Badrumsrenoveringen drar snart igång och vi klurar på några saker. Vi ska ha en vägghängd toalett med en utanpåliggande konstruktion för cisternen. Toaletten kommer att vara i ena hörnet av badrummet. Det blir ju naturligt en "hylla" ovanför cisternen som ska kaklas in och vi kommer att göra en till hylla ovanför den som kaklas in och vi ska sätta in en spot i den.

Räcker det att det är tätskikt bakom hylla nr 2, alltså på väggen bakom, eller måste det vara tätskikt "runt om den"? Hyllan och toan kommer vara i motsatt hörn i badrummet från duschen sett så att det kommer vatten på den kommer inte hända så länge ingen har vattenkrig.
 
BirgitS
Jag har svårt att första vad du menar, men om det inte är ett extremt stort badrum brukar försäkringsbolagen anse att det ska vara ett heltäckande tätskikt över hela väggen utan några uppehåll.

Om du menar att först sätta upp tätskikt på väggarna och sen sätta upp en hylla innanför tätskiktet så behöver inte hyllan ha ett eget tätskikt men däremot bör den ju vara gjord i något material som tål vatten på samma sätt som lådpåbyggnaden för cisternen. Det gäller förstås också att du kan sätta upp hyllan utan att skada tätskiktet.

Om ett rör går sönder kan det bli en fontän i rummet.
 
Ber om ursäkt om jag var otydlig. Jag vill alltså göra en hylla och kakla in den helt enkelt. Och då räcker det med tätskikt bakom hyllan, precis som vid toalettcisternen?
 
BirgitS
Ja.
Du ska ett heltäckande tätskikt och alla sätt att få till det är tillåtna, dvs. både att dra tätskiktet bakom hyllan och att dra det runt hyllan, men där är ju mycket enklare att ha det bakom hyllan.
 
  • Gilla
Andreas266
  • Laddar…
Det dök upp en följdfråga här. Vi kommer dra tätskiktet bakom hylla och vägghängd toalett. Men vad bör vi bygga konstruktionen av för både toalett och hylla? Aluregel och våtrumsgips?
 
BirgitS
Skivan Lux Elements har jag sett i andra trådar att andra använder när de bygger innanför tätskiktet, t.ex. runt WC-fixturen.
 
  • Gilla
Thyro89 och 1 till
  • Laddar…
Det har jag varit också sett men jag tänker att det borde gå att få till en billigare lösning Reglar har vi nämligen och våtrumsgips kostar en bråkdel av de skivorna Vanligt gips är idiotiskt antar jag. Hyllorna och toan är dock tvärsöver rummet sett till duschen så att de blir utsatta för någon sorts vattenstänk är osannolikt. Om inte toaletten börjar läcka då
 
BirgitS
Okej, jag vågar inte uttala mig om våtrumsgips på det sättet då jag bara har sett det bakom tätskikt. Det händer att det börjar läcka mer eller mindre från rörskarvar men blir det en fontän som sprutar så spelar det nog inte så stor roll om man får göra om någon hylla och fixturinbyggnad också.
 
  • Gilla
Jonsanell
  • Laddar…
Sätt minirit framför fixturen och bygg hyllan i luxelement, mineriten är stabilare än gips
 
Luxskivan till alla sådana lösingar utanför tätskiktet är det ultimata.

Ovanpå den inbyggda toaletten föredrar jag alltid en hel skiva av t.ex granit för det blir snyggast och skönt att slippa fogar på en hylla också.
Vill man nu snåla så kan man ju lägga en ekskiva om det passar in med övrigt i badrummet.

Tätskiktet på väggen är ju inte så farligt då det inte är i våtzon 1 som jag tolkar det.
Då kan man sätta beslag på väggen vilka man sedan för på en ekhylla på så att beslagen blir dolda.
 
  • Gilla
Thyro89
  • Laddar…
Tack för svaren om luxskivan.

Vi kommer att klä in konstruktionen till toaletten med kakel så ingen granitskiva ovanpå.

Är det vanligaste att man har klinkers under toaletten eller räcker det med folie och lite fix? Det kan ju inte bara vara folie eftersom jag läst att kiiltos folie börjar bubbla efter några dagar om den står orörd
 
BirgitS
Man har klinkers under toaletten och man limmar toaletten mot klinkern.
 
En sak man ska tänka på i dessa fall är hur det är tänkt att man städar toaletten. För mig är det självklart i de fallen det är ett helkaklat badrum att jag helt enkelt tar dushmunstycket och sprutar vatten precis överallt, framförallt då runt toan för att rengöra den. Då är det bra med ordentligt tätskick även runt själva toan. Nu har jag dock aldrig haft vägghängd toalett än och man får ju naturligtvis vara lite försiktigare där man ser det är hål för spolknappar etc men ändå. Själv hade jag definitivt satt tätskick även utanför för den anledningen om möjligt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Man har klinkers under toaletten och man limmar toaletten mot klinkern.
Hade missat att det var ett krav att ha klinkers under vägghängd toalett. Kan man läsa mer om det någonstans ?
 
  • Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Andreas266 Andreas266 skrev:
Tack för svaren om luxskivan.

Vi kommer att klä in konstruktionen till toaletten med kakel så ingen granitskiva ovanpå.

Är det vanligaste att man har klinkers under toaletten eller räcker det med folie och lite fix? Det kan ju inte bara vara folie eftersom jag läst att kiiltos folie börjar bubbla efter några dagar om den står orörd
Självklart sätter man kakel på inbyggnaden men nu menar jag så att säga locket ovanpå inbyggnaden.
Eftersom det blir som en hylla som man gärna ställer saker på så blir det sjukt mycket bättre med en hel skiva istället för kakel och fogar.
Men du gör som du vill, det var bara ett tips.

Man lägger ju klinker på hela golvet innan man bygger in toaletten. Förstår inte varför man ska låta bli en yta på typ 25x80cm eller nåt.
Tätskiktsfolie ska alltid täckas över.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.