C chokonanana skrev:
Vi har lettländare som bygger vårt hus just nu och där ser det ut så här.
Är det verkligen okej med rollat tätskikt på trä konstruktion?
Att det är det på betong eller murat vet jag att det är okej.
 
Tror att det kan vara ok, om det är utanför zon 1 (osäker på zonbeteckningen).
 
T
Thyro89 Thyro89 skrev:
Är det verkligen okej med rollat tätskikt på trä konstruktion?
Att det är det på betong eller murat vet jag att det är okej.
Ja, utanför zon 1 är det godkänt att använda rollat på väggarna men i så fall måste man ha en ångspärr först och sedan gummit vilket jag tvivlar på att "lettländarna" har använt:rolleyes:
 
Jag kan kika på avståndet mellan toa-röret och väggen imorgon. Tyvärr är jag inte tillräckligt insatt i detta för att kunna avgöra vad som är rätt och fel. Men jag vet att de inte använde vanliga gipsskivor utan någon annan variant till badrummen. Blänkte lite som glasfiber.
 
T
C chokonanana skrev:
Jag kan kika på avståndet mellan toa-röret och väggen imorgon. Tyvärr är jag inte tillräckligt insatt i detta för att kunna avgöra vad som är rätt och fel. Men jag vet att de inte använde vanliga gipsskivor utan någon annan variant till badrummen. Blänkte lite som glasfiber.
Vanliga pappgipsskivor är godkända igen sedan flera år tillbaka!
 
T tank77 skrev:
Vanliga pappgipsskivor är godkända igen sedan flera år tillbaka!
Okej. Men jag skrev det eftersom vissa ifrågasatte om det är ok att rolla utan ångspärr. Som jag skrev är jag inte tillräckligt insatt.. tänkte bara att det kanske är ok att rolla direkt på våtrumsgips..
 
T
C chokonanana skrev:
Okej. Men jag skrev det eftersom vissa ifrågasatte om det är ok att rolla utan ångspärr. Som jag skrev är jag inte tillräckligt insatt.. tänkte bara att det kanske är ok att rolla direkt på våtrumsgips..
Nej, det är inte OK att rolla direkt på gips även om det är våtrumsgips!
 
Nej de rollade systemen innehåller så vitt jag vet alltid två olika komponenter. Dels en Ångspärr, som påminner om primer, lättflytande. Dels det gummiartade.

Det interessanta är att det är den lättflytande ångspärren som är väldigt tät. Den har extremt stort motstånd mot ånggenomgång. Men iom. att den läggs på tunt, och är inte speciellt elastisk, så är den inte så tålig mot små sprickor, eller mekaniska skador. Därför har man det gummiartade lagret, som inte är lika tätt, men som tål att det blir mikrospricker i underlaget.

Om det är små sprickor så är ytan för ånga att ta sig igenom försumbar, men ånga tränger igenom. Om det däremot kommer vatten på sprickan så sugs det in av kapilärkrafterna. Så även en liten spricka kan "dricka" mycket vatten. Det hindras av gummilagret.

Nu vet vi ju inte om det rollade tätskiktet här har gjorts korrekt, men det behöver alltså inte vara fel bara för att där inte finns folie på den väggen.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Avloppsröret skall sitta 6cm från väggen för att vara godkänt.
 
Jag hade möte med KA och entreprenören där idag. Inte pga detta utan det var ett planerat möte. Både KA och entreprenör säger att det är korrekt utfört. Det handlar tydligen om olika zoner och den vägg som bara är målad med gummi är en annan zon. 2m ifrån duschväggen blir det annan zon. De påstår båda att det räckt att klistra ångspärr över skarvarna på våtrumsgipsen. Men att killen som utförde jobbet även valde att lägga ångspärr bakom handfatet men det är alltså en bonus. Jag glömde kolla avståndet på avloppsröret men gör det ikväll.
 
  • Gilla
Emil Stenqvist
  • Laddar…
Det behöver som sagt antagligen inte vara någon folie på den väggen, men det skall vara en ångspärr under den gråa massan vi ser på bilderna.

Titta på monteringsanvisningarna hos Ardex. Enl. BKR reglerna så behöver man inte ha folie på väggar som inte är i duschzonen, och om jag minns rätt måste det dessutom vara innerväggar. Man får även använda folielösa system på betong och massiva underlag. Men sedan gäller det vad tillverkaren av tätskiktet säger. Jag vet att vissa tillverkare föreskriver att deras rollade system bara får användas på betong och andra massiva underlag.

Men om inte tillverkaren specar att systemet får användas på skivkonstruktioner så får det inte användas där, oavsett vad BKR reglerna föreskriver.
 
T
C chokonanana skrev:
Jag hade möte med KA och entreprenören där idag. Inte pga detta utan det var ett planerat möte. Både KA och entreprenör säger att det är korrekt utfört. Det handlar tydligen om olika zoner och den vägg som bara är målad med gummi är en annan zon. 2m ifrån duschväggen blir det annan zon. De påstår båda att det räckt att klistra ångspärr över skarvarna på våtrumsgipsen. Men att killen som utförde jobbet även valde att lägga ångspärr bakom handfatet men det är alltså en bonus. Jag glömde kolla avståndet på avloppsröret men gör det ikväll.
VA??:surprised:

Är KA mutad utav entreprenören:thinking:
 
1 meter från utsida ”duschvägg/badkar” blir det våtzon2

C chokonanana skrev:
Jag hade möte med KA och entreprenören där idag. Inte pga detta utan det var ett planerat möte. Både KA och entreprenör säger att det är korrekt utfört. Det handlar tydligen om olika zoner och den vägg som bara är målad med gummi är en annan zon. 2m ifrån duschväggen blir det annan zon. De påstår båda att det räckt att klistra ångspärr över skarvarna på våtrumsgipsen. Men att killen som utförde jobbet även valde att lägga ångspärr bakom handfatet men det är alltså en bonus. Jag glömde kolla avståndet på avloppsröret men gör det ikväll.
 
  • Gilla
Nahpets
  • Laddar…
Jag kanske borde lägga till några bilder på slutresultatet.

Modernt badrum med duschkabin med glasväggar, stora gråa kakelplattor och en grön krukväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat badrum med grå klinker, glasduschvägg och en grön växt i korg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat badrum med duschkabin i grå kakel, glasdörrar och en hängande rosa handduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyrenoverat badrum med grå kakelväggar, vit tvättställsskåp och spegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt badrum med grå kakelväggar, vit toalett, handfatsskåp och spegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Fredrikkarlsson1992 och 4 till
  • Laddar…
T
Blev snyggt men jag förstår inte varför man lägger dit en billig standard slukrist/klinkerram som kostar hundra kronor när det finns mycket snyggare varianter som ligger runt 300-600 kr!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.