blackarrow blackarrow skrev:
Jag har också ett oisolerat garage så detta med isolering mm har jag ägnat en del tankearbete åt.
Jag skulle vilja värma upp det ibland om jag grejar och kunna hänga upp saker på väggarna.

I teorin ska ett ouppvärmt garage vara diffusionsöppet och ett uppvärmt ska vara plastat på insidan.

Men jag upplever att det alltid är fuktigt i garaget trots att jag inte värmer upp det.
Tex blir Wellpapp kartonger mm blir mjukt av fukten.
Jag drar slutsatsen att även ett ouppvärmt garage blir fuktigt (utan min närvaro) och inplastningen behövs då om jag isolerar och bygger innerväggar.

Stoppar jag in glasull i väggarna kommer panelen aldrig mer att torka upp mot insidan av väggen så det är väl inte ens någon idé med diffusionsöppen ”plast”. Det är väl först man går på träfiberisolering det är aktuellt.
Du är en av alla personer som skulle behöva lära sig sambandet och skillnaden mellan relativ och absolut luftfuktighet.

I en ouppvärmd byggnad så kommer luftens RH att bli någorlunda lik utomhusluftens RH. Skillnaden är att toppar och dalar jämnas ut lite. Detta betyder att du kommer ha en konstant väldigt hög RH under höst och vinterhalvår. Över 80% i medel under dessa årstider. Detta gör att organiskt material möglar (om det också är varmt nog) samt att wellpapp och liknande blir mjukt.

Om du istället har en uppvärmd byggnad så kommer RH under höst och vinterhalvår att vara betydligt lägre inomhus än utomhus eftersom varm luft kan bära mycket mera fukt än kall luft. Det är den relativa luftfuktigheten (RH) som styr över om mögel bildas eller om din wellpapp blir mjuk.

Just på grund av att varm luft kan bära mera fukt än kall luft så använder man en diffusionsspärr på den varma sidan i uppvärmda byggnader. Anledningen är att man vill undvika att den varma luften med högre absolut luftfuktighet (men lägre relativ) skall diffundera ut genom ytterväggen och när den succesivt kyls ner så kommer den relativa luftfuktigheten att öka, den ökar tills den når 100%, därefter fälls kondens ut, inne i väggen.

I praktiken så är det ytterst sällan (om ens någonsin) som diffusion är en orsak till fuktskador. Det är till 99% konvektion som orsakar detta. Därför klarar man sig nästan lika bra med en vindväv eller "ångbroms" på insidan. Det allra viktigaste är att få lufttätt. Att få det diffusionstätt är inte alls lika viktigt.
 
  • Gilla
GreenYoda och 3 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Du är en av alla personer som skulle behöva lära sig sambandet och skillnaden mellan relativ och absolut luftfuktighet.

I en ouppvärmd byggnad så kommer luftens RH att bli någorlunda lik utomhusluftens RH. Skillnaden är att toppar och dalar jämnas ut lite. Detta betyder att du kommer ha en konstant väldigt hög RH under höst och vinterhalvår. Över 80% i medel under dessa årstider. Detta gör att organiskt material möglar (om det också är varmt nog) samt att wellpapp och liknande blir mjukt.

Om du istället har en uppvärmd byggnad så kommer RH under höst och vinterhalvår att vara betydligt lägre inomhus än utomhus eftersom varm luft kan bära mycket mera fukt än kall luft. Det är den relativa luftfuktigheten (RH) som styr över om mögel bildas eller om din wellpapp blir mjuk.

Just på grund av att varm luft kan bära mera fukt än kall luft så använder man en diffusionsspärr på den varma sidan i uppvärmda byggnader. Anledningen är att man vill undvika att den varma luften med högre absolut luftfuktighet (men lägre relativ) skall diffundera ut genom ytterväggen och när den succesivt kyls ner så kommer den relativa luftfuktigheten att öka, den ökar tills den når 100%, därefter fälls kondens ut, inne i väggen.

I praktiken så är det ytterst sällan (om ens någonsin) som diffusion är en orsak till fuktskador. Det är till 99% konvektion som orsakar detta. Därför klarar man sig nästan lika bra med en vindväv eller "ångbroms" på insidan. Det allra viktigaste är att få lufttätt. Att få det diffusionstätt är inte alls lika viktigt.
Jag saknar inte kunskap om absolut och relativ fuktighet. Men det var en bra beskrivning. (y)

Men jag upplever att luften är fuktigare i garaget än ute i sort sett oavsett årstid.
(Det kanske var dumt att nämna wellpapp i sammanhanget).
Jag har heller inga bevis för min tes. Har bara en RH-mätare så jag har inga mätningar gjort, inga bevis.
Ingen annan som upplever att det är fuktigare i garaget än ute? (Kan ju vara mig eller mitt garage som är avvikande...)

Min slutsats, om än på felaktiga grunder, var iaf att så länge man har en fasad med luftspalt, så är det bra att ”plasta in”. Om det är någon fördel med diffusionsöppen fuktspärr i ett till ouppvärmt garage har jag inte kommit fram till.

Det är ju inte så att jag ska bygga ett uppvärmt miljöhus med träfiberisolering etc.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ser ut som du har horisontella reglar till ytterpanelen , perfekt (y) på dessa reglar och de lodräta reglarna monterar du tex [länk] eller [länk]
Sedan isolering mellan lodräta reglarna , om du sedan vill använda plast är upp till dig :thinking: det blir en tätare byggnad med plast
OBS plasten skall alltid monteras på den varma sidan av väggen:geek:
Du kan montera ett till lager reglar tex 45 x 45 vågrät (installationsskikt) + isolering , sedan byggskivor
Hade du klätt in de stående reglarna med vindduk med eller hade du skurit av den i varje fack?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Jag saknar inte kunskap om absolut och relativ fuktighet. Men det var en bra beskrivning. (y)

Men jag upplever att luften är fuktigare i garaget än ute i sort sett oavsett årstid.
(Det kanske var dumt att nämna wellpapp i sammanhanget).
Jag har heller inga bevis för min tes. Har bara en RH-mätare så jag har inga mätningar gjort, inga bevis.
Ingen annan som upplever att det är fuktigare i garaget än ute? (Kan ju vara mig eller mitt garage som är avvikande...)

Min slutsats, om än på felaktiga grunder, var iaf att så länge man har en fasad med luftspalt, så är det bra att ”plasta in”. Om det är någon fördel med diffusionsöppen fuktspärr i ett till ouppvärmt garage har jag inte kommit fram till.

Det är ju inte så att jag ska bygga ett uppvärmt miljöhus med träfiberisolering etc.
En gissning till varför du upplever det så skulle kunna vara det jag skrev om utjämnande effekt. Utomhus är, i medel, luftfuktigheten högre nattetid än dagtid. På sommaren är det ofta väldigt stor skillnad.
Ditt garage kommer på grund av den utjämnande effekten att anta ett medelvärde av fuktigheten utomhus (mer utjämnande om det är isolerat än oisolerat). Jag antar att du ofta besöker garaget på dagtid och då har det då i snitt högre luftfuktighet än luften utomhus.

Är garaget isolerat och har fönster så håller det ofta en högre medeltemperatur än utomhus eftersom man har instrålande värmeenergi genom fönstren. På grund av den högre temperaturen så får man också en lägre luftfuktighet.
 
Tomture61
davveno1 davveno1 skrev:
Hade du klätt in de stående reglarna med vindduk med eller hade du skurit av den i varje fack?
Kanske mindre jobb och montera duken runt alla reglar , slipper du skära till remsor :thinking:
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Kanske mindre jobb och montera duken runt alla reglar , slipper du skära till remsor :thinking:
Ja, de tror jag med.
Häftar man duken eller hur brukar man göra? Måste de vara rostfri klammer isåfall?
 
davveno1 davveno1 skrev:
Ja, de tror jag med.
Häftar man duken eller hur brukar man göra? Måste de vara rostfri klammer isåfall?
Tror på det med. Kör med rostfri klammer eller nubb.
 
davveno1 davveno1 skrev:
Ja, de tror jag med.
Häftar man duken eller hur brukar man göra? Måste de vara rostfri klammer isåfall?
nej
 
Har samma tankar som TS.
Fråga: hur tänker du värma garaget?
 
Beror på vad som krävs sen men antingen element eller en luft/luft av billig modell.
 
Om du vill ha bättre värme för färg och elverktyg. Bygg ett litet förvaringsrum/utrymme i garaget (typ skafferi) där du kan förvara det som är känsligt under de kalla årstiderna. Där inne kan du ha element mm. Ifall du inte vill värma upp hela garaget och elda för kråkorna.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
RmK_71 RmK_71 skrev:
Om du vill ha bättre värme för färg och elverktyg. Bygg ett litet förvaringsrum/utrymme i garaget (typ skafferi) där du kan förvara det som är känsligt under de kalla årstiderna. Där inne kan du ha element mm. Ifall du inte vill värma upp hela garaget och elda för kråkorna.
Mycket bra idé! (y)
 
Från TS bilder är det ju bara att trycka dit valfritt vindskydd. Asfaboard, papp eller vindduk. I med isolering och klä med skivor. Om garaget bara ska användas som mekhörna behövs det ingen plast i en så tunn vägg. Men om det alltid är uppvärmt kan man lika gärna ha plast
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Från TS bilder är det ju bara att trycka dit valfritt vindskydd. Asfaboard, papp eller vindduk. I med isolering och klä med skivor. Om garaget bara ska användas som mekhörna behövs det ingen plast i en så tunn vägg. Men om det alltid är uppvärmt kan man lika gärna ha plast
Plast eller inte plast är en evighetsdiskussion här på Byggahus... Jag tillhör ju plastens ovänner, men främst då för boendemiljöer. Strikt talat behövs det inte i ett ouppvärmt utrymme, men det är klart, som någon påpekade, att man kan ju lika gärna plasta när man ändå håller på.
Sen började jag fundera på om gipsväggar var så begåvat ändå i ett garage/mekarutrymme. Kanske klä väggen med lecablock istället, och putsa? Eller använda masonit?
 
Masonit är väl ändå ganska kass, hellre plywood/osb i så fall eller hårdgips.

Råspont funkar också om man vill ha det med lite rustik känsla
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.