Om man bygger nytt hus och ansluter till fjärrvärme, finns det då något sätt att återvinna värmen på?

jag tycker att det känns onödigt att bara ventilera ut värmen utan att ta till vara på värmen i den.

finns det nån bra teknik att använda sig av?

/Andreas28
 
Sök även här i forumet. Vi har fjärrvärme och FTX.
 
TIPS!
Innan du installerar ett FTX-system så räkna noga igenom hur mycket du kommer att spara. Jag räknade lite grovt på att återvinna 3000-3500kwh per år med återvinning och detta skulle motsvara ungefär 1600-1700:- per år i fjärrvärme med den fjv-taxa jag har.
Gör en liknande överslagsberäkning och jämför detta på investeringskostnaden du gör för FTX-systemet.
För mig skulle det ta ca: 20-25 år innan systemet var återbetalt.... och livslängden på ett FTX-system är nog inte ens 25 år .....
Så tänk NOGA igenom detta med återvinning innan...... och räkna på det, annars kan man lätt bli besviken senare...

/V
 
Håller med _Valle_, tveksamt att räkna hem FTX ekonomiskt.
Bor du i norra Sverige eller har hög fjärrvärmetaxa så kanske!
 
MG68 skrev:
Håller med _Valle_, tveksamt att räkna hem FTX ekonomiskt.
Bor du i norra Sverige eller har hög fjärrvärmetaxa så kanske!
Jo, då ska man ha väldigt hög taxa.... ;)
Jag vet inte vad livslängden ska räknas på när det gäller FTX-system. Men jag fick fördubbla min fjärrvärmetaxa för att få FTX-systemet återbetalt på 12 år....

/V
 
Men jag fick fördubbla min fjärrvärmetaxa för att få FTX-systemet återbetalt på 12 år....
Beror på vad man räknar med och vad man jämför med. Du kan inte jämföra med ett F-system tex. Om du jämför FT med FTX så borde du kunna räkna hem X-et på ett par år, men ingen installerar väl FTX baserat på bara det?

Mitt FTX-aggregat kostade ca 1500[ch8364]. Enda skillnaden mot ett FT är då att rören måste dras litet annorlunda. I mitt fall, rören på vinden, är den skillnaden minimal. I mitt fall är återvinningen, dvs återvunnen effekt minus fläktarnas effekt mellan 10050,53472 kWh och 3631,923456 kWh, beroende på om jag kör fullfart eller minimum fart. Senaste värmefakturan var 55,64[ch8364] ex moms, så då sparar jag minst 213[ch8364]/år.

Du måste jämföra FTX-aggregatets kostnad mot kostnden för en FT-ventilation, dvs två fläktar, dämpare, filter etc och då blir skillnaden inte så stor, speciellt vid nybyggnad. Om vi däremot pratar om att installera vent i ett gammalt hus med stenväggar blir situationen en annan.
 
Jo, fast jag personligen jämför med ett F-system eftersom det är just sådana system som hustillverkare levererar som standard. Standard vid nybygge är frånluftsfärmepump med återvinning. Om jag då skulle vilja installera FTX-system måste jag alltså välja bort frånluftsvärmepumpen, dra nya ventilationsrör i hela huset för både frånluften och tilluften.
Men jag kan tänka mig att merkostnaden att köra FTX istället för FT inte är lika stor och att man då kanske kan räkna hem det...... men inte för min del.... gentemot F-system.

Fast frågan är ju vad fördelarna är med FT system jämfört med F-system ? Alltså varför investera i ett FT-system ? Nåja, det är en annan diskussion....

/V
 
Standard vid nybygge är frånluftsfärmepump med återvinning.
I Sverige då antar jag. I Finland är FVP rätt ovanligt, kanske därför att även direktverkande el är ovanligt.

Fördelarna med FT är väl annars att man får bättre koll på ventilationen, kan filtrera inluften tex med pollenfilter på sommaren, samt givetvis återvinna värme ur returluften.

Frågan som startade denna tråd då var ju uttryckligen återvinning vid fjärrvärme.
 
AndersG skrev:
I Sverige då antar jag. I Finland är FVP rätt ovanligt, kanske därför att även direktverkande el är ovanligt.

Fördelarna med FT är väl annars att man får bättre koll på ventilationen, kan filtrera inluften tex med pollenfilter på sommaren, samt givetvis återvinna värme ur returluften.

Frågan som startade denna tråd då var ju uttryckligen återvinning vid fjärrvärme.
Jo, jag vet bara hur det fungerar i sverige.
Det finns både för och nackdelar med både FT och F system. Pollenfilter går att sätta även på vissa frånluftsystem, bara det att det blir lite fler filter att sätta dit på olika ställen. En nackdel jag ser med FT system är hur alla dessa tilluftsrör kommer se ut om 10-20 år ...... innluften kanske helt plötsligt inte är så frisk å ren längre efter att den passera långa ventilationsrör fyllda med damm eller mögel som aldrig rengjorts på alla år.
Fast som sagt, jag är vet inte .... jag har ännu själv inte hunnit bestämma mig för vilken ventilation jag ska välja i mitt nybygge.... men just nu lutar det som sagt åt F-system.
Men jag är tacksam för alla för och nackdelar som finns med respektive system.
/V
 
innluften kanske helt plötsligt inte är så frisk å ren längre efter att den passera långa ventilationsrör fyllda med damm eller mögel som aldrig rengjorts på alla år.
Systemen måste givetvis förses med rensluckor, men det är faktiskt inte till-luftsrören som blir smutsiga, utan frånluftsrören. Då jag byter filter är alltid filtret före returluften, före växlaren smutsigast.

Kolla annars:
http://www.lindab.com/sweden/products/pdf/profile/broschyr/BrVillaventilation.pdf
 
Jag kan ju inte sia in i framtiden, och det finns säkert folk med erfarenheter av detta.
Men min första tanke med FTX är att man förvärmer luft och blåser runt denna i kanaler runt huset och sedan in i olika rum. När inluften förvärms kan det bildas kondens och miljön kan bli ganska god för fukt och mögeltillväxt. Detta kanske inte sker de första 5 åren.... men efter 10-20 år kan det mycket väl ha börjat växa till sig....
Fast det är från min del rena spekulationer.....Sen är det klart att det blir skitigare i frånluften förståss... men det gör ju mindre eftersom den luften blåses ut.

/V
 
Men min första tanke med FTX är att man förvärmer luft och blåser runt denna i kanaler runt huset och sedan in i olika rum. När inluften förvärms kan det bildas kondens och miljön kan bli ganska god för fukt och mögeltillväxt.
Det är tvärtom :) Det blir kondens då luft kyls. Då den kalla uteluften värms så sjunker dess RH. Dessutom skall kanalerna vara isolerade.
 
AndersG skrev:
Det är tvärtom :) Det blir kondens då luft kyls. Då den kalla uteluften värms så sjunker dess RH. Dessutom skall kanalerna vara isolerade.
Ok, då kanske jag oroar mig i onödan. Det kanske inte blir dammigt och tillväxter i inluftrören.... Känns bara som om luften blir friskare och renare ju kortare väg luften skall transporteras.. men det är bara min magkänsla som sagt.

/V
 
Hej,
Vi har en annan lösning i vårat nybyggda 1-plans hus. 160kvm.
IVT har en bra lösning/kombination av frånluftspump IVT490 och fjärrvärmemodul IVT630. Vid de tillfällen som frånluftspumpen inte klarar av att generera rätt effekt varmvatten till tappkranvattnet och golvvärmen skjuter fjärren in.
Det fungerar mycket bra och det har visat sig att vi endast nyttjar fjärren på vinterhalvåret. Dessvärre äter den fasta fjärravgiften upp större delar av förtjänsten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.