Flera till sjukhus... Där ligger den mesiga trandansen i lä!
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Illustration av en blåval bredvid text om valens spermieproduktion och en kommentar om salthalten i havsvatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
B
Snigla Snigla skrev:
[bild]
Roligt men låter orimligt mycket... räknade lite snabbt och min vikt i förhållande till blåvalen skulle innebära att jag skickar iväg 8dl :sweat::crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Jag försökte kolla upp sanningshalten. Jag hittade ingen seriös fakta, men samma skämt med 400l var vanligt förekommande. Om det stämmer vet jag inte heller.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
A
:crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:

Fantastiskt, Sitter några sökmotor-analytiker och undrar, varför har valarnas spermie blivit så populärt plötsligt?

Någon ny spa metod eller är det marinbiologer som forskar kanske.
 
  • Gilla
  • Haha
TheImprovisor och 5 till
  • Laddar…
Kan någon ge en förklaring till varför man vill göra en faktakoll på skämt? Är det inte bättre för själen att bara garva och gå vidare med ett leende på läpparna?
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Papphammar666 och 4 till
  • Laddar…
harry73
Jag vill alltid göra en faktakoll
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag vill göra en faktakoll på om du verkligen ALLTID vill göra en faktakoll.
 
  • Haha
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag vill alltid göra en faktakoll
Då får du väl fiska upp en pilsk blåval och skaffa ett decilitermått och mäta ;)
 
  • Gilla
  • Haha
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Undrar om det verkligen smakar salt..
 
Jag vill göra en faktakoll på om du VERKLIGEN undrar om det smakar salt. Finns ju bara ett säkert sätt för dig att ta reda på detta.
 
  • Haha
ricebridge
  • Laddar…
harry73
raveper raveper skrev:
Undrar om det verkligen smakar salt..
Du har någon gång undrad varför havsvatten är salt?
Ja havsvatten smakar verkligen salt, även om det smakar lite mindre salt i t ex bottenhavet (men där finns inga blåvalar)
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
harry73
För övrigt hittade jag nu lite uppgifter från ett hplländskt ungdoms vetenskapsmagasin.
https://www.kijkmagazine.nl/artikel/sperma/

– Meeste: De blauwe vinvis verblijdt z’n partner tijdens het hoogtepunt met zo’n 20 liter.
20 liter per utlösning är det alltså. De skriver ingenting om salthalten.
 
Det verkar som att skämtet började med med 400galon. Vilket resulterat i en massa varianter med 400l i den delen av världen som har vettiga enheter. Siffran här är omvandlad från original skämtet, men fullständigt galet. Jag hittade en uppskattning på 5galon något mindre än 20l, men det är i den storleksordningen iallafall.
 
harry73 harry73 skrev:
För övrigt hittade jag nu lite uppgifter från ett hplländskt ungdoms vetenskapsmagasin.
[länk]



20 liter per utlösning är det alltså. De skriver ingenting om salthalten.
Hmmmm, efter att ha läst igenom på den länken vet jag nu lite mer om djursperma än jag ville veta. Bland annat att de största spermierna, 58mm (!) långa och över tusen gånger längre än människans, finns i en sketen FRUKTFLUGA (Drosophila bifurca). Riktigt hur dessa ens får plats inne i flugans kropp undandrar sig min bedömningsförmåga.
 
  • Wow
nino och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.