Mikael_L
H Husqvarna220Ac skrev:
Då lika bra att göra en riktigt grund med golvvärme, skiljer inte många kronor, ganska samma förjobb.
Den stora extrakostnaden, minst en halvmiljon, är att då försvinner alla billiga hus.

Så i praktiken är merkostnaden för gjuten platta typ 7-800.000 kr.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Skulle vara kul att höra TS tankar runt de kommentarer som lämnats...
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Den stora extrakostnaden, minst en halvmiljon, är att då försvinner alla billiga hus.

Så i praktiken är merkostnaden för gjuten platta typ 7-800.000 kr.
Inte en chans att gjuten platta kostar 700-800’ mer! Är ganska samma jobb med bägge grunderna, förutom betongen, när vi byggde sa man 1700-1800:-/kvm platta inkl golvvärme, när vi fick pris på Isolergrunden från SMV, tyckte jag att denna var hutlöst dyr, ändå saknas golvvärme, och alla nackdelar med denna grund som bonus..
 
Det är inte plattan som kostar 800 000 utan summan av att grunden blir dyrare och att man måste välja ett dyrare hus.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är inte plattan som kostar 800 000 utan summan av att grunden blir dyrare och att man måste välja ett dyrare hus.
Skulle alla ggr kolla lösvirke..
 
D
Ingen erfarenhet av bygga hus. Men hur hade det varit om man lejer bort grund och resning av stomme samt huset blir vädertätat eller vad det heter. För att sedan själv göra klart inne i huset själv så mycket man kan. Finns det lösvirke där man anlitar snickare
som hjälper till men man även själv med och utför arbete för hålla nere kostnad om det ens finns snickare som villig arbeta så. Att man gör klart första våningen och bor lite trångt tills man kan reda in övervåningen.
 
Rent krasst skulle jag säga nej det är omöjligt om ni inte tänker bygga själva.

2017 köpte vi en tomt för 1,980 milj och valde Älvsbyhus 1 1/5 plans huset höner 101 kvm plus övervåning.
Vi valde även till dubbel garage vidbyggt sen gick all in på tillvalen takkupa,alla till val i köket osv osv.
Förhöjt väggliv valde vi bort pga tycker huset blir fult på utsidan (den förhöjda delen får loggade panel medans resten har stående...)

Vårat bygge gick loss på 5 miljoner, väljer ni bort garaget och alla tillval vi valde så hamnar du ändå strax över 4,5.

Men våran erfarenhet av Älvsbyhus var riktigt bra.
Hade jag byggt hus igen så hade jag helt klart titta på Älvsbyhus igen.
Trots jag inte är helt grön i området byggt hus innan och totalt haft 6 hus i mitt liv.

Smålandsvillan tittade vi på också, dom var ca 50 tusen dyrare än Älvsbyhus men också ensamma om att inte ha grunden inräknad i priset...
Då blev smålandsvillan nästan 200 tusen dyrare än Älvsbyhus...

Tittar du på recensioner på tex Facebook så står Älvsbyhus för högst snittbetyg dom bygger även mest hus i Sverige.
Smålandsvillan mycket lägre snittbetyg.

Men tillbaka till frågan.
Köper ni en tomt för 2 miljoner bör ni ha en budget på 5 miljoner glöm inte att övervåningen skall inredas också och det kostar en del pengar det också..
Sen tomten skall fixas asfalt,marksten,altan,häckplantering,gräsmatta osv osv.

Vi har gjort allt detta men även haft kontakter i många lägen och byggt hela övervåningen själva.
VVS var det enda som lejdes bort.
Ligger på en kostnad på nästan 5,4 idag.

Tänk även att detta var 2017 listpriset på huset är väll ca 150 tusen mer idag...
 
  • Gilla
IngemarB och 1 till
  • Laddar…
3.5 miljoner för ett Älvsbyhus med garage..??
 
Mikael_L
M Mikaelzii skrev:
Vårat bygge gick loss på 5 miljoner, väljer ni bort garaget och alla tillval vi valde så hamnar du ändå strax över 4,5.
Låt mig gissa att byggherrekostnader och anslutningsavgifter då finns där (utgifter mellan tomt och hus) på en 0,4 - 0,5 mille.
 
Angående Älvsbyhus: Grund och montering av grund ingår, dock ej markarbetet innan grunden monteras.

Tapet, innertak, golv läggs efter montering. Badrum/tvättstuga är klart.

Byggde i vintras och har bara gott att säga om Älvsbyhus. Förstår inte att vissa känner sig tvingade att konstant racka ner på ÄH när de som faktiskt byggt och bor i husen är helnöjda jämfört med andra hustillverkares kunder.
 
  • Gilla
Garningen
  • Laddar…
Vill man bygga själv eller leja in en byggare för att göra delar av jobbet så fungerar det så med Fiskarheden. Där köper man en byggsats och lejer in en byggare som gör jobbet till en förutbestämd nivå.
 
Så har många huslev, man köper det man inte vill göra själv, och vilken nivå man vill ta över ifrån.

Vi köpte totalt nyckelfärdigt, förutom möbler i badrum.
 
Jag borde väl skrivit Fiskarheden med fler. Men kontentan är att om man vill och kan så finns det alternativ som kan bli billigare än nyckelfärdiga hus. Och då med bäring på TS.
 
sunnis
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är SMV's koncept för att göra krypgrunden mer fuktsäker (ska vi kalla det mögelsäker kanske).
SMV har inte avfuktare i grunden och den är isolerad, plastad och provtryckt. Det är en s.k varmgrund och helt rätt mot omgivningen. Blir ju en form av inomhusklimat. Isolerat i golv, väggar och tak. Det är en fläkt som håller ett undertryck.

Lite intressant med husgrunder. BH sanningen är ju att platta på mark är det bästa någonsin, historiskt sett har det inte alltid varit så. Typ de gamla plattorna med tryckade syllar... men det var ju förr också.

Finns många dryga problem med platta på mark med ingjuten golvvärme som gör vissa moment typ omöjliga eller extremt kostsamt, som t.ex ändra planlösning i framtiden. Omplacering av badrum. Stambyte. Tilluft till kamin om det saknas. Dra ny el etc.

Fördelen med en krypgrund är ju att man kan enkelt fixa saker i efterhand. Vill man ha golvvärme på krypgrund så finns det hur mycket golvvärmesystem som helst för det.

Båda älvsbyhus och SMV kan ju beställas med ofärdiga ytskikt, så vill man sätta en egen nivå på finish med golv lister, kök etc så är det inga större problem. Vet flera som t.ex har golvvärme i sin SMV.
 
De har avfuktare i grunden, de huset vi kollade på, visningshuset hade detta..frågade om förbrukning, ca 1500-2000kwh/år tror jag det var de beräknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.