Tack Ojoj,
Vet dock inte om jag köper resonemanget. Så vitt jag vet hör 1 års väntetid inte till undantaget utan verkar vara ganska mycket praxis. Det hör heller inte till undantagen att folk överklagar bygglov utan vad jag hör från hantverkare görs ofta slentrianmässigt för att förhala byggandet. Jag ser inte att detta är speciellt hållbart, dels urholkar det tron på rättsväsendet, dels kostar det för mycket. Därför tror jag att om klagande fått betala för kostnaderna för sina rättshaveristförsök så hade nog handläggningstiderna hos länsrätten kunnat skäras ned till ett minimum, då den fått ägna sig åt viktigare ärenden.

Hade överklagandet gått igenom ett år efter byggstart hade jag antagligen knackat på hos grannen med min Partner 411 och rekonstruerat en kultfilm från slutet av 70-talet. ;)

mvh
David
 
Breakfast Club!! :D

Nej, det var ju 80-tal...

Då fattar jag inte vilken film du kan mena???

;D ;D ;D ;D ;D
 
Hehe.... bråka aldrig med en "Timellare".... De har verktyg och redskap för alla jobb !!

PS Det finns en ny version av kultfilmen på bio nu.... DS
 
Men David! Inte trodde jag att du var så BRUTAL! ;) Men MrMagic är ju lika brutal han, som påstår att Timellare har verktyg för ALLA jobb... ;D Det värsta är att det nog är sant. Kan också va brutalt att erfara...

...kunde bara inte låta bli!
 
Det finns en tid för att bygga relationer och en tid för att "såga" dem. ;)

mvh
Leatherface
 
Min blivande granne har också överklagat vårt bygglov. Han har plötsligt ångrat de papper han skrev på. Om länsstyrelsen går på hans linje, kan jag överklaga det beslutet då och var i så fall?
 
Tråkigt att höra.
Både du och grannen kommer att få chansen att överklaga ett antal gånger.

mvh
David

 
Roblar.

Om din granne skulle få rätt hos länsstyrelsen kan du överklaga till länsrätten. Information om detta får du med beslutet. Sedan kan man gå vidare till kammarrätten och regeringrätten men där krävs prövningstillstånd.

Men det ska mycket till innan länsstyrelsern ändrar ett beviljat bygglov.

/Ojoj
 
Detta var en intressant men aningen uppskakande tråd! :surprised:

När vi småningom skall bygga, skall vi då alltså traska run till alla grannar och visa bygglovsritningar och sånt så innan vi ansöker om bygglov? Mycket matnyttigt man lär sig här alltså!!!

Högelid.jpg
Vilka grannar skall man fråga? Vår tomt heter "Cikorian 1" och ligger som ni ser på bilden intill 6 andra tomter (två ligger under textrutorna), varav två obebyggda. Är det dessa fyra granna som slall tillfrågas, eller skall man fråga ännu fler? ??? ???



 
Till Ojoj.
Men det händer, det händer också att länsrätten upphäver bygglov som länsstyrelsen bifallit. Sedan har kammarrätten upphävt bygglov som alla instanser dessförinnan varit med på. Och även regeringsrätten kan gå emot alla tidigare beslut.

Men att bygga är inget för pesimister.

Till fia_mstd.
Vem som bör medge byggandet? Det är nog alla som kan klaga, och som jag ser det avgörs det hos den man klagar till, för det är ju bygglovet (byggnadsnämnden)man klagar på, och inte den som fått bygglovet. Så har i alla fall jag förstått det.

clio one
 
fia_mstd: Jag tror att ni bara måste knalla runt till grannarna om ni har avvikelser från detaljplan eller om detaljplan saknas. Så vitt jag förstår så bestämmer din handläggare vilka som "berörs". Av din ritning skulle jag tro att c2 och m2 berörs.

mvh
David
 
Till David.
Ja, så är det enligt lagen. Men det är handläggarens ju just handläggarens/nämndens beslust som kan överklagas, så för säkerhets skull hämta in tillåtelse av eller informera alla som kan tänkas påverkas. Efter tre veckor skall det vara OK att dra igång.

 
Som david sade - det är bara om din ansökan avviker från detaljplanen på något sätt som grannarna skall höras... Du måste inte själv fråga grannarna - Stadsbyggnadskontoret kan göra det åt dej.
Däremot tror jag grannarna uppskattar om DU frågar istället för att Stadsbyggnadskontoret skickar en skinntorr blankett till alla grannar.

Vilka skall då ge sitt medgivande ifall bygget avviker från detaljplanen?
1) Alla som har tomtgräns mot din tomt.
2) Alla som också delar hörnpinne med dej
3) Den/De som bor mittemot dej - över gatan. Dra din tomt över gatan och se ifall den träffar en granntomt mittemot. Du behöver ju inte ha en granne mittemot ifall du har park/allmänning där, men mest troligt är att den gör det.
 
Jag har precis fått påskrift av berörande grannar för vår avvikelse med 4kvm större kåk än detaljplanen säger. Alla skrev på utan några besvär alls :)

Jag bad att få en grannlista på dom grannar som kan tänkas vara berörda, det bör du också få fia ..
 
Javisstja M@Ze, det fick man också.

Det är ju inte bara "herrn i huset" som ska skriva på, utan ALLA eventuella delägare till de berörda fastigheterna. (En äldre manlig granne fick vi truga ordentligt med för att frun också skulle skriva under, då hon var hälftenägare av huset).

Vi hade tur att en annan grannens son som fått 14% av pappans hus var hemma från sitt sjömansarbete (borta månader i sträck) precis när vi behövde underskrifterna.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.