Ola C Ola C skrev:
Tex så här [länk]

Provat lite andra lösningar också genom åren men denna blev lite av en favorit.
Ah, riktigt smart och snygg lösning. Den blir det nog kopia på!

I ditt länkade inlägg så ser jag urfrästa grepp på lådfronterna. Det var riktigt snyggt. Jag hade nog tänkt genomgående avlånga hål men detta var riktigt snyggt. Hur gör du dem? Antar att det är ett speciellt frässtål?
 
V vectrex skrev:
Ah, riktigt smart och snygg lösning. Den blir det nog kopia på!

I ditt länkade inlägg så ser jag urfrästa grepp på lådfronterna. Det var riktigt snyggt. Jag hade nog tänkt genomgående avlånga hål men detta var riktigt snyggt. Hur gör du dem? Antar att det är ett speciellt frässtål?
Med mall och ett drawer pull stål. Fräser först med vanlig rak fräs för att ta bort det mesta och sen med specialstålet för att få till underskäret.
 
  • Gilla
Björn Melander och 1 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Ah, riktigt smart och snygg lösning. Den blir det nog kopia på!

I ditt länkade inlägg så ser jag urfrästa grepp på lådfronterna. Det var riktigt snyggt. Jag hade nog tänkt genomgående avlånga hål men detta var riktigt snyggt. Hur gör du dem? Antar att det är ett speciellt frässtål?
Om det inte är för sent kan det vara bra att göra stoppet pyttelite försänkt. Jag gjorde en fulkopia av Olas variant men pga min hustrus förmåga att överfylla lådan så fastnade prylar där och den roterade loss..
 
V vectrex skrev:
det är till en 11-åring som kommer ha massa småplock i lådorna är det nog ingen bra idé.
Hon lär sig nog... :cool:
 
Frustrator Frustrator skrev:
Om det inte är för sent kan det vara bra att göra stoppet pyttelite försänkt. Jag gjorde en fulkopia av Olas variant men pga min hustrus förmåga att överfylla lådan så fastnade prylar där och den roterade loss..
Tror inte riktigt jag förstår vad du menar? Vad skulle försänkningen hjälpa till med? Att den inte kan rotera? Men då måste man ju också skruva loss skruven för att kunna rotera den när man väl vill det.
 
Baxi baxi.

Stor kartong märkt "DUST COLLECTOR" på en skateboard framför en tegelvägg och grön dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
LoweW och 4 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Baxi baxi.

[bild]
Saknas en film där du gör en Kick Flip samtidigt som du håller lådan. Då hade jag blivit imponerad! :)
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Alltid kul när man får anledning att både göra och använda egna verktyg. En klassisk liten profilhyvel för pärla gjord av en kloss och en 6 mm träskruv. Halva skruvskallen slipas bort vilket ger en skärande egg. Avrundningen av listens hörn görs sedan med hyvel.
Hemmagjord profilhyvel av trä som används för att forma pärlfräsning på trälist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avrundat hörn av en trälister där en hemmagjord profilhyvel har använts för att forma pärlprofilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörnet av ett träpanelat rum med en egengjord profilhyvel för pärla använd på listverket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 9 till
  • Laddar…
Sågat vad som förhoppningsvis kommer bli golv (och annat) när det torkat och hyvlats. Det mesta 2”8”, hoppas det torkar till nästa sommar.
Timmerbil lastar sågade trästammar i skogsmiljö som ska torkas och bli golvplankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sågade träplankor staplade inomhus för torkning och senare användning till golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nystackade träplankor avsedda för torkning och hyvling till framtida golvprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En nära-döden-upplevelse att såga med gubbarna är det allt!
 
  • Gilla
Naturliv och 7 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Tror inte riktigt jag förstår vad du menar? Vad skulle försänkningen hjälpa till med? Att den inte kan rotera? Men då måste man ju också skruva loss skruven för att kunna rotera den när man väl vill det.
Ja, en liten sexkantsnyckel så går det lätt att skruva i och ur två varv. Men dina barn är nog lugnare än min fru :)
 
Alltgår Alltgår skrev:
En till som ska på härdning. En skinner i RWL 34. [bild]
Fick ganska gott om tid igår vid favoritmaskinen, dvs bandslipen. Så har format lite skaft och bolster. Slutade på ca 800 korn slipsvamp, sen linolja+terpentin innan Kirjes oljevax som ska få torka ett par dagar innan lättare polering. Träet kommer från USA och är rotvril från Sekvoja ("Redwood").

Rc0ZmA4.jpg
 
  • Gilla
Hemmakatten och 12 till
  • Laddar…
Tack, kul att du gillar den!
 
Alltgår Alltgår skrev:
Fick ganska gott om tid igår vid favoritmaskinen, dvs bandslipen. Så har format lite skaft och bolster. Slutade på ca 800 korn slipsvamp, sen linolja+terpentin innan Kirjes oljevax som ska få torka ett par dagar innan lättare polering. Träet kommer från USA och är rotvril från Sekvoja ("Redwood").

[bild]
Ja, jag håller med. Skitsnyggt!

Men du borde inhandla en kamera med makroobjektiv så vi kan få se skapelsen skarpt på nära håll! ;)
 
Tackar! Ja bilden är tagen med den fickluddtäckta mobilkameran och sedan länkad från Imgur, så håller med om att det är lite sådär med skärpan :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.