Hej!

Har en liten bastu med tillhörande relaxrum. Av någon anledning fick någon för sig att måla relaxrummet vitt. Nu när man bastar så blir taket fuktigt och med fula bruna fläckar som syns tydligt på det vita taket och sen droppar ner hela tiden.

Dörren till bastun är inte helt tät. Det är en lucka högst upp, så jag antar att en hel del värme åker ut där. Dock är jag osäker på om problemet skulle lösas genom att helt täta dörren, Dörren kommer ju ändå öppnas då & då.

Jag kan ingenting om bastur, men jag tror att detta är en väldigt fuktig bastu.

Tacksam för all info jag kan få.
 
Finns det ingen ventilation i bastun eller relaxen?
Tror att det är en väldigt fuktigt? Det väljer man väll med hus mycket vatten man kastar? :)
 
T TheGame skrev:
Finns det ingen ventilation i bastun eller relaxen?
Tror att det är en väldigt fuktigt? Det väljer man väll med hus mycket vatten man kastar? :)
Haha, jag är novis inom ämnet som sagt . Det finns ett fönster man kan öppna i själva bastun och det finns 2 fönster i relaxen. Någon annan ventilation känner jag inte till.

Känns dumt att basta med öppet fönster i själva bastun dock så jag har endast testat ha öppet i relaxen (tillochmed dörren) men det hjälper inte ett dugg. Kan tillägga att det är en vedeldad bastu. Den är väldigt liten. Bastun samt relaxen finns i en fristående stuga på tomten.

/J
 
Slipper du inn kall luft i relaxen (öppen dörr) så att ytornas temperatur blir ännu lägre så blir det bara mer kondens så som bastun är nu.
Din frånluft från bastun är i princip ugnen som drar luft när du har eld i den. "Friskluft" till ugnen kan tas utifrån. Gärna över stenmagasin. Man kan ha en ventil till i taket eller högt på väggen som man öppnar när bastun skall vädras/torkas efter bad.
Att du har öppning överst på bastudörren förklarar det mesta av kondensproblemen, du tilför konstant 70-80 gradigt luft med relativt sett högt vatteninnehåll till relaxen (hur mycket det är beror på hur mycket vatten man använder i bastun-men det är alltid mer än i relaxrummet). Byt til en "tät" dör så reduceras problemen. Om det ska vara öppning så då nederst . I en sådan frittliggande bastu är det nog lika bra att hålla rummena separata vad gäller ventilation. Laga en ventil i ytterdörren långt ned och utventil högt på väggen i relaxen.
Det kommer alltid att förekomma kondens pga stor temperaturdifferens och trafik mellan rummena, men du kan reducera det genom nämnda åtgärder.
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
jvcke
  • Laddar…
D drsakke skrev:
Slipper du inn kall luft i relaxen (öppen dörr) så att ytornas temperatur blir ännu lägre så blir det bara mer kondens så som bastun är nu.
Din frånluft från bastun är i princip ugnen som drar luft när du har eld i den. "Friskluft" till ugnen kan tas utifrån. Gärna över stenmagasin. Man kan ha en ventil till i taket eller högt på väggen som man öppnar när bastun skall vädras/torkas efter bad.
Att du har öppning överst på bastudörren förklarar det mesta av kondensproblemen, du tilför konstant 70-80 gradigt luft med relativt sett högt vatteninnehåll till relaxen (hur mycket det är beror på hur mycket vatten man använder i bastun-men det är alltid mer än i relaxrummet). Byt til en "tät" dör så reduceras problemen. Om det ska vara öppning så då nederst . I en sådan frittliggande bastu är det nog lika bra att hålla rummena separata vad gäller ventilation. Laga en ventil i ytterdörren långt ned och utventil högt på väggen i relaxen.
Det kommer alltid att förekomma kondens pga stor temperaturdifferens och trafik mellan rummena, men du kan reducera det genom nämnda åtgärder.
Mvh
Sakke
Tack för all info och tips, uppskattas!

Jag testade att täta med en dubbelvikt handduk hängandes över dörren. Det blev mycket bättre. Dörren slöts igen fint och kunde stängas helt. Inte en droppe i relaxtaket. Får bli en ny dörr så småning om.

/J
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.