• Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
Men @Marlen Eskilsson - det finns ju bara två trådar. Det ligger massor med hus i denna tråden som absolut inte är arkitektritade, det har ju funkat i flera år. Blir det inte väldigt märkligt att förbjuda det nu? I så fall borde det finnas en tråd för hus som vare sig är gamla eller arkitektritade utan bara fina.
 
Starta ny tråd? TS här ville samla på coola arkitektritade hus till salu?
 
Då återkommer vi till vad som är "arkitektritat" … Vem som helst kan ju kalla sig arkitekt ...:thinking:;)
 
  • Gilla
Dalbotant och 1 till
  • Laddar…
Nämns det inte ens i objektsbeskrivningen i huset till salu så kan man kanske utgå från att det inte är det ;) :)
 
Jag skulle i och för sig kunna fråga TS om det är OK att slå ihop de två trådarna och bara döpa om tråden till "Coola hus till salu", och så får vi en blandning av ödehus, arkitektritade hus och annorlunda hus i största allmänhet i tråden.

Vem är för och emot den idén?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag skulle i och för sig kunna fråga TS om det är OK att slå ihop de två trådarna och bara döpa om tråden till "Coola hus till salu", och så får vi en blandning av ödehus, arkitektritade hus och annorlunda hus i största allmänhet i tråden.

Vem är för och emot den idén?
(y)
 
Hemmakatten
Jag tycker man ska behålla de båda trådarna.
 
  • Gilla
Martin_B och 2 till
  • Laddar…
Jag med
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Ursäkta, det blev lite förvirrat där så jag fick rensa och flytta inlägg till annan tråd.

Det här är alltså en tråd för "Coola arkitektritade hus till salu". Sedan har vi en tråd med Coola gamla hus till salu, den hittar du här: [länk]

/Moderator
Mitt fel, men jag såg inte att du flyttat dem till nya tråden.
 
Martin_B
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag skulle i och för sig kunna fråga TS om det är OK att slå ihop de två trådarna och bara döpa om tråden till "Coola hus till salu", och så får vi en blandning av ödehus, arkitektritade hus och annorlunda hus i största allmänhet i tråden.

Vem är för och emot den idén?
Nej, gamla fina hus bör få ha sin egen tråd, det är de fina husen värda! :)
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
yonna yonna skrev:
Då återkommer vi till vad som är "arkitektritat" … Vem som helst kan ju kalla sig arkitekt ...:thinking:;)
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Nämns det inte ens i objektsbeskrivningen i huset till salu så kan man kanske utgå från att det inte är det ;) :)
Ja, det här är lite roligt och jag skulle egentligen vilja höra vad andra anser om följande.

Det står i vissa husbeskrivningar att objektet i sig är "arkitektritat". Även här på byggahus så pratar man om "arkitektritat" och det är inte ovanligt att man hör det av folk man pratar med... "arkitektritat".

Men blir det inte lite förvirrande för den okunnige, när de flesta hus faktiskt är arkitektritade, oavsett om de är finare "arkitektritade" villor eller enklare kataloghus?

Det är trots allt inte slaktaren i närmaste by som sitter och slänger ihop ritningar på sina raster, utan det är trots allt arkitekter i nästan samtliga fall.

Sedan finns det undantagsfall där icke-arkitekter, privatpersoner som bygger till sig själva, ritar både fasad, plan och konstruktionsritningar till huset som de skall bygga. Och i ett sådant fall så är huset så klart inte arkitektritat. Men jag skulle ju gissa på att det är en försvinnande liten del av alla hus som är ritade av icke utbildade privatpersoner som gör det till sig själva som ren hobby.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Martin_B
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag skulle i och för sig kunna fråga TS om det är OK att slå ihop de två trådarna och bara döpa om tråden till "Coola hus till salu", och så får vi en blandning av ödehus, arkitektritade hus och annorlunda hus i största allmänhet i tråden.

Vem är för och emot den idén?
Förresten. Det kanske vore mer lämpligt att snarare döpa om "Coola gamla hus till salu" till "Vackra gamla hus till salu" eller "Fina gamla hus till salu".
Möjligen passar "Vackra gamla hus till salu" bättre då det skulle kunna innefatta även mer slitna renoveringsobjekt, som är vackra i grunden. Medan "Fina" torde betyda att de i princip är i fint skick eller så?

Och då blir det också lättare att hålla isär dessa två trådar "Coola arkitektritade hus till salu" och "Vackra gamla hus till salu".

Bara ett tips :)
 
  • Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
Varför inte bara en tråd med namnet "Intressanta hus till salu". Vad som är intressant, coolt, eller vackert är väl upp till var och en men innehållet i tråden bör väl handla om lite speciella hus och inte standard kataloghus direkt.

Rubriker med ordet "arkitektritat" tycker jag är direkt dumt då de flesta hus som sagt är ritade av någon form av arkitekt och ordet, i varje fall för mig, inte har någon enhetlig definition. Arkitekt är i vilket fall ingen skyddad titel i Sverige så arkitektritat säger inte mycket.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför inte bara en tråd med namnet "Intressanta hus till salu". Vad som är intressant, coolt, eller vackert är väl upp till var och en men innehållet i tråden bör väl handla om lite speciella hus och inte standard kataloghus direkt.

Rubriker med ordet "arkitektritat" tycker jag är direkt dumt då de flesta hus som sagt är ritade av någon form av arkitekt och ordet, i varje fall för mig, inte har någon enhetlig definition. Arkitekt är i vilket fall ingen skyddad titel i Sverige så arkitektritat säger inte mycket.
Man får ju starta en tråd med vilken rubrik man vill. Vill du ha en sådan, så skapa den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.