Dagens mål uppnått med 8 minuters marginal. Alla reglarna uppe och fästa, nu AIK-MFF

Nyinstallerade träreglar på en byggarbetsplats med murade väggar och stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jonas_skovde och 13 till
  • Laddar…
Bra jobbat (y)
 
  • Gilla
Diablito
  • Laddar…
Har gått trögt idag pga vind och regn, tack för att ni ändrar prognosen med några timmars varsel SMHI....

Blev till att spänna fast hammarbanden med spikband idag ( enbart spikade ner i lecan fram till nu). Kapa till och sätta dit kilar under takreglarna så det blir större kontaktyta mot hammarbanden samt sätta ångspärr och ströpanel på fyra fack. Behövde vara tre man för att få dit den i blåsten. Börjar ångra mitt beslut att sätta ångspärren först för att kunna lägga i isoleringen ovanifrån.

Spikband som fäster ett hammarband vid lecavägg i en byggkonstruktion under skymningshimmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggstomme med ångspärr och ströpanel på taket över en vindskyddad murad byggnad och byggställningar runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur brukar man avsluta takbalkarna utanför väggarna? Kapa så man får både en vertikal och horisontell yta att fästa takfotsbrädor på?
 
  • Gilla
Wirre740 och 1 till
  • Laddar…
I söndags gjorde vi klart ångspärren och glespanelen. Tog ca 5 timmar för mig, farsan och frugan. De rullade ut folien medans jag häftade, bara halv storm så gick lite smidigare än förra gången.
Ångspärr och glespanel på takstolar över en byggnad under renovering, med stege och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Igår (måndags) påbörjade vi isolering uppifrån samt läggning av råspont.
Tak under konstruktion med isolering och råspont, ångspärr och glespanel synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Halvbyggt tak med råspont och uppresade takreglar, verktyg synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Person lägger isolering mellan takbjälkar på en byggarbetsplats under solig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takstolar ovanpå isolerad byggnad med råspont och hammare, under byggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd byggnadsstomme med ångspärr och råsponttak under konstruktion mot molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd vägg med ångspärr, glespanel och delvis isolerad, reglar sticker ut ojämnt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick hjälp av både farsan och brorsan så det rullade på rätt bra, gjorde 7 av 12 ”fack” klart.

Idag gjorde vi klart resten.
Byggprojekt med nylagd råspont och takreglar på en murad byggnad, omgiven av natur och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggt tak med råspont och synliga skarvade bräder, ojämnt utstick vid taknocken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggt lutande trägolvtak med spikhuvuden synliga, mot molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2600 spikar på två dagar, kan lugnt säga att jag har en ny älskling....
Dewalt spikpistol och en Milwaukee väska på en vit duk, arbetsverktyg efter användning i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vilket verktyg! Fick den dessutom rätt billigt på homedepot när jag var över i staterna en snabbis i början av året.

Stötte dock på ett problem nu på slutet. När jag reste och fäste takreglarna så mätte jag in hur långt de sticker ut från den lägre väggen på millimetern. Nu visar det sig att det skiljer 9 cm på hur långt reglarna sticker ut utanför den högre väggen. Själva byggnaden är alltså kilformad, vilket jag missat helt. Troligtvis kommer jag strunta i det och låta taksprånget på framsidan av byggnaden vara bredare i ena änden jämfört med andra. Alternativet är att kapa dem till samma mått men då kommer takplåten, som är beställd, att behöva snedkapas längs hela byggnadens längd. Inget jag har lust att göra....
 
  • Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
Bra jobbat (y)
 
  • Gilla
Beemaster och 1 till
  • Laddar…
Efter en paus i torsdags då det blev en heldag i Köpenhamn med Bokassa, Ghost och Metallica så fick vi dit duken i fredags och ströläkten idag. De kilar som var resultatet av att jag kapade takreglarna raka vid den nedre väggen skruvade jag fast på ändarna vid den övre väggen. Bibehållen längd på reglarna samt raka ändar :D

Valde att vika ner takduken över ändarna som vindskydd.
Tak under uppbyggnad med duken installerad och ströläkt fäst över en stenbyggnad på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tak med ny lagd duk och ströläkt på en byggnad med gråa tegelväggar och glasblocksfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En nybyggd grå betongmur med monterad takduk och ströläkt, byggmaterial syns framför muren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerad takduk och ströläkt på ett husbygge med synliga takreglar och lutande takkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
VolvoBm218 och 5 till
  • Laddar…
Har varit lite stiltje på byggfronten, lär spendera lite av ledigheten med familjen oxå

Har nu fått upp all bärläkt, valde att sänka ner hängrännekrokarna i nedersta läkten (120x45 mm).
Bärläkt i trä med nedsänkta hängrännekrokar på en nybyggd takkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En nästan färdiglagd svart takpannelängd bredvid bärläkt och hängrännor på ett takbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt tak under konstruktion med bärläkt och sänkta hängrännekrokar, första raden panel och omgivande landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick på det sista av taket idag Nytt tak med bärläkt och hängrännor på en gråstensbyggnad i solsken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt tegeltak med bärläkt och hängrännekrokar, första raden av träpanel och höga takstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samt första raden av panel runt taket. Då det är så pass höga takstolar har jag valt att använda fjällpanel istället för vindskivor. Drygt att olja, grunda och måla alla brädor bara.... Hittade ingen som hade de grundmålade.
Nybyggt hus med sänkta hängrännekrokar på bärläkt, med början av panel runt taket och synliga takstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser bra ut på håll med!
Hus med nylagt tak och första raden av panel omgivet av fält med vindturbin i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild av ett hus på avstånd under renovering med synlig bärläkt och delvis monterat tak samt vindkraftverk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu blir det stranden imorn
 
  • Nybyggt hustak under konstruktion med bärläkt och nylagda takpannor, utsikt över fält.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus under renovering med nylagd takbärläkt och första raden panel, med vindkraftverk i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nilstyko och 8 till
  • Laddar…
Riktigt fint arbete du gör! :)

Får man fråga vad du tänkt använda det här jättegaraget till? Hur stort är det egentligen?
 
Snyggt! Jag är själv jättenöjd med plåttaket på mitt garage. 15 år gammalt men ser fortfarande ut som nytt efter ett regn.
Satte upp det på sommaren i växlande molnighet och när solen tittade fram så hade man 10 sekunder på sig att gå av för det blev varmt som f..n:D
 
Jo satan vad varmt det blir! strålande solsken, 30 grader.... Trots riktiga arbetarbyxor med knäskydd så känns det igenom när man står på knä :)
Men jag har vanan inne då jag la 500+ kvadrat med samma tak på huset förra sommaren.

Innermåtten på garaget innan utregling är 14,5x5,5 m. Första 6 meterna är till bilen och resten till vertygsförvaring och liten verkstad
 
Här kommer lite mer bilder på det fortsatta bygget. Har putsat båda långsidorna och gaveln med garageporten. Valde att använda Hey'di fiberputs, så lätt att jobba med! Valde även att istället för att putsa en slät yta så använde vi en murarborste för att få en mer rustik look. Fönsterna av glasblock satt långt in i väggen och var inreglade med tryckt virke direkt mot lecablocken, dessa tog vi ner i ett stycke, tog bort virket, satte tillbaka fönsterna i liv med ytterväggen och skummade fast dem istället för virket.

Dag 1 av putsning: Började på baksidan då varken jag eller svärfar gjort det tidigare
Husvägg under putsarbeten med rustik yta och glasblocksfönster, verktyg och stege i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dag 2 började vi på framsidan då det vetter mot väster så vi slapp solen fram till 14-tiden. Här kunde även frugan hjälpa till, så frun putsade uppe, svärfar nere medans jag blandade bruk och skar till armeringsnäten. Satan vad tungblandad denna puts är trots en riktig blandare, mycket tyngre än vanlig puts, betong, fix mm.
Rustik fiberputsad vägg med synlig del av murarborste textur och ställning framför lecablock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyputsad byggnadsvägg i grå nyans med rustik ytfinish, stegar och byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dag 3 var jag själv så körde vidare med baksidan. Började regna vid 11 men körde på till klockan 1, har man väl börjat lär ju alla moment göras. Fick tillslut avsluta när blixten slog ner i grannens träd en liten bit bort.....
Nyputsad byggnadsvägg med rustik finish och glasblocksfönster inreglade med skum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyputsad yttervägg med rustik finish, glasblocksfönster inreglade mot lecablock och byggarmering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inget foto från dag 4 men körde på fram till det nyputsade partiet som gjordes dag 5
Pågående putsarbete på husvägg med glasblocksfönster, person i arbete och byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hus under renovering med halvputsade väggar och synliga glasblocksfönster, byggmaterial synligt i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även gaveln påbörjades dag 5
Nyputsad byggnadsgavel med rustik yta och synligt lecablock på överdel, vidgarat kvarter och arbetsmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyputsad vägg med rustik finish gjord med murarborste, ingen synlig fönsternisch, under arbetsfas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rustik fiberputsad vägg med horisontella strukturer skapade med murarborste under ett träbjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Öyivind och 3 till
  • Laddar…
Nymålad husgavel med putsad yta, byggmaterial och stege syns, och klippt vinranka på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyputsad husgavel med byggbråte, tomma säckar och trädgårdsredskap på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dag 6 fick jag hjälp igen av både svärfar och fru (svärmor är barnvakt)
Nyputsad husgavel med byggställning och trädgårdsavfall på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ställning framför hus under renovering, putsad fasad nära färdigställande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverad husgavel med nyligen putsad fasad, öppet fönsterhål och bygghinkar framför byggnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dag 7 blev vi klara med framsidan och ena gaveln
Renoverad husgavel och framsida med nyputsad fasad, synligt taköverhäng och en öppen dörr, under en klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverad husgavel med nyputsad grå fasad, tom dörröppning, byggmaterial och en stege i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverad husgavel med nyputsad yta och uppsatt byggställning under blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bara sista gaveln kvar nu. Vinrankan ställer dock till det och det faktum att jag börjat jobba igen. Hittade en del bråte när jag klippte ner vinrankan, bl.a. en gammal toastol som använts som kruka av förra ägaren.
Halvfärdig husgavel med vitputsade och obehandlade betongblock, vinranka och en toastol som kruka utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
En fundering, I taket har jag satt ångspärr eftersom det är nästan 300 mm isolering. I väggarna blir det 200 lecablock med 45 mm glasull på insidan, behövs det en ångspärr då? I kåken har vi följande system utifrån och in: 20 mm puts, 300 mm tegel, luftspalt, 200 mm leca, 20 mm puts. Ingen ångspärr mer än i taket.

Vad tror ni?
 
Någon som har koll på målning av nyputsade ytor? Tänkte köra en silikatfärg med en primer först (primer, grundfärg + 2 strykningar med toppfärgen). Ser olika rekommendationer vad gäller hur länge man ska vänta, allt från 2 dagar till 3 månader. Funderade på att vänta till mitten av september, då borde det ha hunnit torka ordentligt samtidigt som det inte är för kallt. Någon som har någon input?
 
Fick höra i en färgaffär idag att egentligen ska man vänta ett år innan man målar en nyputsad vägg för att inte riskera saltgenomträngning. Är det ingen som har några erfarenheter eller kompetens på området?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.