Ditt problem att det inte går att rubba ligger nog i att du dragit muttrarna högst upp mot stolpskon så denna inte kan rotera när du försöker dra runt muttrarna.

Skruva ner båda muttrarna en centimeter, lås dom ordentligt mot varandra. Sedan kan du höja och sänka stolpskon genom att dra i muttrarna. När du är klar, skruvar du upp den översta muttern mot stolpskon och den nedre mot plinten. Den nedre visserligen felmonterad men funkar nog ändå!

Sen kan det ju hända att gängstången rostat fast om det stått riktigt länge? Spruta lite 5-56 på gängstången som får rinna ner till muttern så kanske det hjälper något.
 
  • Gilla
Teamster och 2 till
  • Laddar…
Och vill man ha i en bricka i efterhand skulle man kunna göra en med en slits, tänk ett U.
 
  • Gilla
SverkerSvenne och 2 till
  • Laddar…
Jag köpte liknande stolpskor. Först fattade jag inte hur de var tänkta att fundera. Den övre muttern satt stenhårt mot den övre delen. Den verkade vara svetsad.

Till slut spände jag fast skon i ett skruvstäd, tog i med största skiftnyckeln, förlängde den med 60 cm stålrör. Muttern satt ändå fast. Men så provade jag att slå på förlängningen med slägga, då lossnade muttern. Verkar som de hade galvat ihop muttern med skon. Fick göra likadant med tre stolpskor.
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
Om gängstången inte går att rubba p.g.a. last, försök avlasta stolpskon med en domkraft.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
H
Jag brukar avlasta med en domkraft.
Bara för att det ska gå lätt att skjustera
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Och vill man ha i en bricka i efterhand skulle man kunna göra en med en slits, tänk ett U.
Brickan var med. Det är ByggMax stolpsko. Jag frågade även hur de skulle monteras med brickan. Helt otroligt, brukar betrakta mig som normalbegåvad och hyfsat händig vad gäller bygge, men aldrig använt justerbara och förutsätter ju att det är rätt från början.
 
tttomten TomasJor skrev:
Brickan ska vara underst.

Dra ihop muttrarna mitt på stången, justera höjden, skruva isär muttrarna och lås upp- resp nertill.
Levererades så här. Utan instruktion. Men man får väl skylla sig själv. ByggMax.
 
richardtenggren
Satt stolpsko och plint ihop? Annars är det rätt logiskt att de levereras sådär:)
 
Redigerat:
  • Gilla
errakareby och 1 till
  • Laddar…
Att stolpskon levereras så beror ju på att brickan skulle trilla bort annars och instruktioner finns ju på nätet om man vill ha.
 
  • Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Satt stolpskott och plint ihop? Annars är det rätt logiskt att de levereras sådär:)
Plint och stolpsko levereras separat, för det finns ju ett antal olika plintar och stolpskor att välja på.
 
Jotack, alltid lätt vara efterklok. Jag får helt enkelt lösgöra alla stolpar. Och skruva om brickan. Det är ändå bara 10 st och 30 kvm trädäck.:p:p:p

Har man inte jobb så skaffar man sig!

Tack för alla svar.:D
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
E erber skrev:
Jotack, alltid lätt vara efterklok. Jag får helt enkelt lösgöra alla stolpar. Och skruva om brickan. Det är ändå bara 10 st och 30 kvm trädäck.:p:p:p

Har man inte jobb så skaffar man sig!

Tack för alla svar.:D
Dra en mutter uppåt och den andra ner. Skulle säga att det är helt riskfritt att det skulle gänga upp sig utan brickan ner mot plinten.
 
@Robert-san01 självklart kommer den inte att skruva på sig om inte brickan sitter rätt, man skonar plinten lite samt lättare att lossa det hela om brickan ligger rätt.
 
Man justerar stolpskon innan man ställer på stolpar. Tanken är ju inte att justera ett helt bygge, utan ställa in alla stolpskor innan man börjar bygga.
 
Demmpa Demmpa skrev:
@Robert-san01 självklart kommer den inte att skruva på sig om inte brickan sitter rätt, man skonar plinten lite samt lättare att lossa det hela om brickan ligger rätt.
Tänkte mest på TS tanke att göra om allt för att flytta brickan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.