Tror du får ny skylt av vatten och avlopp på kommunen.
De är mycket intresserade av att det finns skyltar, speciellt på vintern.

Protte
 
  • Gilla
erikssonjorgen
  • Laddar…
Fast nya skyltar lär antagligen inte se ut på samma vis. Det är väl bara en aluplåt med manuellt stansade siffror ?
 
Det borde vara lag på att fastighetsägaren är skyldig att veta var avstängningsventilen är och hålla den väl utmärkt och ha lämpliga verktyg lätt tillgängliga. Man vill inte ha ett 50mm rör som sprutar med fullt vattentryck inne i huset i ett halvt dygn.

I alla fall jag har motionerat ventilen försiktigt med skiftnyckel med några års mellanrum. Så att det går att stänga av vattnet om det blir haveri före huvudkranen inne eller om huvudkranen inne inte fungerar.
 
  • Gilla
TheImprovisor och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det borde vara lag på att fastighetsägaren är skyldig att veta var avstängningsventilen är och hålla den väl utmärkt och ha lämpliga verktyg lätt tillgängliga. Man vill inte ha ett 50mm rör som sprutar med fullt vattentryck inne i huset i ett halvt dygn.

I alla fall jag har motionerat ventilen försiktigt med skiftnyckel med några års mellanrum. Så att det går att stänga av vattnet om det blir haveri före huvudkranen inne eller om huvudkranen inne inte fungerar.
Servisventilen är i de allra flesta fall VA-huvudmannens egendom och i många kommuner får fastighetsägaren inte röra ventilen. Vissa kommuner plomberar ventilen eller tillochmed låser den för att fastighetsägaren inte ska kunna stänga den.

Något man däremot bör göra med jämna mellanrum är att kontrollera ventilerna vid vattenmätaren. Jag brukar rekommendera folk att göra det två gånger om året: när man ställer om klockan. Kontrollera batterierna i brandvarnarna, rotera brandsläckaren och motionera ventilerna vid vattenmätaren.

Edit: testa jordfelsbrytaren med.
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
E
N NoOne2k skrev:
Jag brukar rekommendera folk att göra det två gånger om året: när man ställer om klockan. Kontrollera batterierna i brandvarnarna, rotera brandsläckaren och motionera ventilerna vid vattenmätaren.
Och jordfelsbrytaren så klart
 
  • Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
Och jordfelsbrytaren så klart
Satt länge och funderade på vad jag hade glömt innan jag postade...
 
N NoOne2k skrev:
Servisventilen är i de allra flesta fall VA-huvudmannens egendom och i många kommuner får fastighetsägaren inte röra ventilen. Vissa kommuner plomberar ventilen eller tillochmed låser den för att fastighetsägaren inte ska kunna stänga den.

Något man däremot bör göra med jämna mellanrum är att kontrollera ventilerna vid vattenmätaren. Jag brukar rekommendera folk att göra det två gånger om året: när man ställer om klockan. Kontrollera batterierna i brandvarnarna, rotera brandsläckaren och motionera ventilerna vid vattenmätaren.

Edit: testa jordfelsbrytaren med.
Ja..... fast i min tillämpning skulle det innebära att se till att det finns verktyg för att snabbt bryta upp låset eller ta bort plomberingen om man måste panikstänga ventilen.
Jag tycker inte att man behöver ha vattnet sprutande inomhus över helgen tills vattenverkspersonalen kommer på måndagen bara för att det är förbjudet att stänga av det.
Rätt eller fel....... men så tänker jag.

Knappast förstör jag någon ventil genom att väldigt försiktigt vrida manöverstången ett kvart varv fram och tillbaka med några års mellanrum......eller har jag gjort någonting fel?
 
JanneJanne123
Grannen stängde av vattnet via vattenverkets ventil för något år sedan utan tillstånd. Ventilen som troligen var från 30-talet gick sönder och grannen fick stå för hela kostnaden för uppgrävning av gata och byte till fungerande ventil, så det finns risker förknippade med att manövrera servis-ventiler.
 
  • Gilla
LoveLudvig och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Ja..... fast i min tillämpning skulle det innebära att se till att det finns verktyg för att snabbt bryta upp låset eller ta bort plomberingen om man måste panikstänga ventilen.
Jag tycker inte att man behöver ha vattnet sprutande inomhus över helgen tills vattenverkspersonalen kommer på måndagen bara för att det är förbjudet att stänga av det.
Rätt eller fel....... men så tänker jag.

Knappast förstör jag någon ventil genom att väldigt försiktigt vrida manöverstången ett kvart varv fram och tillbaka med några års mellanrum......eller har jag gjort någonting fel?
Det händer att spindeln lossar från ventilen, alternativt att ventilen går sönder, och då kan man åka på att betala för ventilbyte.
Så är det i min kommun iaf. VA-verket har jourpersonal som kommer ut och stänger om det är kris.

Men visst, i någon paniksituation har jag tvingats stänga själv. Det har gått bra förutom lite gnäll från VA-gubbarna
 
Blev det dyrare än att fuktsanera när man har haft vattensprut inomhus ett dygn eller två....eller bara några timmar som det tar att få ut jourpersonal?
Knappast.

Tydligen borde jag låta bli att motionera ventilen men hur som helt tycker jag att man skall ha beredskap att stänga den med kort varsel. Ett 50 år gammalt plaströr blir knappast pålitligare med åren.
 
H heimlaga skrev:
Blev det dyrare än att fuktsanera när man har haft vattensprut inomhus ett dygn eller två....eller bara några timmar som det tar att få ut jourpersonal?
Knappast.

Tydligen borde jag låta bli att motionera ventilen men hur som helt tycker jag att man skall ha beredskap att stänga den med kort varsel. Ett 50 år gammalt plaströr blir knappast pålitligare med åren.
Jag tycker det är bra med ventilmotionering. Det du gör, är det som VA-verket borde göra regelbundet.
Däremot så tycker många VA-verk (i Sverige iaf) att de är de enda som får röra ventilerna.
 
H heimlaga skrev:
Ja..... fast i min tillämpning skulle det innebära att se till att det finns verktyg för att snabbt bryta upp låset eller ta bort plomberingen om man måste panikstänga ventilen.
Jag tycker inte att man behöver ha vattnet sprutande inomhus över helgen tills vattenverkspersonalen kommer på måndagen bara för att det är förbjudet att stänga av det.
Rätt eller fel....... men så tänker jag.

Knappast förstör jag någon ventil genom att väldigt försiktigt vrida manöverstången ett kvart varv fram och tillbaka med några års mellanrum......eller har jag gjort någonting fel?
Jag bedömer inte dina kunskaper eller statusen på din servisventil men de allra flesta vet inte hur hårt man kan dra en ventil, speciellt inte om det är en gammal i galv. Om man som fastighetsägare tar sönder ventilen riskerar man att få betala en ny ventil samt arbetet för att byta den där bara ventilen kostar ca 3000 + moms.

I händelse av en läcka tar det inte en helg för dem att komma ut och stänga av, möjligtvis någon timme, för den typen av händelser finns det jour och beredskap.

Då är det bättre att se till att inkommande vattenledning är i bra skick och ventilerna vid vattenmätaren fungerar.
 
Vad jag vet så drog kommunfolket av stången till ventilen till mig och grannen.
Man kanske skulle ta och byta huvudkran ( då måste det stängas av i gatan........)

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Vad jag vet så drog kommunfolket av stången till ventilen till mig och grannen.
Man kanske skulle ta och byta huvudkran ( då måste det stängas av i gatan........)

Protte
Har du PEM-rör som servisledning och tillräcklig bit synlig innan vattenmätaren, så nyper de den på insidan med ett klämverktyg om de inte orkar byta servisventilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.