Självklart spontanmöglar inte kutterspån - men om man ska köpa isolering, varför inte köpa något som är så resistent som möjligt?

Själv skulle jag inte ens tänka tanken att lägga spån på vinden, för mig handlar det bara om hur mycket man orkar skotta bort......
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Sambon köper balar med spån till sina husdjur och igår såg jag på plasten runt att det var kutterspån.
Hmmm isolering tänkte jag....
Så har jag tilläggsisolerat vindbjälklaget på min gamla kåk. Köpte helpallar på granngården, fick bättre pris då. Saknar man fuktspärr i innertaken så är spånet överlägset mineralull beträffande borttransport av ev kondens/fukt. Har man även djur på gården så finns det oftas gott om möss och dyl. Och DOM trivs i mineralull vill jag lova..Fy f-n vad det kan se ut. Men spånet rör dom inte.
Att spån bara har hälften av isoleringsvärdet jämfört med mineralull har jag personligen lite svårt att tro på. Någon som vet vars man kan hitta belägg för detta? Inte bara vad Roxull och "Gullfiber" säger.
 
Hej!

Jag ville bara instämma till det du säger beträffande mysfaktorn i mineralull respektive kutterspån för möss och dylikt. Då jag rev ut det mesta i verkstan, där det fanns både mineralull och kutterspån så såg kutterspånet som sagt mycket fint ut. I mineralullen hade de gjort små fina gångar och byggt diverse bon i. Mycket lortar vill jag lova. I kutterspånet fann jag inget alls och var det något var det så lite att jag inte märkte det.

Att kutterspån har halva isolervärdet av mineralull stämmer nog ganska bra, men det är som sagt lite sanning med modifikation. Man måste ju i takisoleringssynpunkt även ta hänsyn till att kutterspånet verkligen fyller ut i de flesta skrymslen, varför köldbryggor inte uppstår på samma sätt som då man lägger mattor av mineralull. Tar man dock, precis som man gör då man mäter k-värde, 1m3 av varje ämne så är nog i alla fall mineralull mycket bättre. Men, man måste som sagt ta hänsyn till hur det används och vart. I väggar är nog mineralullsskivor överlägsna av flera anledningar.
 
dogen skrev:
Hej!

Att kutterspån har halva isolervärdet av mineralull stämmer nog ganska bra, men det är som sagt lite sanning med modifikation. Man måste ju i takisoleringssynpunkt även ta hänsyn till att kutterspånet verkligen fyller ut i de flesta skrymslen, varför köldbryggor inte uppstår på samma sätt som då man lägger mattor av mineralull. Tar man dock, precis som man gör då man mäter k-värde, 1m3 av varje ämne så är nog i alla fall mineralull mycket bättre. Men, man måste som sagt ta hänsyn till hur det används och vart. I väggar är nog mineralullsskivor överlägsna av flera anledningar.
Helt riktig.. Det finns ingen anleding att isolera med Skivor på en vind. Miniralull finns även som Lösull, dvs samma tillväga gångsätt som Ekofiber,kutterspån ;)
 

Däremot så kvittar det för mössen Om det är skivor eller lösull.. ;) Vad har musskit för K-värde.. ;D.

Rätt som du säger, man ska ta hänsyn till objektet i fråga, vilken typ av kåk och ventilaton osv.
 
Ska ringa Granngården nu och se vad de tar för en pall spån... oj oj här ska bäras o konkas. :)
 
Räkna på det! Berätta gärna vad det är för pris.
 
55kr för 60-70kg på Citygross... vi ska testa detta, och se ungefär hur mycket det blir i praktiken. Kan lägga upp lite före och efter bilder om ni vill.

Har ungefär 30cm isolering idag, målet är 40-50.

Hämtar 4 säckar idag och ser hur mycket det blir.
 
Jag tycker att i ett gammalt hus som från början har spånisolering så kan man bra fortsätta med det eller någon annan isolering som andas. Har själv spånor på vinden och tycker inte att det verkar som att det är värt arbetet att byta ut dom. Har däremot funderat på att lägga mera spånor eller någon annan form av isolering som andas. Har isolerat min golv med såg och kutterspån och dom känns varma. enligt min uppfattning så blir det bäst om man blandar såg och kutterspån.
 
pratar man med dom som tilverkar ekofiber säger dom att man bara får andvända ekofiber eller kutterspån ovanpå kutterspån, men pratar man med tilvarkare av glas/stenull så säger dom att det går bra att lägga det ovanpå kutterspån.


mitt hus är byggt 69 & då ja dom tydligen 2st 5cm mattor med glasull i botten för att sedan fylla med 20-25 cm kytterspån. jag har ovanpå detta lagt 20cm sten ull.
sen har jag ökat ventelationen på vinden + satt upp vind av visare, för att få luften att inte blåsa in i isoleringen.

tiden får avgöra vad som händer...
 
CarMan skrev:
tiden får avgöra vad som händer...
Helt rätt Carman...

Alla hus är olika. ingen tillverkare kan garantera att jag inte får problem om jag använder deras produkt. detta på grund av många olika faktorer..

Man får läsa på sig om olika sätt & sedan mer eller mindre Changsa.. funkar det så funkar det..
 
Vilket helsike att få upp säckarna det var :)

Nåja resultatet blev fint iallafall... det blev ca 20cm isolering på ca 3kvm / säck.

Huset är på ca 100kvm så då får vi följande

100/3 = 33,33 => 33 antalet säckar som behövs

33 x 55 = 1815:- för 20cm isolering.
 
Macke202 skrev:
Vilket helsike att få upp säckarna det var :)
Då ska du se hur jobbigt det är att få ner skiten när du tröttnat på spånet och vill blåsa på lösull istället.... ;D

 
Den tiden den sorgen... just nu sitter jag bara i värmen o dricker kall öl! ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.