefallsstuga med 6m vägg och hög nog för ett sovloft.
 
Svaren som TS får tenderar att spreta iväg.
Start anmälan Inte samma sak som anmälan om Attefalshus
I länken nedan finns pedagogiskt publicerad video hur o vad som gäller. Videon (skrolla ner) är ett bra hjälpmedel, dessutom blandar den inte ihop tex samtycket fr granne, bygglovs befriad komplement byggnad, anmälan, start anmälan och en hel del annat. Många av sidorna fr Boverket har video exempel.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ementbyggnad-max-25-m-sa-kallat-attefallshus/

För övrigt: Personligen ställer jag mig frågande om det möjligen är beslut ”start anmälan” som spökar. Skuggläste, men det verkar vara en ledtråd...med tanke på hur grannen (deklarera sin ståndpunkt) ”... endast beslut kan överklagas” av t.ex grannen, mm. Beslutar gör kommunen, därefter kan, enligt EU: dom om mänskliga rättigheter beslutet ogillas överklagas osv.
(Samtycket som grannen skrivit är dock att betrakta som värde handling, va rädd om den)

Har grannens anhörig möjligen tagit info av följande länk:?
https://www.svd.se/manskliga-rattigheter-kan-stoppa-attefallshus-i-sverige
Eller
https://omni.se/mansklig-rattighet-att-overklaga-attefallshus/a/OpgOXO
 
H
A Adem skrev:
Det gjorde jag och förväntade mig då att få rätt svar men tyvärr chefen höll med handläggaren och krävde ett nytt medgivande av mig Jag tror att grannen har lite makt i kommunen för hon sa till mig då när hon tog tillbaka pappret att hon känner någon chef i kommunen som hon ska prata med.
Ta reda på vem hon känner, kan ju vara någon som begår tjänstefel.
 
  • Gilla
Sannie86
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.