Lärlingen blir verktygslagare....

I ett ivrigt försök att räta en något böjd syl lyckades Jesper bryta nyss nämnda syl i fästet. Ett rimligt förfarande utifrån företagsekonomiska och samhällsmoraliska grundsatser vore naturligtvis att inte sitta på byggahus och skriva om det utan istället ge lärlingen stryk och köpa en ny syl.

Men riktigt så långt har vi inte kommit i tänket här, så istället får han i uppgift att räta+laga sylen. Kan vara att det inte blir helt enkelt....

Bild på en avbruten syl bredvid dess trähandtag på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en hand hållandes en syl med brutet fäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.facebook.com/1410317319...fViTEswvDe_Sl1rqMFLbKtl9UTwfHvfv9XKURb2VJKAOx
 
  • Gilla
Needas och 7 till
  • Laddar…
Tvättat kanttvingarna jag blocketfynda förra helgen, nu är dom som nya.

Också hittat 1/8 tom kubikmeter i verkstan där de fick en upphängning mha vinklar o presspassad på plywoodbit.

...nu börjar snart den väggen bli välfylld:D

Rengjorda kanttvingar med röda handtag på vit yta, återställda till nyskick efter blocketköp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverade kanttvingar upphängda på en plywoodbit i en organiserad arbetsverkstad med verktyg och burkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyputsade röda kanttvingar upphängda i en ordnad rad på en plywoodvägg i en verkstad, omgivna av byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En ordnad verkstadsvägg med rengjorda kantvingar upphängda på plywood, omgivna av verktyg och förvaringssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Tule54 och 9 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Tvättat kanttvingarna jag blocketfynda förra helgen, nu är dom som nya.

Också hittat 1/8 tom kubikmeter i verkstan där de fick en upphängning mha vinklar o presspassad på plywoodbit.

...nu börjar snart den väggen bli välfylld:D

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Snyggt!
Kanske dags för en panoramabild av din verkstad igen ;)
 
Ola C Ola C skrev:
Tvättat kanttvingarna jag blocketfynda förra helgen, nu är dom som nya.

Också hittat 1/8 tom kubikmeter i verkstan där de fick en upphängning mha vinklar o presspassad på plywoodbit.

...nu börjar snart den väggen bli välfylld:D

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Då var det du som hann före mig. Var lite försent på det, så jag får leta vidare!
 
E Ezcobar skrev:
Då var det du som hann före mig. Var lite försent på det, så jag får leta vidare!
Jag va inte supersnabb men hade lite tur. Kanttvingar till reapris slår väl inte lika högt som en dito ts55a när folk surfar blocket.
 
Ok jag är inget proffs men blir lika glad för varje gång man sågar med sänksågen! :love: mjukstart och exakt...
Ingen jätteskarp klinga men ingen urflisning ändå i melaminet (gjorde ett ritsspår först)
Sänksåg i användning på en melaminbräda med tydligt ritsspår och spån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tidigare under dagen så grusade jag för ny ved förvaring och ögonmåttet var helt ok när jag vägde av!
Vattenpass på grusyta, använd för att väga av i projektet för ny vedförvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skönt med en rejäl kratta för sådant jobb.
Grusad yta med pallar och en röd vattenpassningsstång på träpallar som förberedelse för vedförvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Svetsat en ram till ett tänkt släp till båten...
Köpte en lite för liten släpkärra, vi får se hur det blir när det är färdigt...
 
  • Svetsad metallram för båtsläp med hjul i verkstadsmiljö och en person i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Ok jag är inget proffs men blir lika glad för varje gång man sågar med sänksågen! :love: mjukstart och exakt...
Ingen jätteskarp klinga men ingen urflisning ändå i melaminet (gjorde ett ritsspår först)
[bild]
Tidigare under dagen så grusade jag för ny ved förvaring och ögonmåttet var helt ok när jag vägde av!
[bild]
Skönt med en rejäl kratta för sådant jobb.
[bild]
Har samma vattenpass, det skall tyvärr till rätt mycket innan det visar att något inte är i våg. Är stor skillnad mot mitt Hultafors. Där kan man jobba i evighet med att justera det lilla sista. :)
 
Shakula Shakula skrev:
Har samma vattenpass, det skall tyvärr till rätt mycket innan det visar att något inte är i våg. Är stor skillnad mot mitt Hultafors. Där kan man jobba i evighet med att justera det lilla sista. :)
Riktade upp golvreglarna i mitt blivande badrum med en rätstege från Hultafors och höll på att bli tokig på att blåsan inte ville vara i mitten. Till slut lyfte jag passet och konstaterade att det slog på en halv millimeter på passets längd så då fick det faktiskt vara.
 
Shakula Shakula skrev:
Har samma vattenpass, det skall tyvärr till rätt mycket innan det visar att något inte är i våg. Är stor skillnad mot mitt Hultafors. Där kan man jobba i evighet med att justera det lilla sista. :)
Tyckte bara att när jag krattade klart och såg att den nästan var i lod så blev jag glad...
 
Det är alltså skillnad på rakvatten och rakvatten?
 
River väck ett par björkar precis brevid den nya brunnen Grävmaskin river en björkstam intill en nyligen grävd brunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävmaskin som river ut en björk vid en ny brunn med rötter och jord som flyger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Wow
Tule54
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Tyckte bara att när jag krattade klart och såg att den nästan var i lod så blev jag glad...
Gruset i lod???? Det hade varit något det....:rolleyes: men om det var i våg efter din krattning så är det bra gjort. ;)
 
  • Gilla
VidarH och 3 till
  • Laddar…
Byggt trappräcke till sent.
Nyligen byggt trätrappräcke klämt i arbetsbänk och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggt ommålat trätrappräcke i en verkstad med verktyg och maskiner i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-RB- och 10 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Har någon tagit över efter gubben?
Fick tag på en hög plankor. Så himla fina! Kan tänka mig att ha det som fasadpanel.
Nyinköpta plankor uppbundna på ett släp framför en röd stuga, potentiella fasadpaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.