sunnis
E EyEr0n skrev:
Då tar ni alltså dubbelt så mycket betalt i timmen som en hantverkare. Då kan jag förstå att ni ej behöver ha påslag på material.

Du behöver heller inte debitera för någon servicebil full med verktyg och material.
Exakt därför hantverkarnas timarvoden behöver gå upp, rejält också. De har betydligt högre omkostnader i form av verktyg etc. Nu är inte IT snubbe helt billig i drift heller men antagligen lite mindre än en fullfjädrad snickare/elektriker/rörkrökare

Vi kan inte ha påslag på material, finns ingen vettig människa som köper t.ex en dator med 50% påslag. Vi hade fått badwill typ till månen om vi hade lurat kunderna med det, men för en elcentral t.ex så är det norm. En Hager kan kosta 7-8tkr av elektrikern när den kostar 2500kr på webben med moms.

Varför ska privatpersoner som har rätt till ROT avdrag betala för liten timpeng och saltade fakturor? Denna skeva affärsnorm skapar ju även en ineffektivitet, timmarna är inte värt något. Hade det varit effektiva timmarna som styrt intäkterna i större grad så tror jag fikapauserna hos grossisterna hade avtagit en smula.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Bra, nu är vi tillbaka till ämnet igen. Det har varit mycket snack om dagens modell. Hur kan effektiviteten öka?
 
sunnis
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja då har ni gott om utrymme att ta lite ställtider och annat inom timdebiteringen. :)

Själv har jag mindre än halva timpenningen ...
Absolut, men det är också timmarna vi lever på. Får vi 500spänn för en offert med några datorer så täcker det upp den obetalda halvtimmen med att planera/beställa. Backjobb, dålig planering etc som att man inte kan ta betalt för timmar är väldigt förödande när det inte finns intäkter i massa påslag. Det i sig skapar effektivitet och vi kan inte söla med jobbtid.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Mycket hantverkarperspektiv. Den viktigaste frågan för mig är hur jag som konsument ska kunna ha förtroende för att hantverkaren levererar det jag vill ha. Hantverkstjänster är ofta komplicerade om man jämför tex med tjänsten taxiresa eller hamburgare. För denna typ av enkla tjänster finns det affärsmodeller som numera är digitaliserade (jag tänker på Uber och beställningsautomat på McDonalds). Jag upplever att en stor svårighet både för beställaren och hantverkaren är förfrågningsunderlaget. Kan man digitalisera det och se till så att konsumenten förser hantverkaren med all nödvändig information?
Min egen upplevelse är att om man gör ett omfattande förfrågningsunderlag i text så kommer inte hantverkaren att orka läsa det ändå.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Palmis Palmis skrev:
Mycket hantverkarperspektiv. Den viktigaste frågan för mig är hur jag som konsument ska kunna ha förtroende för att hantverkaren levererar det jag vill ha. Hantverkstjänster är ofta komplicerade om man jämför tex med tjänsten taxiresa eller hamburgare. För denna typ av enkla tjänster finns det affärsmodeller som numera är digitaliserade (jag tänker på Uber och beställningsautomat på McDonalds). Jag upplever att en stor svårighet både för beställaren och hantverkaren är förfrågningsunderlaget. Kan man digitalisera det och se till så att konsumenten förser hantverkaren med all nödvändig information?
Min egen upplevelse är att om man gör ett omfattande förfrågningsunderlag i text så kommer inte hantverkaren att orka läsa det ändå.

din sista mening stämmer jättebra , hade en kundförfrågan före sommaren som ville lägga nytt tegeltak på sitt radhus , förråd och carport . 11 sidor förfrågningsunderlag var det . Kunden vill ha pris på alla arbetsmoment samt på varje del . Totalt ville han ha 54 olika priser på olika moment . Vi tackade nej
 
  • Gilla
Lassiter och 1 till
  • Laddar…
Man kan ju göra det enkelt för sig som beställare och tala om vad man vill ha när allt är klart och sedan överlåta till företaget att lösa alla knutar. Även det är ett mycket vanligt sätt att göra upphandlingar på. Tex elinstallation i ett rum som ska renoveras och ska uppfylla kraven i El-ama och Svensk standard. Samt enas om en opartisk besiktningsman som bägge förbinder sig att "följa".
 
Palmis Palmis skrev:
Mycket hantverkarperspektiv. Den viktigaste frågan för mig är hur jag som konsument ska kunna ha förtroende för att hantverkaren levererar det jag vill ha. Hantverkstjänster är ofta komplicerade om man jämför tex med tjänsten taxiresa eller hamburgare. För denna typ av enkla tjänster finns det affärsmodeller som numera är digitaliserade (jag tänker på Uber och beställningsautomat på McDonalds). Jag upplever att en stor svårighet både för beställaren och hantverkaren är förfrågningsunderlaget. Kan man digitalisera det och se till så att konsumenten förser hantverkaren med all nödvändig information?
Min egen upplevelse är att om man gör ett omfattande förfrågningsunderlag i text så kommer inte hantverkaren att orka läsa det ändå.
Problemet är att du inte vet vad du vill ha eller kan beskriva det till 100%.
Om du tar fram ett jättefint förfrågningsunderlag och skickar till hantverkaren så kommer det inte vara komplett och du kommer att ha missat viktiga detaljer som du inte visste att du behövde tala om.
 
Exakt, så kan man ta fram en förfrågningsunderlagsmall i form av en app som ser till att ingen information missas och som ändå gör att hantverkaren inte behöver läsa en massa utan enbart får den information som krävs för att undvika extra resor (tex för att komma förbi och titta först) och andra slöserier.
 
Det är lite konstigt att en del hantverkare skyller på att kunden inte vet vad de vill ha men samtidigt inte orkar läsa ett förfrågningsunderlag.

Några exempel;

Håller själv på och ska handla upp lite målning nu och har gjort en enklare skiss med kommentarer på vad jag vill ha utfört. Bl.a. står det att innertaken inte ska ingå( målar själv innan uppsättning) och att utvändig panel är obehandlad. Har frågat 4 firmor och samtliga offerter innehåller innertaksmålning och ”förutsätter att panelen är fabriksgrundad”...
Blir nog ingen målning för det verkar inte finnas en läskunnig målare härikring..

Dessutom hjälpte jag mor och far att göra en elritning inför deras sommarstugerenovering. Ritade inte ett ljusrelä för ytterbelysning. Elektrikern installerar en plejd-puck med astrourfunktion...
Uppenbarligen är ljusrelä okänt och förmågan att läsa en elritning begränsad för elektriker.

Ett alternativ är ju att lyssna på kunden...
 
Jag får verkligen hoppas att elkillen fick bakläxa och fick komma och göra om, ett astour är ju en helt annan sak än ett ljusrelä. Det brukar vara rätt stor skillnad i funktion.
 
E elmont skrev:
Jag får verkligen hoppas att elkillen fick bakläxa och fick komma och göra om, ett astour är ju en helt annan sak än ett ljusrelä. Det brukar vara rätt stor skillnad i funktion.
Nej det blev aldrig något omgjort. Hela firman försvann på semester strax efter fördigställande och morsan och farsan orkade inte bråka om det just då och sedan rann det ut i sanden. Den enda trösten är väl att det blev lite billigare.
 
Några korta punkter som jag skulle uppskatta
- En hemsida eller på förfrågan förmedla en tydlig översikt av firmans upplägg (timpriser, materialpåslag, bilersättning och alla övriga kostnader)
- Alltid erbjuda kunden att skriva ett standardkontrakt (typ hantverkarformuläret eller ABS)
- Paketpris för ett antal standardtjänster
- Mervärde - De bästa hantverkare eller entreprenörer jag har anlitat har med sin kunskap och erfarenhet "förbättrat" min beställning genom att komma med egna idéer och förslag.
- Trygghet - Kommunicerar, kommer i tid och tar direkt upp problem som uppstår.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Eftersom "Palmis" nämner mig i trådstarten, och länkar till ett inlägg jag skrivit i en annan tråd, så vill jag passa på att lägga in två länkar till den branschtidning som företräder det hantverkarskrå som jag är mest kritisk till. Det skrå som skyddar sina intressen mest aggressivt (och framgångsrikt), och som jag tror kommer få störst problem med framtidens affärsmodell för hantverkare som ju den här tråden handlar om:

https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2019/oktober/elektrikern-peter-blev-clas-fixare--bangar-inga-smajobb/

https://www.elinstallatoren.se/inne...djan-tar-smajobben-du-inte-vill-ha-...-eller/

För mig är båda dessa artiklar mycket glädjande läsning.

Först elektrikern Peter som älskar att göra småjobb hos privatkunder. (Har någon läst ett inlägg från en elektriker här på BH som gör det?) Det är också underbart att läsa om hans upplevelse när han sökte tjänsten på Clas Fixare.

"Rekryteringsprocessen som följde beskriver han som oerhört seriös.

– På tidigare jobb har jag träffat chefen över en kopp kaffe, och sedan har jag börjat nästa dag. Här var det både intervjuer och personlighetstester för att kolla att mina värderingar matchade företagets, säger han
."

Precis detta är det jag förutsåg när jag skrev i tråden som "Palmis" länkade till, "värderingarna matchade företagets". Alla som någon gång reklamerat till Clas Ohlson vet att deras värderingar alltid är nöjd kund. Det är aldrig något tjafs, utan prylen byts ut eller man får pengarna tillbaka. Att tjänsten Claes Fixare skulle behandlas annorlunda från Clas Ohlson ser jag som högst osannolikt. Här kommer många av hantverkarbranschens rötägg få nobben om de söker jobb. Skulle de ta sig igenom anställningsprocessen och sedan missköta sig hos kunden så blir det foten.

I artikel två tycker jag mig skönja en viss oro mellan raderna från branschföreträdarna inför stora aktörers intåg gällande hantverkartjänster. De inser antagligen att här riskerar de att förlora marknadsandelar.

Magnus Sandström, vd på Sandströms elfirma är dock ovanligt klarsynt:

"– Jag förstår att Clas Ohlson ser det här affärsområdet. Marknaden är överhettad och många kolleger väljer bort tidsödande småjobb. Men jag tycker det är illa av vår bransch att inte ta hand om de här jobben. Den här marknadsluckan borde aldrig ha uppstått, säger han."

Jag ska inte säga "vad var det jag sa"...men...:cool:
 
  • Gilla
largab och 2 till
  • Laddar…
A
P Paxman skrev:
Eftersom "Palmis" nämner mig i trådstarten, och länkar till ett inlägg jag skrivit i en annan tråd, så vill jag passa på att lägga in två länkar till den branschtidning som företräder det hantverkarskrå som jag är mest kritisk till. Det skrå som skyddar sina intressen mest aggressivt (och framgångsrikt), och som jag tror kommer få störst problem med framtidens affärsmodell för hantverkare som ju den här tråden handlar om:

[länk]

[länk]

För mig är båda dessa artiklar mycket glädjande läsning.

Först elektrikern Peter som älskar att göra småjobb hos privatkunder. (Har någon läst ett inlägg från en elektriker här på BH som gör det?) Det är också underbart att läsa om hans upplevelse när han sökte tjänsten på Clas Fixare.

"Rekryteringsprocessen som följde beskriver han som oerhört seriös.

– På tidigare jobb har jag träffat chefen över en kopp kaffe, och sedan har jag börjat nästa dag. Här var det både intervjuer och personlighetstester för att kolla att mina värderingar matchade företagets, säger han
."

Precis detta är det jag förutsåg när jag skrev i tråden som "Palmis" länkade till, "värderingarna matchade företagets". Alla som någon gång reklamerat till Clas Ohlson vet att deras värderingar alltid är nöjd kund. Det är aldrig något tjafs, utan prylen byts ut eller man får pengarna tillbaka. Att tjänsten Claes Fixare skulle behandlas annorlunda från Clas Ohlson ser jag som högst osannolikt. Här kommer många av hantverkarbranschens rötägg få nobben om de söker jobb. Skulle de ta sig igenom anställningsprocessen och sedan missköta sig hos kunden så blir det foten.

I artikel två tycker jag mig skönja en viss oro mellan raderna från branschföreträdarna inför stora aktörers intåg gällande hantverkartjänster. De inser antagligen att här riskerar de att förlora marknadsandelar.

Magnus Sandström, vd på Sandströms elfirma är dock ovanligt klarsynt:

"– Jag förstår att Clas Ohlson ser det här affärsområdet. Marknaden är överhettad och många kolleger väljer bort tidsödande småjobb. Men jag tycker det är illa av vår bransch att inte ta hand om de här jobben. Den här marknadsluckan borde aldrig ha uppstått, säger han."

Jag ska inte säga "vad var det jag sa"...men...:cool:
Väldigt intressant läsning och även intressant att ”Clas” ser det som en verksamhet de vill växa inom.

Det borde ju därför gå att få lönsamhet i det..
 
Liknande avtal mellan ett säljande företag och elinstallatörer har förekommit, till och från, i många år, men dom har haft en tendens att inte bli långvariga. Troligen pga svårigheter på att få lönsamhet. Så det ska bli intressant att se hur länge det håller på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.