Halloj alla glada. Skulle byta ut en trasig vipbrytare idag men inser att något hänt sen 1990. Den nya Elko brytaren har inte samma symboler. Någon kunnig som vet hur jag ska koppla över till den nya ?
Bifogar bild på den nya samt den gamla med färger på kablarna som är monterade där.
Tacksam för tips.
 
  • Närbild på öppen Elko vipbrytare med anslutna kablar och beskrivande text för färgkodning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En ny Elko vipbrytare med synliga skruvanslutningar och märkning 19021.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte samma typ av brytare. Den övre har 2 pol växling medan den lägre har bara 1 pol. ( Märkta 6+6 respektive 5 ).
 
  • Gilla
Thomas utan H och 2 till
  • Laddar…
Du behöver alltså en dubbeltrapp men har en trapp.
 
  • Gilla
Thomas utan H
  • Laddar…
Det du har haft tidigare är en dubbeltrapp (märkt 6+6) och nu har du köpt en kronströmbrytare (märkt 5).
Du behöver som sagt köpa en dubbeltrapp istället, kolla på sid: 256-260 i ELKO´s elbok:
http://www.elko.se/getfile.php/1399012/Filer/Kataloger Broschyrer Nyhetsblad/Elboken2019ny (04).pdf
Så får du en förklaring till de olika typerna.

Den du behöver är förmodligen en Elko RS med skruvanslutning och har då artikelnr: E1840626 (med fästklor) alternativt E1840627 (utan fästklor).
 
  • Gilla
Thomas utan H
  • Laddar…
Rostig_9000i_-88 Rostig_9000i_-88 skrev:
Det du har haft tidigare är en dubbeltrapp (märkt 6+6) och nu har du köpt en kronströmbrytare (märkt 5).
Helt rätt, det är jag som felaktigt surrar om trapp. :lying:
 
  • Gilla
Rostig_9000i_-88 och 1 till
  • Laddar…
Jätte tack till alla som svarat. Glad amatör trodde jag att det bara fanns "en modell" med två knappar på. När jag nu köpte hem en dubbeltrapp (den ni tipsade om) så gick det betydligt enklare. P symbolen var ersatt med en annan symbol annars samma symboler etc. Igen, stort tack alla!!
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.